Slørhale mobbes av rød platy

Hei!

Igår kjøpte jeg en slørhale og 2 røde platyer. http://freshaquarium.about.com/cs/livebearers2/p/redwagplaty.htm Dette er ikke mine, men de ligner på denne. Regner med det er samme art som på bildet.

Av en eller annen grunn så spurte jeg ikke om rasen til de to røde fiskene, men jeg tror ikke det sto platy på prislisten som var på akvariet i dyrebutikken.. Men de ligner jo på den på bildet.

På dyrebutikken så trodde de at det skulle gå bra med Slørhale og 2 platyer sammen, men den ene platyen svømmer etter slørhalen og prøve å bite i slørene og under magen tror jeg.

Jeg har ingen andre akvarium, så jeg kan ikke ta ut noen av dem. Men tror dere det vil gå over? Kan det hjelpe å kjøpe en til slørhale eller en hannplaty til de andre to platyene som altså er hunner?
De var ikke i samme akvarium på butikken.

Alle tips mottas med stor takk!!
Bilder av mine fisker
Hei igjen

Har fått tatt bilde av fiskene mine nå. På det første bildet er de to jeg tror er en Platy type og på det andre bildet er Slørhalen.

Har letet litt etter en side med bilde og navn av alle ferskvanns fiskearter. Men har ikke funnet noe som er så veldig bra enda. Enten er det bare navn eller bare noen få bilder... Er litt lettere å finne ut hvilke fisker man har når man kan se bilde og slipper å trykke inn på massevis av latinske navn
Du har to veldig vanlige fisker. To røde platy, og en rød slørhale (en oppdrettsvariant av gullfisk). Begge finnes i en hel rekke fargevarianter, men dine er altså rødoransje.

Det høres ikke ut som om du har oppdaget fiskebasen her på forumet?
Platy er en finnenapper. Men platyen skal ha kladere vann enn Slørhalen og jeg hadde slørhale og platy sammen jeg helt til slørhalen spiste opp platyene. så den Butikk- Ambefalingen der er ikke så bra. Men noen platyer passer med slørhaler og går greit til de blir store. Men hvor stor enr slørhalen???
Størrelse på slørhale
Takk for svar

Jo, etter at jeg postet i sta, så fant jeg fiskebasen
Takk for info om fiskene mine. Det er bare den ene platyen som plager Slørhalen, som jeg har sett så langt.

Slørhalen er ca 4-6 cm lang.

Litt off topic: Er det ikke en tommelfingerregel som sier at det skal være 2 hunner på 1 hann? I butikken hørte jeg idag at det skulle være 2 hanner på 1 hunn. Hun som jobbet der sa det til en kunde som var før meg i køen. Kunden sa at hun hadde hørt det motsatte av det ekspeditrisen sa. Men hva har dere hørt?
Midlertidig plass for mobberen?
Da var det som jeg tenkte med antall hunner og hanner

Jeg synes slørhalen ser litt pjusk ut. Jeg har ingen andre akvarier, men dere vet ikke om noen måte jeg kan skille dem på? Vet dere om dyrebutikken kanskje kan overta den som mobber, igjen? Eller kanskje jeg finner noen andre. Er mest glad i Slørhalen, så vil ikke gi den bort.

Men hvis jeg får gitt bort mobberen, så er jo den andre platyen ensom igjen. Er jo en risiko å kjøpe en til platy eller to da, med tanke på slørhalen. Kan jo eventuelt gi bort begge platyene da, også finne fisk som kanskje passer bedre sammen med slørhalen.

Du bør nok levere tilbake enten eller - butikken bør ta tilbake fisken siden det delvis er deres dårlige anbefalinger som er årsak til trøbbelet ditt. Skal du levere tilbake platyene og ikke slørhalen bør du levere begge; ikke bare den ene.

Må innrømme at jeg synes slørhalen din så litt pjusk ut, men det kan jo være fordi den stadig blir mobbet. Ingen fisk liker sånt..

Vil også si at det var synd du har fått en litt røff introduksjon til hobbyen, men at det nok vil hjelpe deg å manøvrere litt rundt her på akvaforum. Her er det mye info som venter deg
Ja, ble litt hard start på hobbyen, men har heldigvis mange gode erfaringer hjemmefra. Har hatt akvarium hjemme hos familien i mage år før jeg flyttet for å gå på skole, så dette er mitt første egne akvarium.

Det kan jo være Slørhalen var litt pjusk fra startet av. Var noen andre kunder på butikken som syntes de var litt pjuskete, men for mitt øye så synes jeg de så friske ut, men den er mer pjusket nå enn da jeg hentet den i butikken.

Tenkte også at det var lurte å leve tilbake enten begge platyene eller slørhalen.

Jeg liker fisk som har litt slørete haler og sånn, og da er det vel best å leve tilbake/gi bort platyene enn slørhalen? Før jeg eventuelt kjøper ny fisk som erstatning for platyene, så skal jeg sjekke opp hva som passer sammen med slørhale.

Har vært noen timer inne på forumet og her er det masse info Gleder meg til alt jeg kan lære
Det kunne være kjekt å vite hvor stort akvariet ditt er...?
anette
Det kunne være kjekt å vite hvor stort akvariet ditt er...?

Akvariet mitt er bare 20 liter! :s
Så det er ganske lite! Har lest at både Slørhale og Platy skal jo ha mye mer liter enn det, har jeg lest etter at jeg kjøpte fiskene. Men på dyrebutikken sa de ikke noe på at det var så lite..

Skulle gjerne hatt et mye større, men må ta hensyn til både plass og ølonomi. Men det er jo mange som har hatt gullfisk i bolle som er mindre enn mitt akvarium. Tror dere det går bra med slørhale og platy i mitt akvarium?

Jeg synes vel personlig begge arter trenger mer plass.. Du kan jo ta en titt på kampfisken - Betta splendens i fiskebasen. Den er det mange som holder alene i 20 liter - med filter, varme og planter.
Fant info om Betta Splendens. Kunne ikke se den i dyrebutikken idag, men det var en fin fisk og har sett den hos venner i sånne små "stuebord" akvarium. Kanskje den hadd vært noe etter hvert Den hadde også behov for mer vann enn jeg har, men ikke like mye som slørhale og Platy.
Du kan også søke litt i trådene rundt her - etter info - og en god ledetråd til hva du kan ha er å søke litt på medlemsakvariene; der kan du begrense antall liter du søker etter og finne ut hva andre har i tilsvarende akvarier. Reker er vel kanskje det aller beste alternativet mine øyne. Søke på denne måten kan du faktisk også i fiskebasen! Men det har du sikkert allerede funnet ut
anette
Du kan også søke litt i trådene rundt her - etter info - og en god ledetråd til hva du kan ha er å søke litt på medlemsakvariene; der kan du begrense antall liter du søker etter og finne ut hva andre har i tilsvarende akvarier. Reker er vel kanskje det aller beste alternativet mine øyne. Søke på denne måten kan du faktisk også i fiskebasen! Men det har du sikkert allerede funnet ut :)

Fant ut at jeg kan søke sånn i fiskebasen, visste ikke det gikk an i medlemsbasen, men det kan jeg også gjøre Tusen takk for hjelp!
Joda, mener du kan det altså
Kanskje du vil synes det er artig å se litt på hvordan andre har innredet tilsvarende store kar også.. Det er mange flinke og kreative akvarister her inne
anette
Joda, mener du kan det altså :) Kanskje du vil synes det er artig å se litt på hvordan andre har innredet tilsvarende store kar også.. Det er mange flinke og kreative akvarister her inne :)

Har funnet ut av funksjonen nå
Det er helt sykt mange flotte akvarier her inne! Det er noe annet enn det jeg har, men forhåpentligvis så blir det et større et med tiden Man får veldig mye inspirasjon her!

Hva synes dere om at de to platyene er i en venns akvarium frem til tirsdagsettermiddag? Hun er ikke sikker på om hun vil ha dem, men kan passe dem fram til da. Så kunne jeg hørt med dyrebutikken da, for jeg har ikke tid på mandag. Og hvis jeg har dem i mitt akvarium til da, så er det fare for at de spiser opp Slørhalen. Men det blir jo en del flytting på platyene da, på få dager da..
anette
Du bør nok levere tilbake enten eller - butikken bør ta tilbake fisken siden det delvis er deres dårlige anbefalinger som er årsak til trøbbelet ditt. Skal du levere tilbake platyene og ikke slørhalen bør du levere begge; ikke bare den ene. Må innrømme at jeg synes slørhalen din så litt pjusk ut, men det kan jo være fordi den stadig blir mobbet. Ingen fisk liker sånt.. Vil også si at det var synd du har fått en litt røff introduksjon til hobbyen, men at det nok vil hjelpe deg å manøvrere litt rundt her på akvaforum. Her er det mye info som venter deg :)

Jeg lurte litt på hvordan du kunne se ut fra ett bilde at Slørhalen var litt pjuskete? Jeg klarer å se at den er det når jeg ser den i akvariet, men ikke bare når jeg ser på bildet
Blitt snill
Platyen min ble snill for noen dager siden
Så nå går det bra med dem og Slørhalen ser piggere ut
Håper det holder seg sånn!
Slørhalen døde
I morges da jeg sto opp, så var slørhalen min død
Jeg studerte den litt og så at finnen på ryggen var spist mye på og på huden ellers. Jeg trodde platyene hadde sluttet å mobbe den for jeg hadde ikke sett de gjøre det på mange dager. Men alikevel så må de ha småplaget den innimellom og nå er den død.

Blir nok ikke slørhale foreløpig siden det blir både platyer og sverddragere snart og nå vet jeg jo at slørhaler skal ha stor plass. Men da jeg kjøpte den ble jeg fortalt at det gikk bra selv om akvariet mitt bare er 20 liter!

Jeg skulle nok ha levert den tilbake til dyrebutikken, men slørhalen var den jeg likte best og så virket det jo som alt gikk bra med dem. Skal overta et 60 lites akvarium snart med noen sverddragere (tror vi det er), så da skal platyene være sammen med dem.

Men har jo lært at mobbing kanskje ikke gir seg likevel og må følge nøyere med om det skjer en annen gang eller kvitte meg med en av delene.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap