Lars sin akvarietråd (side 2)

takker...bare håpe gulvet takler vekta hvis ikke blir det ett billig kar til salgs her
Juwel rock blir bra det Greit å ha 3 like plater Hehe..
Kjekt når man får lov til å rote litt
Blir ikke noe fremdrift her før akvariekjellern klarer å gi meg en pris også vente på betalig også vente på at det blir sendt Så det kan vel ta sin tid deg også.. Gulvet tåler det nok Vis ikke får du henge det ned fra taket
Hei Lars!
Dette ser ut til å bli kanonbra! Må snart bortom å se IRL. Har du forresten tenkt på kondensering i skapet ditt? Det vil etterhvert bli et problem vil jeg tro. Går vel an å montere inn ett par pc-vifter for å dra ut kondensen skulle jeg tro.
har vel ikke tenkt så mye på det egentlig men det er jo mulig det.. må modifisere lit da...for er hobbysnekker så er ikke alltid en tenker så mye lenger enn akkurat der en driver..blandt annet er jo ikke benkeplater over 65 breie..og får en utfordring rundt glasset i fremkant for der må jeg lage en "støvkant" for ikke få glippe mellom glass og list... men men..lærer underveis-
Du får forskjellige vifter du kan felle inn. F.eks på Clas Olson. Står noen der til kr 190,-
nå har je endelig fått bakgrunnen min å fått limt inn den...prosjektet går litt tregere nå enn i starten for var visst ikke like mye pirk å lage ramme og reisverk men ser ut til at listinga begynner å gå greit nå..har fått pumpa mi nå og den passet akkurat i rommet... (gudsjelov) tror det blir bra sirkulasjon for er en eheim 2028 også skal jeg kjøre am`toppen min i tillegg.. skulle holde til nærmere 1000liter egentlig når en legger sammen.....minus noe og litt til
Kult prosjekt, Du skulle hatt en nedfelt glassplate i benkeplaten som du kunne ta ut. Men blir vel ganske dyrt :S

PS: Gulvet ditt holder akkurat kravet om å være innenfor 2,5cm forskjell på 2m.
hmm.... krav jeg aldri har hørt om kan da umulig gjelde i feks nye hus?:P mitt står på 108`nde året nå så skal vel ikke klage om det er litt skjevt (vel å merke er dette huset flyttet ett par ganger å bygd på i etapper og pusset opp i etapper osv så er sikkert ikke igjen mye som er så gammelt men...
----jaja over til karet...blir å hengsle heltre benkeplate fordi jeg har den orginale lystoppen under, så glass blir ikke noe særlig da.. også er det ikke så mye å se ovenfra og ned i karet egentlig..

---som jeg skreiv i forrige innlegg har jeg fått inn bakgrunn og fått listet ferdig i dag...puh..her er bildene... fant på no lureri med å bruke litt av kapprestene i hjørnet å felte inn ei rist til 24kr som jeg kjøpte på chlas olson i dag.. bak der kommer begge innsugene fra pumpene mine så blir vel bare varmekolben som blir synlig her
Myyye vann:o)
jippi...endelig har jeg fått fylt karet med vann, fisk og innventar fikk litt ånden over meg i kveld for samboeren var på jobb og vesla hadde lagt seg... flyttet over nesten alt vannet fra 285liter`n samt pumpa... var en smule svett her i stad for viste seg at eheim 2028`n som jeg har kjøpt drypper vann der som slangen skyves innpå krana på pumpa...sitter en sånn plastklemme utpå slangen som muligens ikke presser nok til at den tetter rundt... så der må jeg finne på noe lurt for å få det tett...så da får karet gå med am-top beregnet på 375liter og en fluval 4 innvendig til jeg får fikset det i løpet av uka...litt lite men de er innkjørt så går vel greit... oppsettet blir sånn midlertidig for har lyst på to redmoore røtter...bare finne noen ett sted som er store å fine... også er det ett par fisker oppi der som jeg tror må ut når jeg kjøper meg discus med tida bandt annet sverdragere, 1hann og tre hunner en stakkars sølvhai, to Denisons barbe, også plecoen min er jeg redd;( har hørt pleco ikke er så lurt med discus men har ikke mye lyst til å ta han vekk
Nice! Du har virkelig gjort en god jobb der ja
takk blei kjempefornøyd selv også egentlig... men blei en del jobb og litt stress ettersom det er midt i stua...ut å kappe- inn å måle å ut å kappe osv.. det begrenser seg litt hvor mye en kan rote å styre inne når en bygger midt i stua hadde litt dårlig samvittighet i dag....tømte det andre karet mitt i går...ligger bare igjen sand og glassene er dugget igjen... og overalt i det dugget er det spor etter sneglene.. jeg veit ikke hvor mange det var av de malaisiske sandsneglene nå men det var 5-10 for ett par måneder siden.... og en haug med pestsnegler... men men..håpløst å finne dem vettu og har ikke sand i det nye karet heller så de vil kanskje ikke trives der heller? veit egentlig ikke for har ikke satt meg inn i snegler
Veldig bra Lars, på bildene ser dette veldig fint ut. Kommer bort en tur for å "inspisere" en dag, muligens til helgen om det passer?
Er ferdig med verandaen nå, så da blir det kanskje litt tid til akvariet mitt igjen også. Må høste lit inspirasjon hos deg.
kriise...kom hjem i dag så er temperaturen 34 grader... kolben er kalibrert men lysrørene varmer no voldsomt.... noen som har tips til om det finns rør som ikke avgir mye varme kanskje? jobber på spreng med å få ned tempen på en forsiktig måte...
Problemer med å kvitte seg med varme når man bygger inn karet på denne måten. Sirkulasjon i lufta rundt karet fjerner en del varme.
Lufteslisser i bunn og topp, samt ei vifte eller to så er mye gjort tenker jeg.
jeg får se...kommer til å kjøre karet noen dager uten lys nå så jeg får justert til riktig temperatur... tar litt tid å justere opp og ned 540liter så skal jeg merke meg hva som skjer når lyset står på en dag... se hvor mye det endrer..
Puh!
nå har jeg endelig funnet løsningen på hvorfor vannet mitt blir så inni granskauen varmt (håper jeg) det sitter ett grolux rør og ett power glo rør (65) watt! enkelt å greit har jeg skrudd av power glo røret.... så nå daler tempen igjen.. hadde 29 når jeg kom hjem til mørkt kar i dag...det steig til 33på 5timer omtrent og toppen og lufta under blei så varm at det nesten dampet når jeg lukket opp foringsluka... skrudde av power glo røret for to timer siden å nå å nå er jeg snart på 30 igjen... det lysrøret må jeg bare knuse på hushjørnet tror jeg.... (skal storkose meg når jeg gjør det) også skal jeg reise å kjøpe ett som ikke er fullt så kraftig..skal jo ha discus å de vil vel gjerne ha litt dunkel belysning også så da er det ikke så nøye...
dag 10 etter oppstart av karet alt ser ut til å fungere veldig greit, fisken ser ut til at de taklet å være med på nedleggelse av det gamle karet og flytte over i nytt for ingen har dødd.. har hatt delevanns-bytte med slamsuging i dag og tror jeg må bytte til sand igjen...virker mye lettere å slamsuge/holde bunnen reint med sand fremfor grus.. vi får se... hvor mye vann jeg byttet er jeg usikker på for tømmer/fyller med vannslange (gidder ikke fly med bøtter lenger nå..)
noen som har en formel for å regne ut hvor mye vann jeg bytter kanskje? matte har aldri vært min greie
Rekepellets falt i smak hos innbyggerene
det blei nesten krig i karet i dag når jeg slapp ned noen rekepellets fra wardley (var med en del mat med karet når jeg kjøpte det) så søkte jeg litt på forumet etterpå for å se andre sine erfaringer med pellets og da dumpet jeg over ett par tråder som omhandler oppsvulmede ancistruser pga rekepellets... fikk litt vondt i magen da men mine er fra 2-5cm og trådene omhandlet mindre fisk så da får jeg håpe det går bra... man lærer av sånt for neste gang søker jeg kanskje opp foret før jeg putter det nedi har foresten to denisons barber på 8cm, en sølvhai på 8cm, en hann og 2 hunn sverddragere (orange) og to guppy hvis noen vil ha... også en pleco på rundt 8cm (øyemål) som må vekk når jeg kjøper meg discus etterhvert
nå har jeg sikret med en flokk blanda discus gleder meg til å få hentet dem 17 er nok litt mange til karet mitt men da kan jeg plukke ut etterhvert de jeg liker aller best og selge de andre videre! kanskje er jeg så heldig å få lekspar også
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap