Fiskene dør en etter en....

Hei.
Jeg trenger litt hjelp her =/
Har et akvarie på 85l. I det svømmer det levendefødende, altså:
sverddrager, black molly, guppy, neontetra, sølvhai og pleco.
Har såkalte "svevealger" i karet, som da forsvinner når jeg dekker det til. Men det har jeg hatt i 2 månder nå.
Den siste uken har fiskene død en etter en og jeg finner ikke ut hvorfor!! =/
Det skal sies at fiskene ikke har fått mye ro den siste tiden, siden jeg trodde disse algene ville forsvinne om jeg gjorde rent akvarie.. så det ble mye vannskifte og ombølering! Men fiskene som fortsatt lever ser ut til å være i fin form da di svømmer rundt å er veldig aktiv.

Det som skjer er at man legger merke til at de blir slappere å slappere (en etter en) står iro på bunnen og bare sturer. Så går det ikke lang tid før de er død (noen timer)

En sverddrage hadde noe som lignet en hvit skorpe på munnen før den døde. de andre har ikke hatt noen form for skorpe eller prikker eller noenting

I dag døde plecoen sammen med en neontetra, plecoen hadde bittelitt hvit på ryggen. Kunne se ut som mugg.

Noen som har anelse om hva det er som gjør at fiskene mine dør??

Begynner å bli ganske fortvilet =/
Hei
er det mersom prikker det hvite?
Hva i akvariet gjorde du rent? Alt sammen inklusivt filteret eller har du bare skiftet vann?
Hva med vannverdiene dine?
Har du målt nitritt, Ph, ammniakk?

Du forteller ikke alt som er relevant for å si hva det kan være.
Det kan være dårlige vannverdier, stress pga mye romstrering eller rett og slett sjokk fra vannbyttene hvis det er kalt vann du bruker.

Dette virker helt klart som en sykdom..
Får meg høres dette ut som sopp.. Men hvitt belegg kan være så mye forskjellig.. Ville lest inne på artikler og sykdom her på forumet og prøvd å finne ut av det.. Flott om du legger ut bilde av de døde fiskene så blir det lettere å hjelpe ..

Nå vet jeg ikke hvor mange av vær art du har i akvariumet men pleco og sølvhai er jo litt store får en 85 liter..
Og dette med fører ofte stress + at du har rotet mye oppi der..
Stress = Mindre imunforsvar som gjør at fiskene får mye lettere sykdom..

Svevealger har jeg aldri hatt og skal heller ikke utale meg om det
Dette kan du som sakt lese om i artikler igjen her på forumet
Som du kanskje har gjort allerede

Håper dette var til noe hjelp

Mvh: Kim Andre Martinsen
Det er ikke prikker nei. Munnen på Sverdrageren var helt hvit og plecoen så man bare anntydning til noe som så ut som mugg (altså hvitt bomull ) men var IKKE mye.. bare en flekk eller to når man studerer.
KRB
Hva i akvariet gjorde du rent? Alt sammen inklusivt filteret eller har du bare skiftet vann? Hva med vannverdiene dine? Har du målt nitritt, Ph, ammniakk? Du forteller ikke alt som er relevant for å si hva det kan være. Det kan være dårlige vannverdier, stress pga mye romstrering eller rett og slett sjokk fra vannbyttene hvis det er kalt vann du bruker. :)

Gjorde ALT rent, filteret, dekorasjon, grus, planter og glass. det vil si at jeg skylte det med rent vann. Og det som kunne skrubbes ble skrubbet.

Skjekket vannverdiene i går og de så helt fine ut.
sebraciklide
er det sopp ja

så den kan også ikke ses på fisk som er døde?

hvilket middel kan jeg bruke mot det?
Du sjekket vannverdiene, sier du, men det holder ikke å si det slik.
"Fine" sier oss ingenting, og ikke "vannverdiene" heller. Du må fortelle nøyaktig hvilke verdier du testet for, hva du testet med, og hva resultatene ble.
Brukte du dråpe-testere eller slike strips, hvilket merke er de?

Jeg tipper du har rengjort filteret for godt, og at du muligens har enten nitritt eller ammoniakk i karet ditt nå. Og det er godt mulig du har hatt det i flere uker tidligere, ettersom en av tingene du beskriver, ofte skyldes dårlig vannkvalitet:

Dette du beskriver med hvit flekk på munnen, høres ut som en sykdom som kalles munnråte. Dette kommer som nevnt ofte av dårlig vannkvalitet, og skyldes en bakterie. Det må altså medisin til.

Du har grønt vann sier du også, og dette er et tegn på at noe er galt og akvariet er ikke i balanse. Hvor mange timer om dagen hadde du lyset på før dette dukket opp? Og hvordan er fôringsrutinene dine?
Det er også viktig at du forteller når akvariet ble startet opp, gjerne dato! Fortell også når du satte fisk i det, og hva dine vannbytterutiner var og er. Også før du fikk grønt vann.

Kan du beskrive alt dette litt nærmere er det flott, det hjelper oss å hjelpe deg
har 99% de samme problemene i mitt kar, bare at ingen av fiskene har mugg på kroppen.men de blir pluttselig slappe og "mister balangsen", akuratt som de ikke har kontroll på kroppen når de først legger på svømm. noen av fiskene hadde munn-råte når de døde, men dettte kom utrulig fort (max 3 timer). og alle de fiskene som har dødd, har ikke hatt noen symtomer før 2-3 timer før de døde.
men kan dette skyldes at fiskene har spist malle tabletter?
har prøvd å få mallene mine til å spise. men de andre fiskene har dyttet dem vekk, så det har vel blitt litt for mange tabletter 2-3 om dagen
hadde 27 fisker
16 igjen på en uke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap