Hvordan vaske ett akvarie

Hvordan får en ett akvarie helt rent og fint uten og bruke vaskemidler?
Har noen brukte akvarier jeg vil bruke, men de er skitne og full av "renninger", hvite streker, og skitt.
Hvordan få det helt reint og fint?
Varmt vann og svamp. Jeg har alltid pleid å bruke litt zalo også, par tre dråper.. Har gått veldig fint det og glasset blir krystallklart
aceton er genialt, men da må karet være tomt når det vaskes, pluss det etterlater ikke rester
bare ikke bruk såpe, den minste såperest kan skape trøbbel. fisk liker ikke såpevann :p selv bruker jeg lunka vann og svamp, aceton hvis jeg skal kline med silikon
Eddik eller sitron og microfiberklut kan også prøves.
Sier som Shiramor; microfiber kluter gjør underverker selv bare med rent vann.

Til hvite render (kalkflekker) kan sitron brukes, sitronsyren løser opp kalk. Man kjøper en sitron, deler den i to, og gnir kalkflekkene skikkelig inn med den ene halve sitronen. Klem litt så det kommer mye saft ut av den. La virke en stund, og skrap litt med et barberblad om det er gjenstridige kalkflekker, og vaske så av sitronsaften(og kalken) med microfiberklut.

Til å skrubbe akvarier rent med bruker jeg enten hvit filtervatt (tar en dott i hånden bare) eller microfiberkluten jeg har kjøpt kun til akvariebruk (aldri vært i kontakt med såpe eller glasspussemidler!).
Jeg har kjøpt svamper på europris, minisvamper i alle forskjellige farger, som har en fin og en grov side, og den grove siden vasker utrolig bra! et drag og glasset er helt blankt
Høytrykkspyler
Jeg vaska et brukt kar med høytrykkspyler. Karet ble rent med minimal vaskeinnsats og karet er (fremdeles) tett etter noen ukers drift, jeg unngikk å spyle rett på silikonen.

Vet ikke om det er å anbefale, noen andre som har brukt høytrykkspyler til rengjøring av akvarier?
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap