Hvem har drept noentetraen min??

Hulk !

En stakkar liten neontetra er avgått ved døden, første dag i ny bolig.

Her haster det med å finne ut hvem som er morderen.
I karet gikk det fra før 4-5 røde fantomtetra, og 6 dolkestikk tetra, og en blågurami hanne .

Kjøpte inn 10 neontetra og slapp oppi 3 guppier.

Nå finner jeg ikke igjen den ene guppien, og da jeg kikket i sted så fant jeg liket etter det som var en neontetra.

Hvem er sansynlig den skyldige? Må få reddet neontetraene eller få bort morderen. Vil jo ikke alle skal spises opp.

Synes det er rart at guppien er vekke, for den var ganske stor.
Det er jo alltid noen svake ledd i en stor flokk med fisk..

Selv har jeg opplevd at 1-2 neon tetra har gått tapt 1-2 første dagene i et nytt akvarium.. Og ikke hatt noe fiske død etter dette..

Ville tittet på liket å søkt opp noen sider om fiske sykdom med bilder..
Husker ikke hva siden heter men sikkert noen andre som har gode tips..

Litt rart at en guppy også er borte.. Men disse er faktisk flinke til å gjemme seg i mørke steder å ta en blund i ny og ne

Noe jeg også har erfart er at når man kjøper fisk med akvarie vann lønner det seg å fiske disse opp med en hov.. Får å minske faren for smitte av sykdom.. Men som regel ingen ting å være redd får... Har gått bra utrolig mange ganger fra fiske butikker og andre akvarister..

Dette kan selvfølgelig skylles stress unner frakt eller at en annen fisk har jaget til de ikke orket mer..

Selv har jeg ingen erfaring med blågurami så om dette er syndern vet jeg ikke.. Vil iværtfall ikke tro at det er noen andre av disse artene som kan ha skadet fiskene..

Sikkert mye skrive leif her men håper det var til noe nytte

Mvh: Kim Andre Martinsen
Jeg fisket de opp med hov , så det kom ikke vann fra posen i akvariet.

Vurderer å flytte de to guppiene som fremdeles er å finne, over i et annet kar med guppi platty og corydoras - sånn i tilfelle jeg har noen finnenappere der. Kan jo hende blåguramien ikke er så vannlig mot de nye. Så slipper jeg miste disse to iallefall, og så ser jeg om tredjemann dukker opp .....kan jo ikke bli helt borte vel?
Hvem er størst?
Tetraer er sjelden veggiser så det er ikke usannsynlig at du har mordere i karet ditt, men det kan også være svake individer som har tatt kvelden og ikke nødvendigvis sykdom. Det er jo ment å skje uansett, men det er bare litt irriterende når det skjer dag to i stedet for om noen år.
Hehe, det skjedde allerede dag en, kjøpte de i dag.

Blåguramien er vel en 5-6 cm, dolkestikk tetraene ca 4 cm, og de røde fantomtetraene litt kortere og smalere i fassongen.

Neontetraene er vel ikke blandt de største. Kjøpte de for å ha kontrast til de andre , for de står for det meste i ro i akvariet. Men janskje jeg må ha en større stim, 10 stk er muligens litt lite.

har egentlig lyst på kardinaltetraer, og kommer til å kjøpe det når jeg får tak i dem, så kan de stime sammen.

(har en kardinalstim på 15-20 fisk i et annet akvarium, og sammen med dem svømmer en enslig neontetra som kom med feil en gang, hehe, den er en av gutta den)

Flyttet guppiene over til de andre sammen med plattyene, og da dukket sannelig nummer tre opp, hadde gjemt seg den.

men, fortsetter neontetraene å forsvinne, så redder jeg dem over i 128 literen med kardinaltetraene, vil ikke ha masse død
sessan
Jeg fisket de opp med hov , så det kom ikke vann fra posen i akvariet. Vurderer å flytte de to guppiene som fremdeles er å finne, over i et annet kar med guppi platty og corydoras - sånn i tilfelle jeg har noen finnenappere der. Kan jo hende blåguramien ikke er så vannlig mot de nye. Så slipper jeg miste disse to iallefall, og så ser jeg om tredjemann dukker opp .....kan jo ikke bli helt borte vel?

Hei.

Aklimatiserte du de nye fiskene dine godt og lenge før du hadde dem i karet ditt?

Hvis ikke kan brå endringer av vannverdier ta livet av fisk relativt raskt om de er stresset fra før.
Har hørt at guppy er ihjelavlet i forhold til tidliger slik at det er mye svake stammer det avles på.
Om det er sannhet i det vet jeg ikke. Det er bare noe jeg har hørt fra akvarister.

Jeg lot posen ligge lenge i vannet for å få jevnet ut temperaturforskjeller.

Guppier er en sort fisk jeg ikke har hatt på mange år, fordi jeg hadde dårlige erfaringer med dem, men lot meg friste i dag, da jeg kom over noen nydelige på tropehagen som kampanjefisk. De virket livlige og lekne, og svømmer livlig rundt her også , så jeg håper det går bra De er trivelige å kikke på iallefall.
sessan
Jeg lot posen ligge lenge i vannet for å få jevnet ut temperaturforskjeller. Guppier er en sort fisk jeg ikke har hatt på mange år, fordi jeg hadde dårlige erfaringer med dem, men lot meg friste i dag, da jeg kom over noen nydelige på tropehagen som kampanjefisk. De virket livlige og lekne, og svømmer livlig rundt her også , så jeg håper det går bra :) De er trivelige å kikke på iallefall.

Hva med vannet? Tok du en liten kopp med vann fra ditt akvarie i intervaller og fylte over i posen mens den lå i karet?
Fisk er ganske så tilpassningsdyktige på vannet og det er ingen dødsynd om Ph, gh,Kh og temp. ikke er 100% riktig i forhold til det miljøet de kommer i fra. Men store og brå svingninger i vannkjemien tåler fisk dårlig.

Nei det har jeg faktisk aldri gjort. Men det virker jo logisk å gjøre det på den måten.

Får telle over dem i morgen, og se om en redningsaksjon må til.

Hvis guramien er problemet, så blir det litt vanskelig. han måtte nemlig flytte fra 128 literen da det flyttet inn en hann og hunn gullgurami der - og han terroriserte hannen,.

Hvis han ikke er finnenapper, kan han flytte over til guppi og plattyene, men er han finnenapper, så får vel guppiene gjennomgå. Så da må noentetraene oppi 128 literen til kardinalene, så får guramien, dolkestikkene og de røe fantomtetraene være for seg inntil jeg finner en annen art som passer med dem
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap