Revestrekenes akvarieverden (side 7)

[External Image]
Nå er de eldste L134-ynglene blitt skikkelig fine, yngre yngel i ulik størrelse kryr det av i karret. De tre hannene har nye egg to-tre dager etter at forrige kull er ute av hula. Den ene hannen fikk for noen dager siden nye egg i hula før siste kull var flyttet hjemmefra. Heldigvis er de ute og spiser om kvelden så de ser ut til å være i god kondisjon til tross for mer eller mindre sammenhengende barnepass siden oktober i fjor.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

mona o
Der sa du det:-) Lubne er det de er, de søte C. venezuelanus'ene! :-) Har aldri sett en så kompakt og "stocky" Corydoras som de er, det gjør dem utrolig søte. Mine begynner å bli litt større nå, de også, og det er voldsomt mye farting frem og tilbake langs glassene i akvariet... :-) Jeg tipper de setter i gang så snart de er fysisk i stand til å formere seg.


Ja, jeg har også skikkelig sansen for dem, utrolig søte er de med sin noe korpulente fasong Fine farger har de også. Oiapoquensis'ene fra deg svirrer att og fram her, men de er vel ikke så gamle de heller? De har lagt noen få egg en gang så jeg håper jo de setter i gang når de er klare
De Oiapoquensis'ene fra meg er en salig blanding av ulike kull som ble lagt i 160 literen i løpet av et års tid, så alderen deres er nok veldig sprikende. Jeg bare fisket ut "overskuddet" og beholdt et pent rundt antall til meg selv
Nydelige maller og superskjønne Venezuelanus .
Gleder meg enormt til å få sånne i hus
Sølvi Gullaksen
Nydelige maller og superskjønne Venezuelanus . Gleder meg enormt til å få sånne i hus :)


Nå er det nok ikke så lenge før du får Venezuelanus'ene, Atle skal nok over fjellet i løpet av neste uke
[External Image]
I går oppdaget vi endel egg i karret til Corydoras sp. C134... og vi som trodde vi bare hadde hanner. Alle eggene ser helt hvite og ubefruktede ut så kanskje vi egentlig har bare hunner
Gleder meg,gleder meg ,karet står klart til de
Hei Rita. Når ble L134ene du selger født? Veldig nygjerring på hvor fort de vokser
Joanna & Pål
Hei Rita. Når ble L134ene du selger født? Veldig nygjerring på hvor fort de vokser :-)


Heisann. Jeg oppdaget ynglene 26.oktober og da hadde de nesten ikke plommesekk igjen. Eggene ble sikkert lagt i begynnelsen av oktober, nesten 4 mnd gamle yngel altså. Går det bra med ynglene deres? Her legges det fortsatt nye egg så fort forrige kull er ute av hulene :o)
[External Image]
En av filterbeboerne nyter en bedre middag i det fri

I går oppdaget vi at noe leet på seg i et av de utvendige bøttefilterene så vi åpnet tre av dem... Resultatet ble tre cory-yngel (to Cw021 og en Venezuelanus), to L144-yngel, en 4 cm lang og noen bittesmå L134-yngel og en haug med reker. De fleste ble funnet i et av filterene til 240-literen og det har innsug inne i det innvendige juwelfilteret. Det burde egentlig være fysisk umulig å havne i filteret men det har de da altså klart Den største av L134'ene må jo ha levd i mørket i fire mnd men den var i grei kondisjon, ikke for tynn. De tre cory-ynglene er ca 2 cm lange og ser også overraskende pigge ut. Nå blir det blåfilter rundt hele innsuget.
[External Image]
En av CW021-ynglene som vi fant i bøttefilteret...

[External Image]
og to av de voksne.

[External Image]
Man kan få seg litt av noen overraskelser med sånne filtre ja .flotte de CW021 da
oi, de var fine jo. bare sett et utydelig bilde av den arten før. men de skimrer jo nydelig i gull
CW021 er en flott fisk og ikke er de skye heller, våre er fremme hele tiden.
Fargen påvirkes nok litt av lyset i akvariet men de skimrer i gull ved gjellelokkene. I dette akvariet er de lys kremhvit i fargen med gulere bunnfarge mellom stripene. Vi hadde dem i et annet karr tidligere og da hadde de mer rosaskjær i fargen.

I går var vi på vårt livs første fiskeauksjon og det var en morsom opplevelse.
Vi fikk med oss tre unge L066, seks velvoksne Corydoras Concolor (hadde bare to små fra før), syv små C. Panda og et par Apistogramma sp. Schwarzbrust som selskap til den enslige hunnen vi har fra før. Fikk også tak i endel flotte planter så nå klør jeg i fingrene etter å begynne med litt ommøblering i noen av karrene :o)
C. Green Laser'ne legger noen egg hver uke og i dag har de laget blomstermønster på ruta 38 egg har de lagt i dag og det ser ut til å bli flere

[External Image]
Noen av eggene putter vi i yngelkaret så der er det små grønninger i ulik alder.
[External Image]
Her er en av C. Concolor'ene vi fikk i hus lørdag, det er en imponerende ryggfinne på noen av dem...

[External Image]
og en av de unge vi hadde fra før
Dagens logg; det kryr av bittesmå Green Laser både i yngelkaret og i karet hvor de voksne går. De eldste "grønning-ynglene" begynner å få fin størrelse og grønnfargen kommer mer og mer frem for hver dag som går. De voksne har lagt egg hver dag hele uka, bortsett fra i dag

[External Image]
De små L333'ene som vi fikk tak i for 14 dager siden ser ut til å trives bra, de spiser og spiser. Det samme gjør de tre L066-ynglene. L134-hannene har fortsatt trenden med nye egg så fort de forrige ynglene er ute av hulene. Nå har vi flyttet en haug med slike yngel over i et eget kar for oppfóring.

[External Image]
Og så måtte jeg prøve meg med kameraet i Martinas Malawi-kar...
jeg må innrømme at de er flotte disse Melanochromis Auratus'ene selv om det er maller og cory som er favorittene

[External Image]
Litt skjer det i karene her, men ikke så mye...
H. Contradens-hunnen lå på dørstokken til den største hannen i hele går, nå ligger hun i sin egen hule så jeg håper hun har lagt fra seg noen egg. Denne gangen tar jeg ikke sjansen på å lyse, sist spiste han jo opp eggene (de forsvant ihvertfall), sikkert fordi jeg var så nysgjerrig

[External Image]
Jeg fanget inn 20 unge C. CW021 som ble sluppet sammen med de voksne så nå har vi en fin gjeng av denne arten
Nå begynner de virkelig å ligne på sine foreldre.

Green Laser-eggene jeg lot være igjen i karet har klekt og når det er mørkt ser man mange bittesmå grønninger i lyset fra en lommelykt. I dagslys ser man ingen, de går jo i ett med sanden.

Pecoltiaene (L134) fortsetter i samme duren enda jeg har rotet igjennom hele karet for å fange yngel som skal fóres opp i et eget kar. De eldste er nå rundt 5 cm, ellers kryr det av yngel fra 1 cm og oppover

[External Image]
De fire små Pecoltia sp. L080 vokser og gror, ikke er de særlig skvettne heller, lurer på om det er rasetypisk for Pecoltia-yngel. Hypancistrus-ynglene vi har ser man sjelden ute i åpent terreng :rolleyes:
[External Image]
C. CW021 har blitt 3 mnd gamle. Jeg fanget inn en siste fra yngelkaret så nå er det 21 av disse små i 240-literen, i tillegg til de voksne

[External Image]
"Valpekassa" er igjen full av bittesmå L134, disse ble plukket opp som egg utenfor en av hulene i 240-liter'n i januar en gang. Her har de akkurat fått discusgranulat.

[External Image]
Rengjøringsassistenten i "valpekassa"

[External Image]
I dag skal jeg fange inn de eldste Green Laser-ynglene og flytte dem til de voksnes kar. Målet er en stim på 50-60 slike i 400-literen i stua, det må vel kunne bli et flott syn

[External Image]





Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap