Meg og toll igjen. og ebay.. kamera

Som dere sikkert har skjønt har jeg titta og titta på kamera..
Og har bestemt meg får canon.

Vis jeg bestiller et cannon pakke til rundt 10.000 kr..
Hvor mye toll må jeg regne med å betale?
Dette er som sakt til privat bruk

Takker på forhånd..
Mvh: Kim Andre Martinsen..

Hmm
lurer på om d minst er 25% jeg da altså 2500
Du betaler ikke toll men 25 % mva på hele kjøpesummen også portoen. Så må du betale et gebyr til transportør fordi at de fortoller pakken for deg, 2-400 kr avhengig av hvem du bruker. Skal du bestille fra USA er JetCarrier et alternativ.
til dels rett. mange av de som selger på ebay sender mer enn gjerne direkte til Norge.
Det du må betale på et kamera til 10.000kr er 25% moms på varen og frakt pluss fortollingsgebyret.
Husk da at den momsen som er inkludert i det landet du handler fra skal trekkes fra. For eksempel er den på 17% i england.
Vær obs på at det kan være mere styr med garantier osv. Det er ikke alle land som har egne regler som går utover produsentenes garantier, slik som den norske kjøpsloven.

Men dersom forskjellen er stor, vil jo den evt. risikoen være verdt å ta.
Pål Laumann
til dels rett. mange av de som selger på ebay sender mer enn gjerne direkte til Norge.
Ja, dette er rett, men hvis du leser litt på linken som jeg la ved sier den at;
" Fortolling er inkludert i prisen, du betaler bare 25% mva av varens verdi i tillegg, samt eventuell toll. " som da betyr at du slipper å betale moms på frakten. Når da mange Ebay selgere tilbyr Free shipping i USA bir det fort noen hundrelapper å spare.

Pål Laumann
Husk da at den momsen som er inkludert i det landet du handler fra skal trekkes fra. For eksempel er den på 17% i england.
Jeg har aldri opplevd at Ebay selger fra England trekker fra VAT. Dermed blir det fort dyrt å handle varer på Ebay vist du må betale f eks VAT og norsk mva + avgifter. Når det da i tillegg ofte er noe dyrere på Ebay enn i tilsvarende nettbutikker kan det være lurt å regne nøye på om det virkelige lønner seg å handle på Ebay.

Når det da i tillegg tar hensyn til som Trygve sier, og at det ofte er dyrt å reklamere eller kreve garantireparasjoner utført fordi du må sende produktet og betale omkostningene med forsendelsen T/R f eks til USA for å få det reparert, kan det bli lite å spare.
Takk for kjempe flotte svar!
Tenkte mest på 50D til 9-10 tusen kroner med stativ, 5 linser, blitz å masse moro
Dette koster fort over dette i norge
Så da blir det kanskje en handel

Mvh: Kim Andre Martinsen
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap