Frustrert

Hva skal jeg gjøre?
Har 260 liter, 20-25 planter (små) og èn Ancistrus (skal kjøpe flere til helgen)
Byttet vann her forleden på grunn av at vannet var grumsete/en anelse grønt
Det var da 4 dager siden siste vannbytte.. nå har det gått to dager siden siste vann bytte og vannet er like grumsete/grønt...
Tror neppe at det er plantene som lager mye alger på så kort tid.. Karet er heller ikke utsatt for sollys..
Alle vannverdier er helt normal..
Blir snart gal... hva kan være galt?
planter lager ikkje alger.

lenge siden du startet opp dette karet?
hvor lenge står lyst på om dagen?
forings rutiner?
har du kun planter som vokser sakte?
hurtigvoksende planter tar fort opp den næringen som algene vokser av.
Til Odin:

Karet har stått i nærmere 2 år

Karet har kun kunstig belysning (lamper) om dagen. det er timer på lysene så d er rutine fra 10.00-22-00

Forer to ganger daglig, ikke mer mat enn at alt blir spist opp.

Til Pål:

Har KUN hurtigvoksende planter
Så du har fått grønt vann rett og slett?
Skru ned lysmengden til 6 timer daglig, stopp foring en ukes tid. Slamsug, bytt vann. Mer hurtigvoksende planter.

Om alger.
Det første du bør gjøre når vannet blir grønt, altså blir rammet av svevealger, er selvfølgelig å redusere lystiden. Du har 12 timer lys i døgnet, det er for mye. Kutt ned til 9 timer, helst enda mindre, og ta daglige vannbytter for å tynne ut svevealgene.

Svevealger kommer av overskudd av en eller flere ting; næring og/eller lys.
Lyset har du fått råd om, det reduseres, og så er spørsmålet: bruker du noen form for plantegjødning, eller har du brukt det i de siste ukene? I bunnlaget eller i vannet?

Kutt ut fôringen med det samme også, og la fiskene gå uten fôr i minst 5-6 dager, helst en uke. De tåler det, så sant det ikke er små yngel.
Det gjelder å kutte ned på begge de to hovedfaktorene som gir svevealgene gode levekår; lyset og næringstilgangen.

Forsøk å rense filteret. Sjekk spesielt etter om det ligger gammelt fôr klemt inn noe sted der. En fôrtablett eller noe som har klemt seg fast?

Jeg fant to stk rekepellets klemt bak filteret en gang i et kar, som jeg fant under en leteaksjon der jeg søkte etter årsaken til en skikkelig infusoriebombe (grått og uklart vann). Fjernet de to rekepelletsene (som luktet død og plage!) og skiftet halvparten av vannet, tok en filterrens og mørkla karet i tre dager. Det forsvant, fordi årsaken forsvant.

Jeg tror en medvirkende årsak hos deg også kan være at det er blitt vår, og solen strømmer inn i rommene. Akvariet trenger ikke å stå i direkte sollys, det holder at rommet er skarpt opplyst av sola for å gi "overdose" av lys til et kar som allerede har tolv timer lys på i døgnet.
Har jo hørt om alger.. vet åssen d kan bekjempes men syntes d var så rart at d gikk to dager også var alt grumsete ilksom..
tenkte kanskje d kunne være en annen grunn.. men skal prøve ditt tips Joakim TAKK
Tilfeldig bekjentskap
© Doktor Dyregod
Reklame for plussmedlemskap