Lars sin akvarietråd (side 3)

hvis du ikke virkelig mener det så ikke slipp denisons barber oppi karet ditt....du kommer til å angre bittert den dagen du står med håven og skal ha de ut igjen....
jaja..... da har tåka lagt seg etter at jeg har tatt ut all grusen og byttet ut til 50 kg rådasand.. har også fått gitt bort gibby, denisons barbene, sølvhaien, sverdragerne, guppy, og palett yngelen til dyrebutikken! i helga bærer det avgårde for å hente 17 discuser, det blir litt mange i dette karet tror jeg, men jeg skal plukke ut/se om noen danner par og selge unna resterende etterhvert! bestilte meg to store sverdplanter og jakter på en litt stor rot..noe særlig mer enn det hadde jeg ikke tenkt å ha oppi der egentlig hvis jeg skal få no greie på renholdet.. gud som jeg gleder meg nå
to stykker i dette huset er imidlertidig veldig spent og nysgjerrige på karet i dag... i kveld skal jeg hente discus...så tror det kan bli en laaang kveld gitt..
Må berre starte med å si, veldi bra arbeid!
Venter spent på bilder av de nye innbyggerene:P
Tusen takk:)
det har vært en del jobb men absolutt verdt det! har akkurat sluppet dem oppi karet nå. fikk vondt i hjertet når jeg skulle ha den første oppi for den håven min var ikke helt beregnet på slike fisker! stakkaren satt fast i håven omtrent som en abbor i garn (beklager hvis å si det er som å banne i kirka så de andre fikk jeg flytte over i med en tom isboks i stedet! litt bekymret for den største for den hadde ett søkk under ene øyet... det kan jo være "høl i hue" eller så har han fått en karamell en gang i tida.. resten ser veldig friske å fine ut.. de minste var mindre enn jeg trodde så blir nok litt mer foring enn jeg hadde planlagt men så var det flere store enn jeg hadde forventet så da går det litt opp i opp...nå er det natta! jeg er sliten og alle inkl. katta snorker rundt på rommene sine...... God natt!
Bilder!
var innom dyrebutikken og kjøpte meg håv i dag... og han hadde ei rot på bakrommet som jeg forelsket meg i! syns den var så tøff at den blei min på ett blunk gitt! kommer til å legge ut bilder av innbyggerene også men er vanskelig å fa bra bilder ass..sliter med ett gammelt digitalkamera... rota er vel ca 1m lang og 40 50 høy!
En stykk discus med skade!
ved dagens vannbytte oppdaget jeg den ene discusen min som står pal i skyggen øverst i ett hjørne.. han har fått seg en smell foran det ene øyet. skinnfilla henger ned under såret så har nok enten krasjet med ett eller annet eller sloss..lurer på om det er noe som vil gro av seg selv eller om han kommer til å bli plaget/stå der å sture til han dør:=( blir spennende å følge med for er vel ikke så mye å få gjort ettersom jeg ikke har noe annet kar han kan gå i...
kompisen med skade ser ut til å kvikne litt selv om han absolutt ikke ser friskere ut..etter smellen, har feltet mellom øyet gjellen og munnen mistet fargen sin...regner egentlig med at jeg kommer til å miste den og en annen som er veldig tynn (ser nesten litt malawi ut).. trist å si det men jeg skal prøve i det lenste med masse vannbytter godt med foring og tilsetting av vitaminer..må få ned ph også.. legger med noen bilder igjen av de som regjerer karet
Kjempe fint!!!!
Discusene passet virkelig inn i det akvariet, ser ut som de trives.
Hvor mye kostet hele prosjektet deg? (i kr)

Og en gang til: kjempe fint
tusen tak hat faktisk ikke kostet meg noe særlig.. spliettet noen materialer jeg hadde liggende til garasjeprosjektet mitt det eneste er panelplatene og listverk men har en snill svoger som jobber på maxbo så der fikk jeg niceprice..karet gav jeg 3lapper for også måtte jeg investere i ei brukt eheim 2028 to lapper for 17 discuser men ser ut til at de var for svake for ferden..flere av dem er tynne så her blir det fineste/friskeste som overlever også får jeg heller spe på med noen nye hvis det tynnes veldig...de fineste var uansett verdt prisen, så tåler svinnet...
i dag sliter jeg foresten no jævelig for nitritten har plutselig hoppet opp på 1...... og den var rett over 0 i går.. har foret godt og testet jevnt de siste dagene men plutselig har det eksplodert oppi der... kan ha no med en litt kraftig befolkningsvekst men syns det er rart det skjedde så fort..
da har roen senket seg i stua... målte nitritt for siste gang og den har gudsjelov sunket til ett akseptabelt nivå igjen.. er ikke helt på null men tør ikke bytte mer vann i dag pga faren for at bakteriene skal daue i filteret...har vel egentlig byttet nesten alt vannet i dag men var borte hos en god sambygding som renset filteret sitt for meg så fikk masse snaddergørr fra det! tømte det oppi karet mitt så da har jeg litt buffer til filteret..eneste er at det blei igjen mye mudder på bunnen så det som ikke har gåttt inn i filteret i morra får jeg slamsuge etter kveldsmaten når jeg skifter vann igjen da bør jeg ha nitritt på 0 igjen *håper* god natt
Tror jeg hadde redusert foringen kraftig til nitriten var under kontroll - de er vel ikke i verste vekstperioden lengre og jeg antar at nitrit er verre enn en dag eller to uten mat. Hva forer du med?
problemet er at de minste er i vekstperioden..vurderer å kvitte meg med de minste å heller få inn noen større...
i dag har jeg fått gitt bort de små discusene til en som hadde ett tomt oppforingskar stående.. da slipper jeg bekymre meg for at de ikke vokser opp optimalt pga at jeg ikke har mulighet til å gi dem all mat og jobb det kreves.. fikk også amazonasplantene (moderplanter) i dag og har fått plantet ned dem..syns helheten begynner å bli ganske bra nå!
Egg:)
jippi discusen min trives tydeligvis for når jeg kom hjem i dag så jeg at to av dem sto over ei klase med egg:=) faren er stakkaren med hull i hodet... han har tydeligvis en viss form for sjarm blandt damene selv om han har en skavank..bare så synd jeg ikke har mulighet til yngelkar hvis dette viser seg å gå hele veien..
Stress
til min store forferdelse fikk jeg lekkasje på eheim pumpa mi i dag da jeg skulle løfte den ut og koble av slangene... "stussen" som slangene festes innpå knakk rett og slett og innsugslangen fungerte som hevert ei stund der jeg lå på alle fire under ett bord bakom karet og bannet å sverta!¨*?)¤%&... har bestilt meg ny i dag som kanskje kommer i morra... da blir det nok en runde med heftige vannbytter og innkjøring av pumpe IGJEN har ei pumpe til som drifter karet men den er ikke stor nok så vil nok få trøbbel med nitritt IGJEN å det ekke kult med discus;/ jaja.. ellers så er været bra her jeg sitter, med kaffe i sola, ferie dager og ei datter som tar seg en fortjent formiddagsblund
Oppdatering
har byttet ut discusene i en gjeng med flotte scalarer i dag.. 4stoore og 6medium:=) endelig blei det liv i karet igjen.. syns det har vært litt stusselig i det siste jeg kommer nye bilder etterhvert bare de blir vant til den nye plassen sin innenfor 4glassvegger hvis noen ha tips til fine planter og andre fisk rundt scalare er det bare å skrive opp:=) dette blir ett "scalare biotop" (er det ikke det en kaller det a?;=)
i dag har jeg vært å handlet planter... har gått og irritert meg over kjedelige gjonsomsiktige planter en stund nå så blei ett par anubias og to store javabregner moderplanter som jeg festet på rota mi blei ganske fornøyd:=)
har puttet oppi tetra plant start så da får vi se om det hjelper... også skulle jeg vel kjøpt meg no nye lysrør...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap