Revestrekenes akvarieverden (side 8)

På Oslo-auksjonen fikk vi tak i et par unge Apistogramma sp. Schwarsbrust som selskap til den single dama vi hadde fra før. Allerede 18/2 oppdaget vi egg i keramikkhulen i 400-liter'n så den nye hannen og enkefruen har tydeligvis funnet hverandre Vi måtte flytte hulen med hunn og egg ellers ville nok scalarene gått løs på dem. Atle tømte en 60-liter og fylte på med vann fra 400-l og det ser ut til at dette har gått bra. Eggene er klekket og nå "ligger" det en haug med bittesmå yngel innerst i hula
Ny eggrekord fra Green Laserne i dag, hele 132 egg henger klistret på rutene
Tror jeg plukker eggene og lar dem klekke i et eget yngelkar.
Jøss ,flittige de ,tror du får mer enn nok til å fylle opp karet med
Sølvi Gullaksen
Jøss ,flittige de ,tror du får mer enn nok til å fylle opp karet med ;)


Ja de har blitt skikkelig flittige, nå har de lagt noen egg hver uke i et par mnd tror jeg. De gikk tidligere i en 60-liter men så ble de plutselig veldig slappe, var redd vi skulle miste dem. Vi flyttet dem til en annen 60l men de ble ikke piggere, deretter havnet de i en 80l og da blomstret de opp. Det rare er at PH i dette karet er veldig lav, den ligger mellom 4,5-5,5, i de andre karene de gikk var PH 6,5. Yngelkaret har også lav PH og yngelen ser også ut til å trives med det. (Vi har slitt med lav PH i flere kar i vinter) Vi bruker heller ikke varmekolbe så temp varierer fra 22-24 grader i løpet av døgnet.
I dag har A. Schwarzbrustyngelen vært på tur utenfor hula for første gang, med moren som oppsynsmann Artig å se disse bittesmå (ser nesten ut som små sandkorn) på tur i den store verdenen Når moren syns de hadde luftet seg nok samlet hun dem sammen og flyttet dem inn i hulen igjen.
[External Image]
Nå har jeg endelig klart å ta bilde av de bittesmå Apistoynglene, ingen lett oppgave da de ikke er stort større enn sandkornene i karet

[External Image]
Nå har jammen den lille A. Schwarzbrusthunnen som er igjen i 400-liter'n også hulen full av egg, men hvor skal jeg gjøre av dem... de blir jo scalaresnacks om jeg ikke flytter dem

C. Oiapoquensis'ene har vært litt i farta i dag, opp og ned i et hjørne av karet og jeg har et ørlite håp om at det kanskje kan bli noen egg. C. Atropersonatus har også vært mer aktive enn vanlig, kanskje de merker at det er vårtegn i lufta (vannet)
Håper det blir noen egg på C. Oiapoquensis'ene da og at dere husker på meg med tanke på yngel
De står på ønskelisten min
Som sagt så er håpet ørlite men de må jo sette igang en eller annen gang... håper jeg Skal huske på deg hvis det blir yngel
[External Image]
Apistoynglene vokser bittebittelitt hver dag og nå begynner de å utforske karet. Hunnen har fått litt av en jobb med å passe på dem, de piler jo både hit og dit

Det ørlille håpet om Oiapoquensisegg gikk rett vest, de hadde seg nok bare en treningsrunde opp og ned langs glassene
Etter 1 1/2 ukes pause er nå de tre L134-hannene i gang igjen, to ligger med ferske eggeklaser og tredjemann har damebesøk. Det er helt utrolig for en produktivitet de viser disse peckoltiaene Alle ser velfødde ut enda de stort sett har vært travelt opptatt med barnepass siden oktober, så de er nok ute og spiser på nattetid.

Ellers er 400-liter'n i stua solgt til fordel for en reol med 6 x 85 litere + et spesialbygd mallekar på toppen. Og så jeg som ikke skulle ha reol i stua, det kommer jo til å se ut som om vi bor i en dyrebutikk med hunder og akvarier Men vi trives jo med det så da så Har forresten et tomt fuglebur stående, kanskje jeg skulle kjøpt meg en undulat eller to også?

I kjeller'n har den yngre garde tatt helt av, vår eldste datter på 19 og kjæresten hennes har også blitt smittet av litersyken Det startet med Martinas malawikar og Kenneths L144-kar... nå har de kjøpt seg reol, en gruppe Hypancistrus Zebra og et par små L200, noen L134-yngel har de fått av oss... i går kom de hjem med Peckoltia sp. Blue og en annen Peckoltiavariant som jeg ikke har fått helt navnet på De har jo selvfølgelig også dachshund, virkelig morsomt at vi har samme interesser her i huset selv om kjellerstua vår er omgjort til akvariekjeller
Nå har vi fått tre eksemplarer av Corydoras Eques i hus og jeg er helt i skyene, sitter bare å kikker på dem, de er virkelig vakre Nå må vi bare få tak i flere. Bilder kommer.
Oi så heldig dere er ,ikke misunnelig i det hele tatt jeg )
Sølvi Gullaksen
Oi så heldig dere er ,ikke misunnelig i det hele tatt jeg )


Hehe, skjønner deg godt, det må være en av de fineste coryene jeg har sett.
De tre har danset rundt på rutene i går og i dag og er bare så flotte
"Men mye vil ha mer", og jeg vil ha fler
Det vil du nok , lykke til med de og forhåpentligvis får dere tak i flere
Rita Revestrek
Nå har vi fått tre eksemplarer av Corydoras Eques i hus og jeg er helt i skyene, sitter bare å kikker på dem, de er virkelig vakre :) Nå må vi bare få tak i flere. Bilder kommer.


*Misunne* Gleder meg til bilder, Rita Nå har L134-ene våres begynt å leke igjen. Ser du også hadde en stille periode hos deg. Rart det der!
[External Image]
Her er de, fantastisk flott cory (men litt vanskelig å gjengi skikkelig farge på bildene)... de er liksom litt stålblågrågrønne i bunnfargen og knall orange tegninger

[External Image]
blunker til fotografen...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

nå vil jeg ha flere


utrolig flotte bilder du har Rita.
Må følge med litt bedre her fremover skjønner jeg.



Espen
Mange takk Espen

Senere i dag får jeg legge ut noen bilder av Atles "prosjekt stuereol"
Jeg tror det kan bli fint med sort reol, sorte luker og topp, det rammer inn innholdet i karene på en flott måte. Øverst i reolen står et kar med spesialmål (120 x 35 x 30 eller no'), reolen inneholder også 3 x 85l i to rader. Vi hadde tenkt at "trespiserne" våre (L204 og L239) skulle bo i toppetasjen men nå ser jeg for meg en stor stim med C. Green Laser som svømmer fra den ene enden til den andre De andre karene vil bli artskar for cory; Weitzmani, Oiapoquensis, Atropersonatus, Eques, Adolfoi og Concolor... tror vi
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap