Revestrekenes akvarieverden (side 3)

Morsomt å lese tråden din.

Jeg kjøpte 4 L134 i forrige uke. 2 hanner og 2 huer tror jeg. Nå har gutta inntatt hver sin hule. Og der ligger de og passer godt på. Skal bli morsomt å se om de får noe damebesøk snart
Erlingos
Morsomt å lese tråden din. Jeg kjøpte 4 L134 i forrige uke. 2 hanner og 2 huer tror jeg. Nå har gutta inntatt hver sin hule. Og der ligger de og passer godt på. Skal bli morsomt å se om de får noe damebesøk snart :-)


Heisan Erlingos, og gratulerer med fire flotte maller. Håper du også får yngel på dem! Legger ved et bilde jeg tok av en hann og en hunn, hannen til venstre.
Det er egentlig ganske stor forskjell på dem... sett ovenfra
Ellers så har ikke vi gjort noe spesielt for å få dem i lek, litt uregelmessige vannbytter, temp. som svinger noen grader fra morgen til kveld, ingen tilsetninger i vannet (brønnvann), to utvendige bøttefilter men ikke spesielt mye strømning i vannet. Lykke til med L134'ene
Fikk tak i to store rognstinne L134 hunner i dag 8)
Så flott, da er du et skritt nærmere småttinger
L134 er en virkelig flott og fasinerende malle, de står høyt på min favorittliste.
Nå ligger hannen som først slapp yngelen med nye egg i skiferhulen
Han har holdt hunnen innestengt i flere dager, ihvertfall på dagtid.
Nå håper jeg bare min lommelyktbruk ikke ødelegger for hannen.

Corydoras Venezuelanus'ene er flyttet til et eget kar, nå svømmer de hit og dit, opp og ned... og et par av dem er trillrunde. Det hadde vært kjempeflott om de la egg.
Den store eggleggingsdagen... i forgårs begynte vi å flytte alle karene inn på et eget akvarie-rom. De første som ble flyttet var gruppen med C. Green Laser og C. Venezuelanus. I går ettermiddag la begge artene egg... og de holder på enda Green Laser har spredd dem litt her og der, Venezuelanus'ene har lagt dem i en klynge. Noen av Venezuelanuseggene er nok ubefruktet så de må jeg fjerne. Nå gjenstår det å se om vi klarer å få frem yngel... jeg føler meg litt klønete i forhold til dette men en gang må jo være den første Jeg har flyttet alle eggene over i et annet kar hvor en kirsebærreke er eneste innbygger. Det får fungere som forsøks-klekke/oppfóringskar denne gangen. Når vi kommer i orden på akvarierommet får vi prøve å klekke egg på "ordntlig" vis Artemiaklekking har vi allerede prøvekjørt og det gikk bra så da er vi ihvertfall ett skritt nærmere.


L134-hannen ligger fortsatt med egg innerst i hula
De 21 ynglene vokser og trives ser det ut til
I dag har noen av L134-eggene fått hale og hannen passer jobben sin på en fin måte

Noen av cory-eggene er også klekket i 50-literen men de er jo ikke helt lette å se mot sanden. Jeg får begynne å fóre dem om et par dager og håpe de vokser litt så jeg får en liten oversikt over hvor mange det er. I dag har jeg plukket ti Venezuelanus-egg i 180-liter'n. De har jeg lagt i et eget gjennomsiktig kar med luftestein. Det blir spennende å se om jeg klarer å klekke dem. Green Laser'ne har begynt å sverme rundt på glasset igjen, kanskje det dukker opp flere egg?
Det ser ut til at mallene har kommet i skikkelig formeringsmodus, nå ligger begge hannene med egg igjen. Hanne 2 stengte hunnen inne i går, i dag har han ny eggklase

Cory-eggprosjektet føler jeg er litt på nybegynner-stadiet, og litt etter "prøve- og feilemetoden". Nå har jeg klekket hele 2 egg av 2 i eget kar som et forsøk, ynglene har akkurat byttet kar og de lever enda
Flere egg ligger i et annet kar, og noen egg er klekket i et lite akvarium. Det blir spennende å se hvordan dette går, ynglene i akvariet har ihvertfall vokst bittelitt for nå ser jeg dem godt blandt sandkornene.

C. Nattereri skal få et eget kar i dag, de bor nå sammen med en gjeng L144.
Nattlig innlegg fra en begynnende forkjølet Rita... og det er jo spennende i disse influensatider

Jeg har akkurat ommøblert litt i ett "oppsamlings-kar" og der fant jeg noen egg i en mosedott. De er flere ganger større enn C. Venezuelanus-eggene. Lurer på om det kan være C. Axelrodi eller Duplicareus? Det er også noen sp. Black og Nattereri i karet, men de er jo så små i størrelsen. For det kan vel ikke være L144 som har lagt egg i mosen, eller...?



Det ser ut til å være egg både oppe til venstre, og så nede til høyre? Er det synsbedrag eller er de eggene nede til høyre temmelig store?

C. duplicareus legger egg som er i ca 2 mm og C. axelrodi det samme (iflg. Ian Fullers spawning logs på disse to artene). Så det oppklarte kanskje ikke noe om hvem som har lagt disse hos deg?

Men det første jeg tenkte da jeg så bildet ditt, før jeg leste teksten, var at "de var gule som Ancistrus-egg"... Kanskje hannen din har sparket dem ut av hula ved et uhell så de skvatt avgårde? L144 hannen min gjorde det en av de første gangene, det lå egg og oppbrutte eggklase-deler strødd over hele karet. Som om det ikke var nok å vippe dem ut av hula, de måtte spres også...
Rita Revestrek
Nattlig innlegg fra en begynnende forkjølet Rita... og det er jo spennende i disse influensatider ;)


Kom deg til legen i dag og få tak i Tamiflu! Stor effekt
mona o
Det ser ut til å være egg både oppe til venstre, og så nede til høyre? Er det synsbedrag eller er de eggene nede til høyre temmelig store? :-) C. duplicareus legger egg som er i ca 2 mm og C. axelrodi det samme (iflg. Ian Fullers spawning logs på disse to artene). Så det oppklarte kanskje ikke noe om hvem som har lagt disse hos deg? :) Men det første jeg tenkte da jeg så bildet ditt, før jeg leste teksten, var at "de var gule som Ancistrus-egg"... :-) Kanskje hannen din har sparket dem ut av hula ved et uhell så de skvatt avgårde? L144 hannen min gjorde det en av de første gangene, det lå egg og oppbrutte eggklase-deler strødd over hele karet. Som om det ikke var nok å vippe dem ut av hula, de måtte spres også...


Det er ikke noe synsbedrag, eggene til høyre er rundt tre ganger så store som de til venstre, jeg tipper at de er litt over 3 mm. De er veldig gule så det kan jo være L144 som har fomlet noe i barnepasset

Nå piler det små cory-yngel i både plastkaret og det lille akvariet. Sikkert en salig blanding av Venezuelanus og Green Laser, eggene ble jo bare puttet noen her og noen der.


Janne
Kom deg til legen i dag og få tak i Tamiflu! Stor effekt ;-)


Jeg skal til legen senere i dag men de mener det bare er en kraftig halsbetennelse så det blir nok ingen Tamiflu på meg
Nå har jeg sluppet L134-yngelen løs i karet sammen med de voksne. De er over 4 uker gamle og har vokst ganske mye. Jeg ser noen av dem her og der i karet, og det ser ut til at de trives

Cory-yngelen vokser også, nå ser man dem lett mot sanden i det lille akvariet.
Yngelen i plastkaret ser også ut til å klare seg bra.

I dag la Sterbaiene egg i 400-literen i stua. Det var ikke bare bare å få tak i eggene, jeg fant kun 15 (regner med at scalarene hadde et festmåltid). Eggene la jeg i en mosedott i det lille karet så der blir det en salig blanding av cory-yngel hvis alle lever opp Når coryene var ferdige satte det sorte scalareparet i gang å legge egg på filterinnsuget.

oj, sluppet de ut alt nå!?

Kan vel ikke være så store tassene alt, tross alt bare 4 uker.....
Trives gjør de nok, stor forskjell på plastkassa og det digre havet )

Du får fôre godt så du er sikker på at de får i seg nok mat, dyrbare disse der og ingen å miste!
Janne
oj, sluppet de ut alt nå!? Kan vel ikke være så store [I]tassene[/I] alt, tross alt bare 4 uker..... Trives gjør de nok, stor forskjell på plastkassa og det digre havet :)) Du får fôre godt så du er sikker på at de får i seg nok mat, dyrbare disse der og ingen å miste!


Tror du ikke det går bra? Hvor lenge bør man ha dem i yngelboksen?
Jeg kan jo fange dem inn igjen, men jeg fórer mye, og jeg ser at de "gnafser" rundt på planter og algene på glasset.
Jo da, det går nok sikkert bra!

Jeg har aldri hatt L-malleyngel så jeg er ikke den som skal gi råd om slikt.
Syntes bare de er så bittesmå,
det var vel morsinnstinktet som tok litt overhånd

Hvor store er de egentlig blitt da?
Morsinnstinkt ja, hehe... tror tenåringsdøtrene her i huset tror jeg har blitt litt småsprø De ser sin mor med blikket låst til i et eller annet akvarie til stadighet... på utkikk etter bittesmå egg eller i grundig granskning av nesten usynlige yngel, som regel er det noen sandkorn i kjøkkenvasken, det ene barnerommet er omgjort til akvarieavdeling osv...

Malleynglene er ca 3 cm med halen tror jeg, litt dårlig på øyemål.
Jeg kommer til å følge nøye med dem og håper de klarer seg, skulle jeg se tegn til noe annet kan jeg jo fange dem igjen. Ellers så tenkte jeg litt på dette med naturlig adferd, det er jo veldig begrenset hva de får utøvd i en liten yngelboks. Der er det jo knapt plass til å svømme Karet de går i har også vært veldig stabilt, de voksne mallen ser jo ut til å trives, og heldigvis ingen sykdom så langt.
Da er "mysteriet med de gule eggene" løst, det ene har i dag fått både hale og noe som ligner et hode så da er det nok en begynnende L144
På tide med en liten oppsummering for eget bruk... kjekt å skrive hva som skjer på akvariefronten her i tråden, så kan man bare gå tilbake hvis man ikke husker nå de eller de la egg

L134-ynglene går det bare bra med, det er nye yngel hos hann nr.1, fortsatt eggklase hos hann nr.2... og jammen ligger det to maller i en tredje hule

Alle cory-ynglene i det lille karet vosker og gror, yngelen i plastkaret vokser også, men senere. De fire L144-ynglene i plastkaret lever i beste velgående, skjønt det ser noe snedig ut der de faktisk "svømmer" med den digre plommesekken

I forgårs kjøpte vi 10 Corydoras Atropersonatus, kjempeflotte coryer med sin rene hvite farge og brune små prikker.
Nå har Axelrodi'ene også lagt noen egg, spredd her og der på plantebladene i karet De begynte å danse på glasset i går kveld, det samme gjorde Green Laser'ne så jeg håper på flere egg der. Venezuelanus'ene har også lagt noen egg i ettermiddag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap