Heisann.... noen som kan se hit litt? har noen spørsmål.. :0)

jeg har kjøpt meg et kar på ca 100L....typen akvastabil...

men jeg trenger følgende:

pumpe (sånn som renser)
lysarmatur
grus
varmekolbe

målene på karet er

Dybde 33cm
Høyde 38cm
Lenge 80cm

-----

hvor mye ca vil det koste for dette?...
jeg har et kar på ca 80 liter fra før så det er ikke det første, men dette kjøpte jeg brukt og komplett...

det fulgte med ei eheim-pumpe, men tror ikke den funker som den skal for den klarer ikke å "spytte" ut igjen vannet på toppen....

evt hvor mye grus trenger jeg?...

takker for alle svar :0)
Inaktiv bruker
Grus/sand
Hei! du trenger vel rundt 25 kg sand grus. Har hvertfall det i karet mitt som er 112 liter.
fluefiskern
Hei! du trenger vel rundt 25 kg sand grus. Har hvertfall det i karet mitt som er 112 liter.


Var ikke det litt mye med 25kg i en 100 liter?

"Regelen" sier av at det skal være ca 5 cm med sand/grus i bunn.
80*33*5=13200. Det vil si at du tenger 13,2 liter/kg grus.

Å si hvor mye det vil koste er vankelige. prisene varierer fra butikk til butikk.
Om jeg skulle kjøpt det her i min dyrebutikk ville det blitt ca:
Lysarmatur:400,-kr
Pumpe: 300,-kr
Varmekolbe 100,-kr
Grus/ Sand 90,-kr
Til samen 800-900,-kr, men som sakt, dette varierer fra butikk til butikk.
Hvor langt er akvariume ditt?

Vis jeg var deg ville jeg valgt litt dyrere modeller

Ville valgt en Eheim 2215 classic som du kan ha i mange mange år framover. + 2x24w t5 Fks. Ramp glo. Eller noe ligende. + 100watts varmekolbe fra jæger..

Også ville jeg valgt Grus/sand etter hvordan fisk du skal ha

Mvh: Kim Andre Martinsen
Fluval
fluval 205 er ei perfekt pumpe til det der akvariet=)
Kim Andre Martinsen
Hvor langt er akvariume ditt? Vis jeg var deg ville jeg valgt litt dyrere modeller :-) Ville valgt en Eheim 2215 classic som du kan ha i mange mange år framover. + 2x24w t5 Fks. Ramp glo. Eller noe ligende. + 100watts varmekolbe fra jæger.. Også ville jeg valgt Grus/sand etter hvordan fisk du skal ha :-) Mvh: Kim Andre Martinsen


skreiv det vel over... :0)

80cm langt...
Jeg synes ikke dette akvariet ligner på noen av de Akvastabil-akvarienes mål som finnes i dag? Er det veldig mange år gammelt?

Når det gjelder priser på utstyr, så varierer det sterkt. Det er helt klart billigst å kjøpe på nettet.

Men samme hva du gjør; ikke forsøk å spare penger på å kjøpe noe billig dr... som ryker etter kort tid, eller ikke fungerer slik det skal. Bruk pengene på kvalitet, først som sist. F.eks. anbefaler jeg å kjøpe enten Fluval eller Eheim når det gjelder filter. Siden akvariet ditt er på 100 liter, bør du egentlig satse på et utvendig tønnefilter (som står på gulvet ved siden av akvariet). Jeg synes det blir for i spinkleste laget med innvendig filter i såpass stort kar.

Nettbutikker verdt å ta en nærmere kikk på:
www.webzoo.net
www.aquamanias.no
www.tropefisk.no
mona o
Jeg synes ikke dette akvariet ligner på noen av de Akvastabil-akvarienes mål som finnes i dag? Er det veldig mange år gammelt? Når det gjelder priser på utstyr, så varierer det sterkt. Det er helt klart billigst å kjøpe på nettet. Men samme hva du gjør; ikke forsøk å spare penger på å kjøpe noe billig dr... som ryker etter kort tid, eller ikke fungerer slik det skal. Bruk pengene på kvalitet, først som sist. F.eks. anbefaler jeg å kjøpe enten Fluval eller Eheim når det gjelder filter. Siden akvariet ditt er på 100 liter, bør du egentlig satse på et utvendig tønnefilter (som står på gulvet ved siden av akvariet). Jeg synes det blir for i spinkleste laget med innvendig filter i såpass stort kar. Nettbutikker verdt å ta en nærmere kikk på: [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3]


tusen takk, skal kikke litt på de..... men evt åssen vet jeg hvor storpumpe jeg må ha?.....
det er nok noen år gammelt ja... :0)
Står på de
hvor stort akvarium de er beregnet for. men helst kjøp et som er ganske så overdimisjonert det er best
åssen er f. eks detta ?

sebraciklide
http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=8&subkategori2=74 mulig det er billigere på andre nett buttikker men det er større og bedre


så jo grei ut den å.... ;0) ....

ere stor forskjell på eheim og fluval eller?.... eller er de omtrent samme kvalitet?
Har brukt begge deler i årevis uten problemer
men ser helst at filter er beregnet for akvarier som er mye større enn de man skal bruke de i. feks i mitt 450 l har jeg fluval fx5 som er beregnet for akvarier opptil 1500 l
sebraciklide
men ser helst at filter er beregnet for akvarier som er mye større enn de man skal bruke de i. feks i mitt 450 l har jeg fluval fx5 som er beregnet for akvarier opptil 1500 l



okay... hmmm holder det med denne da?
sebraciklide
denn ser bra ut ja=)


så fint.... :0)



noen som kanskje har noen fiskeforslag til et kar på 100L også??

gjerne litt større fisker om det går an.... har et kar fra før som jeg har litt småfisk i..... sånn platyer, mollyer osv ... på den str liksom....

hmm noen forslag?... ;0)
Hva med
et par (hue hanne) me sajica ciklider da? og kanskje litt corydyras og maller?=)
de var fine.....

jeg googlet litt bare jeg ;0)

Jeg har en http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=233&produktid=1915&Navn=05.%20AquaEl&HKatID=24
Rimelig og grei pumpe men du trenger ventiler på slangene. Uten er den noe herk å rengjøre.
Kan også anbefale denne
. Har selv en sånn en i 110-literen. Den forrige jeg henviste til gikk i en 90-liter og står for tiden bare til pynt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2011
Reklame for plussmedlemskap