Sliter med å få til et harmonisk inntrykk!

Hei!
Fiskene, 8 C. Green Lazer og 3 C. Metae, rekene og sneglene i akvariet mitt virker som de liker karet godt, men jeg synes jeg sliter med å få til et harmonisk utseende på aquascapinga :S

Jeg har satt opp en mosevegg som bakgrunn, delvis fordi jeg syns det er veldig fint og delvis fordi veggen fungerer som perfekt beskyttelse for reke- og fiske-yngel og at rekene finner mat i mosa. Den ønsker jeg skal forbli, men ellers ønsker jeg helst å få laget til en Sør-Amerikansk sortvannsbiotop. Dvs. bare planter og fisk fra Sør-Amerika (med unntak av rekene og javamosa).

Jeg har for øyeblikket kun en plante i akvariet, en vanlig sverdplante. Den syns jeg har blitt for stor til å være der den er nå, og kanskje for stor for akvariet (63 L) generelt.

Ellers har jeg to mangroverøtter i akvariet. Disse gjemmer Corydorasene seg under og inni hele tida, og jeg syns jeg ser svært lite til dem

Jeg kan tenke meg at de er lite utenfor røttene pga. lite plantevekst langs bunn. Jeg trenger derfor deres hjelp til å få dette akvariet til å gi et mer harmonisk inntrykk.

Jeg har tenkt tanken om å fjerne mangroverøttene og erstatte de med et par redmoor-røtter som henger ned i vannet og strekker seg til bunnen fra det heldekkende armaturet. Og så kunne jeg deretter tenke meg en del planter fra Sør-Amerika-regionen i karet.

Jeg legger ut et bilde av karet slik at dere får en idé om hvordan det ser ut nå, og hva jeg bør forandre på.

Jeg setter veldig pris på om dere kan hjelpe meg til å få til et fint akvarie

Mvh,
Tom-André
Jeg er verdens mest elendige aquascapist men min personlige mening er at sverdplanten er litt stor og det samme er roten. Kanskje du kunne prøvd noe så enkelt som bare en hygrophila difformis og en litt mindre rot samt kanskje en dekorativ stein. Difformisen vokser seg til overflaten og sprer seg pent langs bunnen og vil enkelt fylle opp akvariet så mye du ønsker.
Takk for svar, det var noe å tenke på

Skal også prøve å se om jeg får til noen red-moor-røtter. Vil se åssen det blir

Helge
Jeg er verdens mest elendige aquascapist men min personlige mening er at sverdplanten er litt stor og det samme er roten. Kanskje du kunne prøvd noe så enkelt som bare en hygrophila difformis og en litt mindre rot samt kanskje en dekorativ stein. Difformisen vokser seg til overflaten og sprer seg pent langs bunnen og vil enkelt fylle opp akvariet så mye du ønsker.


Jeg kommer nok til å se etter dvergsverdplanten på auksjoner etter hvert ja

I går kveld tok jeg bare og flytta litt på røttene for å se om det ble noen forskjell. Etter omrokkeringa ble det et mye større åpent område og røttene kom litt mer opp i høyden.

Hva syns dere? Ris og ros settes stor pris på!

Jeg skal også kjøpe 25 store fine kardinaltetra til fredag Skal også mest sannsynlig kjøpe en eller flere red-moor-rot/røtter av samme person, så får vi se åssen det blir

Tanken er den at det skal se ut som om rota til et lite mangrovetre står ned i akvariet på den høyre 1/3 av akvariet, og så skal jeg ha en del lave og mellomhøye planter der det er åpent. Sounds like a plan?
Fin begynnelse, men det trengs mer planter og kansje litt mer sand? For å få det til å se ut som en elv-kant kan du ha mer sand bak enn foran. Du kan jo se litt på karet til Mona O "Eikeløv i Sør-Amerikansk sortvannsbiotop".
Likte røttene nå, de kan du surre med javamose og etter en stund så sitter den av seg selv.
Da jeg satte opp akvariet var det mye mer sand bak enn forran, men Coryene bruker ikke lange tida på å flate det helt ut Har du noen tips på hvordan man kan få den skrående bunnen til å ligge sånn permanent?

Kulefisken
Fin begynnelse, men det trengs mer planter og kansje litt mer sand? For å få det til å se ut som en elv-kant kan du ha mer sand bak enn foran. Du kan jo se litt på karet til Mona O [URLBLOCK1].
Sailfish
Da jeg satte opp akvariet var det mye mer sand bak enn forran, men Coryene bruker ikke lange tida på å flate det helt ut :( Har du noen tips på hvordan man kan få den skrående bunnen til å ligge sånn permanent?


Nei, så lenge coryene flater det ut så får det vel bare være slik de vil, men jeg syntes det så ut som det var litt lite sand over det hele.
La ved et bilde av karret mitt med redmoor røtter, er det noe sånt du er på jakt etter??

Her ser jeg masse til fiskene for di føler seg trygge konstant, likevel er det masse åpen plass på bunn. Digger redmoor selv, kommer til å bruke det masse videre. Her er tre store røtter flettet inn i hverandre.

[External Image]
Stilig kar, Galemor

Er noe sånn jeg tenker ja, bare jeg skal ha red-moor-rota til å begynne over synsfeltet på frontglasset. Og så skal røttene peke enda mer nedover.
Jeg ville brukt vallisneria i stedet for sverdplanter i så små akvarier, og om du har lys til det, aller helst hairgrass. Små/tynne planter får akvariet til å se større ut. Her er forresten et ganske fint biotopsakvarium uten planter i det hele tatt; press link. Ellers virker det som en god idé å kjøpe noen slanke redmoore-røtter fremfor mangroverot. Steiner kan brukes for å få bygget litt terreng+ fine huler for fisk. Etter min mening krasjer mosevegg veldig med søramerikabiotop.. Jeg ville nok heller gått for en sort bakgrunn.. Dersom du får til hairgrass er dette også fint jemmested for reker vil jeg tro..
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Oksavik
Reklame for plussmedlemskap