Revestrekenes akvarieverden (side 13)

Black_Flys
hehe. bilde 2 ligner på ugler ja. Gøy med masse yngel da. :) Forer du bare med micromark?


Ja her går det i microorm, det er så lettvint og greit i starten, og ikke trenger jeg å bytte yngelboks hver dag heller. Det blir ikke det sleipe belegget på bunnen, sikkert fordi ormene holder seg i live lenge. I kveld skal yngelen over i en hjemmesnekret yngelboks med "automatisk vannbytte". Vi har bestilt noen slike kjøpebokser fra Nederland men de har ikke kommet enda, derfor måtte Atle trå til å lage en til meg Når yngelen er flyttet vil de få annet fór også.
Yngelbokser og contradensyngel :)
I dag lå hentelappen fra Nederland i postkassen og nå er Superfish Easy Breeding Box i hus. De virker veldig greie, med automatisk vannbytte ( kun drevet av en luftpumpe) og det hele En boks med coryegg og noen nyklekte yngel henger allerede på kanten av et kar... og boks nr.2 ble tatt i bruk i all hast nå i kveld...

[External Image]
Jeg oppdaget en død malleyngel i toppetasjen og da var det bare å åpne hula og ta ut resten av yngelen. 18 bittesmå Hypancistrus Contradens henger nå klistret på veggene i yngelboksen Jeg krysser fingrene for at de klarer seg.

[External Image]
10 dager etter egglegging

[External Image]


Rita Revestrek
I dag lå hentelappen fra Nederland i postkassen og nå er Superfish Easy Breeding Box i hus. De virker veldig greie, med automatisk vannbytte ( kun drevet av en luftpumpe) og det hele :)


Jøsses, høres spennende og interessant ut? Fortell, fortell og gjerne en direkte link til nettbutikken :p

Kjempe bra, da har du contradens yngel, grattis

Janne
[QUOTE=Rita Revestrek]I dag lå hentelappen fra Nederland i postkassen og nå er Superfish Easy Breeding Box i hus. De virker veldig greie, med automatisk vannbytte ( kun drevet av en luftpumpe) og det hele :)


Jøsses, høres spennende og interessant ut? Fortell, fortell og gjerne en direkte link til nettbutikken :p

Kjempe bra, da har du contradens yngel, grattis



Jeg syns disse boksene virker skikkelig praktiske, og det må jo være ålreit for yngelen å få sirkulert akvarievann i boksen

Vi hadde litt problemer med å finne et firma som ville sende varer til Norge, men etter endel telefoner fant vi denne butikken. Vi sendte en bestillingsmail etter avtale med innehaveren og han sendte betalingsopplysninger tilbake. Vi betalte ca 800,- for 6 bokser med frakt og toll. Boksene ble sendt samme dag han mottok pengene og hadde det ikke vært for askeskyen hadde vi sikkert hatt dem noen dager tidligere
Gratulerer med lek på contradens! De boksene må du fortelle mer om. Hvis de fungerer bra må vel vi også gå til innkjøp av dem hvis L134ene har tenkt å fortsette. Ser også at flere av corydorasene våres har begynt å danse på glasset. Hvordan er det du kobler opp boksen mot luftepumpe etc? Kan ikke tysk, og mine spanskkunnskaper hjelper lite
Joanna & Pål
Gratulerer med lek på contradens! :-) De boksene må du fortelle mer om. Hvis de fungerer bra må vel vi også gå til innkjøp av dem hvis L134ene har tenkt å fortsette. Ser også at flere av corydorasene våres har begynt å danse på glasset. Hvordan er det du kobler opp boksen mot luftepumpe etc? Kan ikke tysk, og mine spanskkunnskaper hjelper lite ;-)


Takker, takker [External Image]

Luftslangen kobles til nederst på røret du ser på bildet, luften driver vannet opp gjennom røret og ut i boksen. Det er avrenning med sprinkler (utskiftbare i to tykkelser) øverst på den andre siden av boksen. Platen i midten har jeg tatt ut, den er nok mer passende for levendefødere som spiser yngel. Nå ligger contradensynglene i en klynge der vannet kommer inn så de får friskt vann hele tiden.
Det går fotsatt bra med Contradensyngelen, det er 19 stk og ikke 18 som jeg skrev tidligere. Nå begynner de å få farge også, og plommesekkene minker
Coryyngelen vi har flyttet over i de nye boksene ser også ut til å trives.

[External Image]
[External Image]
På torsdag var vi og hentet de 10 viltfangede C. Caudimaculatus'ene vi hadde bestilt Dette er en art jeg syns er kjempeflott og den syns godt i karet med den mørke flekken sin.

[External Image]
Da vi hadde flyttet fisken over i tilvenningsboksen så vi at to av dem skilte seg ut i hodefasong, fargenyanse og mønster. Det viser seg at disse to er C. Spectabilis som lever på samme sted som Caudimaculatus.

[External Image]
Spectabilis til venstre og Caudimaculatus til høyre, fine er de begge to

[External Image]
Nå stimer alle 10 rundt i karet og ser ut til å trives. Vi får se om vi klarer å få tak i noen Spectabilis'er til så de blir en egen liten gruppe.


[External Image]
Her er et forferdelig dårlig bilde av Contradensyngelen, men man ser jo at de begynner å ligne på maller 18 av dem ser friske og sunne ut, den siste har fortsatt like stor plommesekk så jeg regner med at den ikke overlever. Det er litt spennende å se om de tar til seg føde nå som plommesekkene er brukt opp... jeg har gitt dem microorm og tabimin og foreløpig ser de ikke tynne ut.

[External Image]
Sist vi var på Aquamanias kjøpte vi med oss denne dekorative planten, Aponogeton Capuronii. Den ligger ikke inne i plantebasen her på AF så jeg har googlet litt for å finne info om den. Noen steder står det at den i motsetning til de andre Aponogetonartene ikke trenger hvileperiode utenfor vann, andre steder står det at den trenger det... da gjenstår det vel bare å se hva som skjer med den

[External Image]
Ellers så går det kjempebra med de sist ankomne, de stimer og stimer... og det har de gjort siden de kom. De er skikkelig dekorative der de bølger rundt i karet og fortsetter de sånn blir det en større stim av dem i den lange toppetasjen De to Spectabilis'ene ser ut til å føle seg som Caudimaculatus, og omvendt

[External Image]
Spectabilis i "slow motion"

Nå er det diverse coryegg og yngel i flere kar og yngelbokser her... spennende å se hva de er når de vokser til. Noen har begynt å få maske og er ulik tidligere yngel vi har hatt så jeg regner med at de er Concolor eller C134... kanskje
[External Image]
I dag har vi vært på Mossetur, nærmere bestemt Dahls Dyrerike, for å hente 8 flotte Corydoras. Glaser kaller den Corydoras sp. New Panda, i coryverdenen går diskusjonen om det er CW049 eller om det er en egen art som vil få eget CW-nummer... time will show

Mange takk til Elisabeth og Ole som tipset oss om denne sendingen!!!
Flere bilder av nykommerne... bildene viser ikke helt riktige farger, disse passer faktisk enda bedre til navnet Panda enn C. Panda. De er nesten helt hvite i bunnfargen mens Panda er beige i bunnfargen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

De var lekre, Rita! Er vel alt for sent å kjøre til Moss i morra..
ElinH
De var [B]lekre[/B], Rita! Er vel alt for sent å kjøre til Moss i morra.. :-)


Takker Ja, de var nok bortbestilt før de kom til landet tror jeg
Der har jeg igjen for å sove i timen

Jeg får leve på bildene dine!
ElinH
Der har jeg igjen for å sove i timen :-) Jeg får leve på bildene dine!


Det var nok rift om disse og vi hadde, for å si det på godt norsk, griseflaks som fikk tak i noen Det kan jo hende det dukker opp flere etterhvert, det ser nesten ut til å være den mest omtalte coryarten for tiden. Kjempefine er de også så mange har nok lyst på dem
Hvordan man ikke spiser mygglarver...

[External Image]
slurp inn...

[External Image]
tygg...

[External Image]
det var her det gikk feil...

[External Image]
den skulle jo vært nede i magen nå
Jeg begynner å angre kraftig på at jeg ikke tok meg råd til disse her nå..... :p
De blir visst bare finere og finere
Jeg har ingen coryer, men de du har der er de flotteste jeg har sett!
Helinor
Jeg har ingen coryer, men de du har der er de flotteste jeg har sett!


Ja, de er virkelig fine Nå har de fått eget CW-nummer også, CW051.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap