Revestrekenes akvarieverden (side 98)

Mange takk Linda. Det er jo så greit å knipse bilder av dem under lek, da har de jo mer enn nok med sitt så de bryr seg ikke stort om fotografen
Hvor stor luftpumpe må en ha til disse 2 liters breeding-boxene?

Pål
Jeg bruker en Aqua Medic-pumpe (tror den heter Mistral 300) og den driver jo flere breeding-boxer samtidig så jeg vet egentlig ikke hva som kreves til en boks.
Ok, takker for svar Blei inspirert til og bestille en boks jeg også

Pål
Oiapoquensis i lek og klekking hos c121
[External Image]
9/12 flyttet jeg oiapoquensis'ene til eget kar på akvarierommet, 10 og 11 lekte de men det var mange ubefruktede egg, forhåpentligvis bare løskrutt etter lang tids lagring
Ph 6,0 KH/GH 0 Temp 26.

Weitzmaniene leker jevnt og trutt, jeg gidder ikke å sitte og overvåke dem så jeg redder i snitt ett egg om dagen CW032 lekte i forgårs, 7-8 egg er lagt til klekking.

[External Image]
C121-eggene som var befruktede har begynt å klekke i dag. De lå først tre døgn i vann med luftestein, Esha 2000 og sortvannsekstrakt. I går flyttet jeg dem til en breedingbox med luftestein og sortvannsekstrakt, i dag koblet jeg vanngjennomstrømningen til etter at førstemann var klekket.
[External Image]
De små cochui'ene er skikkelig aktive i kveld, de fyker opp og ned og hit og dit, spennende å se om vi er så heldige at det dukker opp noen bittesmå egg etterhvert
Hadde gjort seg om det dukket opp noen Cochui egg… Har ikke fått tilrettelagt helt enda for mine, de er fordelt på to kar nå. Men det blir reol- og karbygging i løpet av vinteren, da blir det en ny Corydoras reol med fire stk. 90 litere på 90x40x25 så da blir det skikkelig lektrigging av Cochui, Condiscipulus og Caudimaculatus gruppene mine. Kanskje C126 gjengen får siste karet slik at den gruppen kan øke litt igjen.

Får satse på at Cochuiene dine venter med egg til jeg har fått mine i gang…
[External Image]
Jeg har ikke sett egg i karet deres enda men de er veldig aktive, burde kanskje ta ut de små nannostomusene i tilfelle de spiser egg Håper ihvertfall jeg får frem flere cochui'er, det er jo ekstra viktig å ta vare på dem i hobbyen ettersom deres naturlige leveområde (Rio Xingu) er truet.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Til slutt en liten CW032 på ca 4 uker. Det er også en art det er viktig å ta vare på da alle eksemplarer i akvariehobbyen stammer fra 4-5 fisk som dukket opp i en sending med C120 fra Madre de Dios.
Plussmedlem
Interessant det du skriver om CW032, jeg skjønner at jeg egentlig ikke burde sittet med de tre hannene jeg har... :p

Vet du når disse kom inn i hobbyen? Er det veldig mange år siden? Lurer på hvor utbredt denne arten egentlig er nå. Men man hører jo ikke så mye om den, så sjelden er den jo.
Anders K
Vet du når disse kom inn i hobbyen? Er det veldig mange år siden? Lurer på hvor utbredt denne arten egentlig er nå. Men man hører jo ikke så mye om den, så sjelden er den jo.


Jeg søkte litt på Corydorasworld, for å se når CW032 er nevnt, og det eldste er fra 2010. Det tidligste jeg finner er faktisk bare 2½ år siden. Den kan jo ha dukket opp før det, men det nevnes ikke av noen medlemmer på Corydorasworld. Ser for meg ut som den først dukket opp hos Hans Georg Evers, og deretter til England og så til Norge derfra via Ian Fuller eller noe (han er jo stadig i Norge og har alltid med seg fisk).
Jeg vet ikke hvor lenge CW032 har vært tilgjengelig men det kan ikke være mange årene. Vi hentet våre som små yngel hos Kim i DK i juni 2010, og jeg har sendt ham et spørsmål om når de dukket opp i hobbyen. Det er ikke mange som står registrert som innehavere av arten på PlanetCathfish, noen flere på Corydorasworld. De selger forresten CW032 på Pier Aquatics i UK til en ganske stiv pris ser jeg.

Anders, vi har tre hunner og fem hanner, og noen yngel under oppfóring. Hvis vi får frem noen hunner til sender vi noen til deg, ellers får du låne en hunn i en periode
Kim skriver at CW032 dukket opp ca. 2005, og det var Hans Georg Evers som fant dem i en sending fra Peru.
Plussmedlem
Tusen takk for infoen, Mona og Rita, det er ikke så mange årene, nei...

Og du, det hadde jo bare vært helt fantastisk hvis dere fikk opp nok yngel til at dere kunne selge en hunn en dag... Jeg vil jo gjerne drette og spre arten litt, dumt å sitte med tre hanner :p Det var snilt tenkt iallefall, tusen takk!
Du får nok noen hunner i hus etterhvert Anders. Du vet ikke om noen andre som bor nærmere deg som har noen til overs da? Våre leker forresten igjen akkurat nå ser jeg her jeg sitter og skriver, de stortrives tydeligvis på kjøkkenbenken
C134 i lek
[External Image]
I går fant jeg noen få egg i karet til C134. De har gått i romtemperatur i en lengre periode, i forgårs fikk de varmekolbe og 25 grader, og i da leker de altså. Som ved tidligere lek var det meste ubefruktet ved denne temperaturen, må nok senke den ned til 22-23 grader tenker jeg. Gruppen er nok også litt for stor for "seriøs" lek (det er 12 voksne + de seks ungfiskene fra i vår), de unge individene forstyrrer de voksne tror jeg Ph 6,3 og nesten en uke siden forrige vannbytte.

For ett par dager siden plukket vi ut to weitzmani av hvert kjønn og satte dem i ett eget kar, en lotus og en leksmopp er alt de har av interiør. Nå er det mye lettere å redde egg, fant faktisk hele seks stykker i går morges ))

Corydoras gossei i lek
[External Image]
Jeg fikk omsider somlet meg til å flytte gossei'ene (de delte kar med H. eigenmanni og C. sp. C071) til eget artskar 14/12 og i dag er de i lek, siste vannbytte var ved flytting.

Vannverdier: Ph 6,5, temp 28, kh/gh ikke målbar, 78 µS/cm.

[External Image]
Hemiloricaria eigenmanni feirer bedre plass i karet med å trekke inn i den samme algebefengte hulen de brukte ved første lek

Vannverdier: Ph 5,0, temp 26, kh/gh ikke målbar, 124 µS/cm.
Ser at Hemiloricaria eigenmanni verdiene hos dere er mer eller mindre de eksakt samme som da mine begynte å leke. Da de hadde lekt aktivt et års tid så brydde de seg ikke om vannverdiene lengre. Da fikk jeg lek på dem selv i ph 7.5 og 29 grader. Men i starten lekte de kun mellom ph 5 og 5.5. Mine gikk jo i startet i lag med L107-gruppen før den flyttet på farmen så da var lav ph det eneste alternativet. Men i dette karet ble H. Eigenmanni yngel mat for L107'ene faktisk.

Blir vel å flytte Eigenmanni gruppen i lekskar med optimale verdier igjen over nyttår tenker jeg, de har hatt pause siden i sommer nå og hunnene begynner å bli veldig runde i karet sitt, tror heller ikke hannen lider nød i sitt kar.
Interessant med disse vannverdiene. Jeg målte ph til 6 ved første lek men det kan jo være jeg har blingset litt på fargeskalaen, syns ikke alltid det er like enkelt å se om det er 5,5 eller 6 på JBL-testen som dekker 3,0-10,0.

Jeg så ihvertfall 30 eigenmanni-yngel da jeg flyttet gossei'ene, da gadd jeg ikke å telle lengre. Ynglene går fortsatt sammen med foreldrene og det ser ut til å fungere greit, men jeg må nok plukke dem ut hvis det dukker opp nye egg i hulen. De unge L107 fra deg går også i dette karet men de er forhåpentligvis for små til å spise yngel
Tror nok ikke de små L107'ene vil skape trøbbel. Mine gikk med de voksne gruppen på 15cm+ og de fortærte det meste som kom oppi karet....
Popper bare innom for å si at du har så mye fine bilder her! Flotte coryer!
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap