Revestrekenes akvarieverden (side 17)

Black_Flys
gjerne bilder av karene deres og den flotte reolen igjen. :)


Jeg vet ikke helt om reolen er så flott lenger... flere av karene er så fulle av planter at det nesten ikke er plass til fisk )) Det har også dukket opp endel uønskede "planter" i løpet av sommeren )) Jeg skal prøve å få luket litt en dag og få tatt noen nye bilder.
Lisbeth
Gurimalla den var utrolig pen!


De er kjempefine, og renere rødoransje i virkeligheten. Nå krysser jeg fingrene for at de trives i karet de havnet i, og formerer seg så vi får flere slike
For en tid tilbake flyttet jeg eques'ene til en av 85l i stuereolen og det er artig å se hvordan de har livnet til Nå ser det ut til at de liker vannbytte en gang i uka til og med. De er like fine i fargen etter et temperaturfall på 3 grader og stimer både hit og dit. I 180l ble de blasse og viste med tydelige tegn at vannbytter ikke var populært. En av de minste begynte å utvikle et kraterlignende hull i hodet også, men den er mye bedre nå. Jeg har sett det samme med andre arter også, de misstrives skikkelig i et kar, blir de flyttet til et annet blomstrer de opp, enda vannverdiene tilsynelatende er like.

Legger ved et bilde av Arnold også, forklaring av navnet hans finner du i et tidligere innlegg

[External Image]
Plussmedlem
Hei!

Først og fremst, fin og intressant tråd du har!

Men ser du har en reol til salgs, er interessert. Skittbillig! Eneste problemet er at det er langt, og foreldre som helt ærlig er litt giddalause på den fronten! Men kunne du langt ut noen bilder av reolen med 6x 63-litere eller hva det var? Er veldig interessert, men MÅ se bilder.. litt nøye med at ting skal passe på rommet mitt

Med vennlig hilsen

Anders
Heisann Anders og mange takk for hyggelig tilbakemelding

Jeg må bare beklage og skrive at reolene ble solgt omtrent med en gang vi la dem ut, men lykke til i leting etter en passende en... og overtalelse av foreldrene dine )) Sånn sett er det greit å være voksen, da kan man liksom fylle huset med alle de akvariene man vil ))
Plussmedlem
Hehe, takk for hyggelige ord til deg og

Da får jeg rett og slett lete etter en annen.. men takk allikevel!
Hei Rita

Kampfisken, er det han dere kjøpte på auksjonen i Lillestrøm? Var nesten fristet til å kjøpe han selv, hehe. Her i huset barter det Corydoras rundt i kriker og kroker. Av de tre artene jeg har nå er de grønne laserne tøffest i trynet, så jeg får studert dem mye. Er så utrolig fornøyd med dem! De er så kule når de kommer svømmende over rota i stim ved fôring for å kaste seg over maten

Sender en ekstra takk til dere!
Stine Sofie
Hei Rita :-) Kampfisken, er det han dere kjøpte på auksjonen i Lillestrøm? Var nesten fristet til å kjøpe han selv, hehe. Her i huset barter det Corydoras rundt i kriker og kroker. Av de tre artene jeg har nå er de grønne laserne tøffest i trynet, så jeg får studert dem mye. Er så utrolig fornøyd med dem! De er så kule når de kommer svømmende over rota i stim ved fôring for å kaste seg over maten :-) Sender en ekstra takk til dere!


Heisann Stine Sofie.

Joda, kampfisken Arnold ble innkjøpt på Lillestrømauksjonen.
Fint at du er fornøyd med grønningene, og de er jo flotte da, og ikke spesielt sky heller.
Krysser fingrene for at du får dem i lek når de blir gamle nok
Ancistrus sp.
Som tittelen sier vil dette innlegget handle om oppdrettsvarianten Ancistrus sp. "super rot", "super red", "red spot" eller hva man nå skal kalle den her til lands Jeg ser av annonsene her på forumet at de varierer både i navn, pris og ikke minst farge, egentlig burde man kanskje ihvertfall blitt enige om kallenavnet ))

Nå er ikke jeg noen stor tilhenger av menneskeskapte fiskevarianter, men om oppdrettsvarianten i våre kar er brun eller oransje syns jeg spiller liten rolle. De oransje er jo veldig dekorative såfremt de er nogenlunde rene i fargen, og det gjør jo ikke noe å ha en fin algeeter i karet )) Våre kommer fra Danmark, og foreldrene deres igjen kommer fra Østerrike. Som yngel har de litt brunt både her og der men det ser det ut som om de vokser ifra. Våre får ikke fór tilsatt ting som fremhever farge, de spiser bare "normal" mallemat. Vi må nok drive litt selektiv fargeavl for å beholde renest mulig farge, og det kan jo bli spennende å se hvordan det går fremover i generasjonene

[External Image]
Hannen

[External Image]
Hunnen har litt mer brunt enn hannen, her popper hun seg mot de unge venezuelanusene Får vi en hunn med renere farge i et av kullene vil denne bli byttet ut med den yngre.

Jeg kan omtrent ikke et ord tysk men for de som kan språket finnes det info om mallene her Jeg oversatte siden til norsk via google og tror jeg kunne tolke at renere røde eksemplarer stammer fra tyske linjer, mens de skitten brunoransje kommer fra tjekkia. På PlanetCatfish kalles den Ancistrus cf. cirrhosus super red

[External Image]
3-4 cm'ers yngel med brunt her og der.
Bildene i større format finner du på siden med boligen deres
Hei Rita!

Har desverre ikke oppdaget denne tråden før nå. Og det var jo synd for den var veldig innholdsrik og flott For noen fantastiske bilder du tar! Får jeg spørre hvilket kamera og objektiv du bruker?

Anna U.
Hei Rita! Har desverre ikke oppdaget denne tråden før nå. Og det var jo synd for den var veldig innholdsrik og flott:-) For noen fantastiske bilder du tar! Får jeg spørre hvilket kamera og objektiv du bruker?


Mange takk for det Anna U.

Jeg bruker Canon EOS400D med standardlinsen 18-55mm til fiskebilder, men jeg skulle gjerne hatt en makrolinse også
Aha, da har du jo samme utstyret som jeg bruker. Men bildene dine er jo mye bedre enn mine

Bruker du stativ, og hvilken innstilling på kameraet bruker du får å de så skarpe? Jeg bruker nærbildeinnstillingen(og stativ), men da kommer ikke hele fisken i fokus. Har ikke klart å finne ut en bedre innstilling enda, som gir et større fokusområde på nært hold.

Makrolinse er helt klart på ønskelisten min også!
Anna U.
Bruker du stativ, og hvilken innstilling på kameraet bruker du får å de så skarpe?


Hehe, dette er nesten litt flaut å skrive... jeg har ikke peiling i det hele tatt. Det går etter "prøve og feile-metoden", begreper som lukkertid, blenderåpning osv er helt gresk for meg ))

Jeg setter kameraet på P eller M (bruker sjelden de automatiske), og forandrer på innstillingene uten at jeg egentlig vet hva jeg driver med. Blir bildet for mørkt skrur jeg en innstilling opp, en annen ned, noe hit, og noe dit...
men det fungerer jo det også [External Image]

Bildene knipses i stooort format og behandles i Adobe Photoshop. Der tar jeg gjerne utsnitt av bildene, gjør dem skarpere, lysere, mørkere...

Det er ihvertfall kjempeartig [URL=http://picasaweb.google.no/Revestreken/Diverse2010#]å ta bilder[/URL], av fisk, hunder, natur, ja egentlig av hva som helst

Glemte å skrive at jeg ikke bruker stativ
Den store ommøbleringen...
Ja, da er det bare å brette opp ærmene og gyve løs på innredning av kar og fiskeflytting... vi har byttet ut de to reolene (6 x 63l, 2 x 180l, 1 x 160l) på akvarierommet med Martina og Kenneths reol (9 x 85l) og en med 1 x 200l + mallekar på toppen. Vi skal bruke 6 av 85l, den yngre garde disponerer resten av karene så de fortsatt kan ha noe fisk da det passer dårlig i deres nye leilighet

Ommøbleringen krever litt planlegging av hvilke coryarter som skal være i hvilke kar, noen kar vil naturlig nok få en høyere temperatur enn andre. Karene i øverste etasje i den nye reolen blir en del varmere pga lysene i etasjen under, og de kjøligste karene vil være de nederste

[External Image]
Jeg tror det blir slik i stuereolen... en flott gjeng med Corydoras eques i toppetasjen, sammen med H. contradens og trespisergjengen + de små ildtetraene. De andre coryartene vil få hvert sitt kar i reolen, noen i selskap med reker, maller og/eller endlers guppy.

[External Image]
På akvarierommet blir fordelingen slik som bildet viser. Karet med alle røttene tror jeg vil bli et oppsamling/oppfóringskar for ungfisk. De tre karene til venstre er Martina og Kenneths domene Ja, da er det bare å sette igang ))
Nydelige reoler, Rita

Rita Revestrek
.. en flott gjeng med Corydoras eques i toppetasjen, sammen med H. contradens og trespisergjengen+ de små ildtetraene.


Hvilken trespiser er det du har? L204? Gir du dem rødt fôr?
Janne
Nydelige reoler, Rita :-) Hvilken trespiser er det du har? L204? Gir du dem rødt fôr?


Takk for det Janne

Ja, det er L204 vi har og de får fór for trespisere, men selvfølgelig får de i seg noe rødt også. Stort sett har de gått sammen med omnivore fisk fra vi fikk dem i hus tidlig i fjor, en periode hadde vi de i eget kar og da trivdes de overhodet ikke. Vi har vurdert å selge dem og heller ha kun H. contradens i karet. De trives ihvertfall, de yngler stadig vekk og det kryr av bittesmå mini-contradens'er i hele karet ))
Da er jobben med flytting av fisk hit og dit i full gang... men langt fra ferdig, og noen endringer blir det.

Adolfoiene er på plass i det ene av de tre karene i øverste etasje på akvarierommet, våre 14 har fått selskap av Martinas 6 så da er det blitt en fin gjeng. Seks flotte Hypancistrus zebra er i nabokaret til Adolfoiene, og H. L066 flytter inn i det siste toppkaret.

De tre karene i midterste rad har ikke fått innbyggere, mens to av de nederste er bebodd. Green Laser ser ut til å være fornøyd med sitt nye kar på "bakkeplanet". De la mange egg i går, og i dag fortsetter de i samme duren Bildet lengre ned i innlegget viser helt ferske egg, og eggflekker fra i går Vi flyttet også gruppen med Corydoras sp. CW051 inn på akvarierommet, de er nabo med grønningene.

240l som egentlig er oppdrettskar for Peckoltia Compta har fungert som plantekar (uten CO2) i vår/sommer og er nå nesten gjengrodd. Mange av plantene kommer vi til å bruke rundt i reolene og noen blir flyttet til Atles nye prosjekt: 200l plantekar med CO2 og det hele

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Wow! Nå ble jeg imponert! Hvor mange kar totalt? Det såg ut som det var veldig mange hvertfall! Vi er nok ganske like i valg av arter ja. Ser du har noen som jeg bare kan drømme om å få tak i her nord
Anna U.
Wow! Nå ble jeg imponert! Hvor mange kar totalt? Det såg ut som det var veldig mange hvertfall! Vi er nok ganske like i valg av arter ja. Ser du har noen som jeg bare kan drømme om å få tak i her nord:-)


Vi har nok noen kar i hus ja, men ikke nok til alle artene man ønsker seg
Nå har vi 1x240l, 1x200l, 1x190l, 1x100l, 15x85l, 1x54l og en liten rekepytt på 8l = ca 2000 liter

Får du ikke den lokale fiskeforhandleren til å bestille inn litt spennende fisk da?
Her er en svensk side med http://fisklista.akvarielagret.se/]oversikt over hva noen av fiskegrossistene kan by på
Eques, reynoldsi, channoide og contradenser
Æsj, nå snør det her... da er det jammen ålreit å ha akvariehobbyen å holde på med inne i varmen ))

Gårsdagens høydepunkt var turen til Mona O der vi hentet 19 kjempeflotte Corydoras eques. De har inntatt det lange karet i stua sammen med de vi hadde fra før. Det er en vakker gjeng med cory, og de er nok favorittene mine )) Mange takk Mona, for flott fisk og flotte planter Bilder kommer!

Vi hentet også 13 fine viltfangede C. reynoldsi på Krokstadelva, de ser så langt ut til å trives under akvarieforhold

Jeg så at Betta channoidesparet drev med noen krumspring i forgårs, i går gikk hannen med munnen full av egg Legger inn et megadårlig bilde, han ble nok litt blek (men fattet) når jeg kom med kameraet

[External Image]
Nå har vi H. contradensyngel i varierende størrelse, fra "nylig utsluppet fra hulen-stadiet" til 4 cm'ere. Den på bildet er 3 cm med halen tipper jeg, og allerede ganske lik de voksne, det er bare prikkene på finnene som mangler
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap