Lars sin akvarietråd (side 4)

har vært å henta meg en gromgutt av en pleco hvis det er gutt da... og en gibby i samme størrelse.
takker.... litt dumt gjort i forhold til at jeg har to par scalare som legger egg å styrer å steller støtt, men tenkte som så at hvis jeg skal få no ut av det må jeg ha oppdrettskar uansett..det er ikke rolig nok i karet mitt til at foreldrene ikke spiser dem opp pluss at jeg har 5 små ancistruser nedi der
jippi! plutselig oppdaget jeg at skiferhula mi er full av frittsvømmende ancistrusyngel dreiv bare å slamsugde jeg plutselig begynte "bæsjen" å svømme unna noe jeg bør ha i bakhånd av fòr osv eller eter dem det samme som foreldrene?
De spiser akkurat det samme som foreldrene For dem med tabletter og grønnsaker.
ok:=) morsomt.. spennende å se om de vil overleve i karet med store scalarer og noen større maller.. de er rett under 0,5cm tipper jeg... hvis ikke må jeg nok starte oppdrettskar..60liter ell no...
Prosjekt 540 blir 720
jaja.. da er jeg igjen rammet av litersyken... noen i huset mener det burde vært en vaksine mot dette som det er mot feks grisepesten...men men samme for meg, for jeg har ikke tatt en vaksine siden de "påbudte" i barneårene..
så til saken.. jeg har fått meg ett nytt 720akvastabil med sprukken bunn som er reparert med ny glassplate oppå den sprukne... har satt det på vekstedet på jobben i dag malt bakvegg og sideveggene svarte med bengalakk og fylt det med vann for kontroll av evt lekk. (kjipt med en lekk 720 på laminaten).
Der skal det få stå noen dager så jeg er helt sikker på at ikke så mye som dugg kommer ut

tanken med dette karet er fargerike mellomstore og store ciklider fra søramerika, redwood røtter og/eller einegrener å sand.. håper å få frem en litt dunkel stemning med skygge pga svarte vegger og lite lys så får vi se åssen det blir!

planter er lik masse snegler og dårlig vekst hos meg (mangel på grønne fingre) så tipper det også uteblir i denne runden..

bilder kommer etterhvert..må bare få tatt noen da jeg glemte igjen kameraet hjemme i dag pga spenning og fryd=
Prosjekt 540 liter blir til 720
i dag har jeg fått kloa i en ett år gammel fluval fx5 så da burde filtreringa være i boks når den tid kommer.. skal tappe ned karet i dag å ta det med hjem.. så ut til være tett gudskjelov noen som har erfaring med fx5 som har tips til hvor jeg skal legge substrat i lagene mest optimalt?
Fx`n er for håy til å få inn under stativet:(
hentet det nye filteret på posten og det viser seg at det ikke går inn i porsabordet... det blir for trangt å lure det inn mellom stiverene noen som har erfaringer med lignende eller veit om det går ann å modifisere stativet litt tar jeg gjerne i mot tips.. hvis ikke må jeg bygge ramme i stedet:/ jaja... da får jeg litt å henge fingrene i..
Lite plass !
... men ikke umulig?.Jeg mener pumpa skal gå inn i porsareolen om du setter inn spannet først,veldig på " skrå ", så toppen etterpå.Jeg har godt med den halvgrove blåsvampen,opprevet pluss bioballer og ikke noe smått (som det kan gå skal av) som igjen kan ødelegge for denne gode pumpas svakhet nemlig "driften,motor" nederst.
joa..det går faktisk når jeg tar ut lokket og alt inni men ser ikke helt sunt ut for må jo nesten klemme bøtta til eggeform for å få den i mellom da...
Nytt 720 kar på plass
da er det nye karet på plass.. husker ikke om jeg har sagt det før men har malt tre av veggene med svart bengalakk.. har ett håp om at det skal bli litt "skummelt" inne der så vi får se åssen det blir når alt er ferdig... lite tålmodig som jeg er hadde jeg tenkt å kjøre alt vannet over i det andre karet med pumpa å tømme filtergørra i det nye filteret...
Fylle fylle fylle fylle fylle fylle
tar visst litt tid å kjøre over vann med en eheim 2028 gitt.....
første uka med det nye 720 karet er over... knall fornøyd med fluval fx5`n min også.. den lager mindre lyd enn eheimene jeg hadde før.. drar vel 45watt (dobbelt så mye som eheimen) og er vel omtrent 3 ganger kraftigere så.. vannet er speilblankt (blei det ett døgn etter oppstart selv om jeg tømte begge de to gamle filterene oppi der for å kickstarte karet... alle fiskene har overlevd forflyttingen og de trives bedre enn noen gang... bare de blir litt mildere her (-35 pr nå skal jeg på skogtur å finne noen svære einer som jeg skal bruke i tilegg til røttene jeg har fra før... håper det blir skikkelig søramerika der selv om jeg sliter med å få det "som jeg ser for meg" iblandt...
Flotte akvarium
Du lever ut mine drømmer :P
Utrolig stilig med det "bar-akvariet". Skal det ut av hus nå?
Skal følge med i tråden, og venter på bilder. Så får jeg nøye meg med mitt 250L her så lenge...
jepp.. det er skrudd fra hverandre og lagt for salg..får ikke lov å ha to kar av fruen i huset tror jeg så avviklet det samtidig som jeg satte inn det nye for da slapp jeg innkjøringsperioden pga at jeg har alle fiskene mine... bilder kommer senere... akkurat nå er det litt stusselig med 25kg for lite sand og en svær mangroove-rot med javabregner på:=)
Vanntesten i vasken
skulle sjekke rutine messig for nitritt og ph i dag.. tar fram dråpene mine og hva ser jeg.. skalaen min til nitritt testen min er borte.. fikk målt ph`n da.. og den er på 7 som vanlig så da er hvertfall det i orden.. nitritt fikk jeg 0 men der måtte jeg da bruke strips i stedet for dråpene mine.. strips er som kjent søppel så da bærer det vel på dyrebutikken å kjøpe ny nitritt dråpepakke i morra surt i og med at den var så å si ny
Hvilket merke er nitritt-testen din? Tetra, JBL eller annen...?
re til mona0
det er denne fra jbl;(
Her er et bilde jeg har tatt av JBL fargekartet for nitritt-tester.
Dette skulle du kunne printe ut og klare deg med en liten stund i hvertfall
Jeg skal ta et nytt og bedre bilde (mere lys) og legge ut her.
På bildet her ser "Nivå 0" nesten litt for gult ut på bildet. I virkeligheten er det så lys gult at det omtrent er blankt. Da vet du hva du skal se etter for å få vite om du har 0 i nitritt

PS! Her er hjemmesiden til JBL og nitritt-testen:
Det er et lite bilde av fargekartet nederst på denne siden her.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap