Revestrekenes akvarieverden (side 9)

Over til Atles "prosjekt stuereol"

Utgangspunktet er en brukt reol vi kjøpte nå i mars. Øverst i reolen står et kar med spesialmål (220 x 35 x 25), reolen inneholder også 3 x 85l i to rader. Karene ble vasket, malt sort i bakvegg og sidevegger, og de innvendige hjørnefilterne fikk ny filtermatte. Atle skal montere sorte luker, lage sort topp med hylle over, og vi vil ha en bokhylle på hver side for å lage et "stuemøbel" av reolen. Kjekt å ha en altmuligmann i hus

[External Image]
5.mars; filteret kickstartes i toppetasjen... vi må jo bare se hvordan det lange karet tar seg ut med vann Hiver oppi noen redmoor-røtter også.

[External Image]

[External Image]
9.mars; nesten alle karene er ferdigmalt og hjørnefilterne er klare... men det gjenstår litt vindusvask ser jeg

[External Image]
10.mars, i påvente av plexi til luker har Atle montert på noen svartmalte lengder av slik gammel "fakepanel" Ser fint ut det, de er til og med henglset så det er bare å løfte dem opp Det er også fyllt vann i de tre øverste 85l.

[External Image]
Det sorte scalareparet vårt har flyttet midlertidig inn i toppetasjen...
og det er så langt vi har kommet i prosjektet

[External Image]
Det lange karet var skikkelig kult
Blir en flott reol å sitte i sofaen/godstolen og titte på om kveldene, dette!
Utrolig flott reol.
Digget det lange karet.
Så dette blir en cory reol. Spent på fortsettelsen.
Det lange karet er skikkelig kult men vi får ikke helt bestemt oss for hva vi skal ha der Det står mellom "Trespiser-gjengen" (L204 og L239), eller cory og noen Hypancistrus. L204'ene er jo en kjempeflott malle som syns, ikke er de særlig skye heller så de hadde gjort seg i karet men da må vi holde oss til herbivore fisk. Ser også for meg en stor stim med C. Green Laser som svømmer fra den ene enden til den andre... valgets kvaler heter det vel
Det der blir litt av et blikkfang av et møbel i stua, hvem sier man ikke kan ha reol i stua du lissom
Ser ut til å bli kjempe lekkert, gleder meg allerede til bilder av det ferdige oppsettet med bokhyller og hele pakka
hadde også L-204, men de døde da jeg var hjemme på ferie i jula. Alle andre fisker var i live, men L-204'ene var kritt hvite. Fant aldri ut hva det var, men som du sier de er noen utrolig flotte malle med nydelige hvite streker på den sorte kroppen. Har lyst på nye, men tørr ikke før jeg finner ut hva det kan være. De kostet jo en del....

jaja.
Hvor høyt over bakken blir det langkaret?
Noen små tetraer også der oppe?
Black_Flys
hadde også L-204, men de døde da jeg var hjemme på ferie i jula. Alle andre fisker var i live, men L-204'ene var kritt hvite. Fant aldri ut hva det var, men som du sier de er noen utrolig flotte malle med nydelige hvite streker på den sorte kroppen. Har lyst på nye, men tørr ikke før jeg finner ut hva det kan være. De kostet jo en del.... jaja. Hvor høyt over bakken blir det langkaret? Noen små tetraer også der oppe?


Det er ikke noe ålreit å miste fisk, og ekstra ille hvis man ikke vet hvorfor.
Våre har vært friske og raske hele tiden heldigvis.

Langkaret er i super øyehøyde, jeg ser rett inn i det
Vi har en gjeng Nannostomus Eques som kan gå i karet og de er jo noen fasinerende skapninger... blyantfasong, bruker finnene som en kolibri bruker vingene, stiger og synker i vannet som en U-båt (sakte rett opp og ned)
Hehe ja.
Perfekt høyde det da. Er det et langt lysrør over alle de like karene?
Skal dere ha glass plante over toppen?
Har selv 6 stk Nannostomus digrammus og 6 stk Korallrød smykketetra, Nannostomus mortenthaleri.
Nydelige fisker. har også 7-10 stk Pygmépansermalle, Corydoras pygmaeus som oppfører seg mye på den samme måten.

Nei jobb straks.
[External Image]
Ja, så sitter jeg her da... midt på natten og venter på valper.
Får drikke kaffe og oppdatere litt i tråden så jeg holder meg våken

Espen; det er et langt lysrør i hver etasje, og vi må ha glassplater over alle karene ellers blir luftfuktigheten for høy i stua.

Prosjekt stuereol går sakte men sikkert fremover Her om dagen var vi på Ikea og kjøpte 2 x Lack bokhylle (35 bred og 190 høy), og en lyntur innom Tam Alna resulterte i 3 x Echinodorus "ozelot green". Resten av plantene til reolen tar jeg fra de andre karene våre og det kommer til å bli flest Sør-Amerikanske planter, bl.a: Najas Guadalupensis, Bacopa Australis, Echinodorus Uruguayensis, Hydrocotyle Leucocephala og Echinodorus Tenellus. Noen flyteplanteavleggere havner også i reolen; Limnobium Laevigatum, Ceratopteris Pteroides og Pistia Stratiotes

Vi har også vært hos Aquamanias og kjøpt inn sand og en "stabel" med redmoor-røtter. Nå er det vann og sand i nesten alle karene, røttene ligger og trutner, og C. Venezuelanus'ene har flyttet inn i sin kickstartede 85l
Resultatet
Hva ble resultatet på valpefronten ?
Har selv strihårsdachs som bare venter på at snøen skal forsvinne såhan kan gå blodspor.
Benedicte_07
Hva ble resultatet på valpefronten ? Har selv strihårsdachs som bare venter på at snøen skal forsvinne såhan kan gå blodspor.


[External Image]
Fire stk ble det, to hanner og to tispevalper.
Små, lubne og veldig søte

Hvor kommer din strihår fra?
Dachs
Vi har en dachs fra Lisa Wettavik Nowbuth.
Tror Moren heter Kringle eller Lerke og faren er Prestemoens Eiliv Manxsønn.
Benedicte_07
Vi har en dachs fra Lisa Wettavik Nowbuth. Tror Moren heter Kringle eller Lerke og faren er Prestemoens Eiliv Manxsønn.


Så morsomt da, Kringle og Lerke kommer fra oss (jeg tror det var Kringle som ble parret med Eiliv). Hundeverdenen er jammen ikke stor
hva er din erfaring med L239? det er jo en baryancistrus, så bare det er jo et tegn på at de kan være skjøre... mistet en av to, mens den gjenlevende er i toppform.. kresne virker de også
Sanne
hva er din erfaring med L239? det er jo en baryancistrus, så bare det er jo et tegn på at de kan være skjøre... mistet en av to, mens den gjenlevende er i toppform.. kresne virker de også


Vi har et par og de har vi vel hatt i ett år nå. Begge er friske og raske, og spiser som bare det. De er veldig glad i squash, agurk og erter, ellers fóres de med mallepiller. De bor i et kar med L204, en god del strøm, masse røtter og dunkel belysning. Tidligere var de i et 400l selskapskar men vi flyttet dem pga kostholdet, det så ut som om de trivdes der også. Syns ikke disse to virker skjøre.
var jeg kanskje bare uheldig da. agurk gadd de ikke smake på, men alger gnagde de. får forhåpentligvis skaffet meg en eller to til om en liten stund
Dachs
Stilig.. nei hundeverden er ikke så stor.
Men han er en flott hund, og familiens yndling. Kjekt med litt personlighet.
En liten nattlig oppdatering... tidligere i ettermiddag sendte jeg inn en forespørsel om å få Corydoras sp. C134 inn i fiskebasen, og nå er den på plass allerede. Flott jobbet av moderatorene, mange takk for det

Ellers går reolprosjektet sakte men sikkert fremover...
C. Atropersonatus, noen Endlers guppy og to kirsebærreker har flyttet inn i kar nr.2 og de ser ut til å trives.

I morgen skal jeg flytte Wetzmaniene til kar nr.3 og Oiapoquensisene til kar nr.4.

Green Laser legger egg i eningen men nå får de bare henge i foreldrekaret, planen er å flytte de voksne og de eldste ynglene til det lange karet på toppen av reolen.

Jeg har fått så sansen for Corydoras Eques, de er bare så flotte... men hvordan skal jeg klare å få tak i flere, det virker som en umulig oppgave. Har du en eller flere du vil selge så er det bare å kontakte meg
[External Image]
Her er karet hvor C. Atropersonatus og noen Endlers guppy har flyttet inn, de ser ut til å trives i sin nye bolig.

[External Image]
C. Venezuelanus'ene flyttet til dette karet...

I dag flyttet jeg C. sp. C134 til sitt nye kar... da er det to 85l til som venter på innbyggere, det blir C. Weitzmani og C. Eques.

[External Image]
C. CW021-ynglene vokser til, nå begynner man å skimte stripe nr.2
[External Image]
Det eldste kullet med Apistogramma sp Schwarzbrust har blitt 4 uker gamle. De er ca en halv cm lange, og legger man godviljen til kan man se at de begynner å ligne mini-ciklider

[External Image]
L134'ene fortsetter i samme duren som tidligere... nye egg og yngel

[External Image]
L066-ynglene vokser også, den største må være 6 cm med halefinnen tror jeg...

[External Image]
L066

[External Image]
"Det store etegildet" i malleyngel-karet... de har fått en Tetra Tips-tablett, de er veldig populære blandt alle mallene og cory'ene, endlers'ene har heller ikke noe imot dem...

[External Image]
Her er det L080, L134 og L060 som skuffer innpå

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap