Fiskar över gränsen - vad gäller?

När jag åkte till Halden i lördags, hade tullen storkontroll på norska sidan av nya Svinesundsbron. Då vågade jag inte ta med mig några fiskar när jag skulle till auktionen i Moss på söndagen. Men när jag var där, påstod flera att det skulle vara tillåtet att föra in fiskar för hobbybruk från Sverige till Norge. Tidigare har jag alltid hört att varken fiskar eller plantor får tas in, men att alla gör det ändå. Vad är det egentligen som gäller? Vad händer om man blir kollad och tullen hittar en massa fiskar?

Olle
Her på toll.no kan du lese om dette, og det er lov.
Det ser ju bra ut, att det är fritt att föra in fiskar. Men sedan står det också: "Reisende skal uoppfordret forevise dyr og dokumenter for Tollvesendet ved grensepassering". Vad är det för "dokumenter" man ska ha? Vad händer om man inte har dem?

Olle
Hadde jeg vært deg så hadde jeg sendt dem en epost, for da får du svar fra de som skal kunne dette, i stedefor mye synsing fra brukere her inne:P

Men mener det var en tråd her inne om dette for ikke så lenge siden, skal se om jeg finner den.
Tar du dyret med som håndbagasje ved reise fra utlandet, gjelder vanlige regler for toll- og avgiftsfri innførsel som reisegods. Har du oppholdt deg i utlandet mer enn 24 timer, kan du ta med varer for inntil NOK 6 000. Er oppholdet kortere enn 24 timer, er verdigrensen NOK 3 000.

Blir dyret innført som flyttegods, er fribeløpet NOK 2 000. Er verdien over NOK 2 000, må det betales merverdiavgift.

Av dokumenter trenger enn kvittering fra selger.

Tilfeldig bekjentskap
© Ann.B. Øverli.
Reklame for plussmedlemskap