Litt hjelp og råd ønskes

ja, jeg har kjøpt meg akvarier. Jeg har kjøpt
* 20 l med innveldig pumpe Elite Stingray 5
* Brukt 10 liter Wromac med luftfilter
* Brukt 100 Juwel med innvendig pumpe Fluval 3+ filter og 150 W varmekolbe (Lystopp med 2 lysrør)

Har kun 20 litern igang. Der podet jeg over litt gugge fra filteret til Stingraypumpem, og har luftfileret der for sikkerhetsskyld (I forhold til bakterier og sånn)

Fluvax 3+ pumpa står og går i 10 literen bare for å holde igang til jeg fikk vasket kjøpt grus til 100 litern.

Jeg har 0 peiling, skal kjøpe tester idag.

Er jeg på rett vei?

Og lurer også på noen forslag til sammensetning fisker i 100 l akvariet?
20 litern tenkte jeg en kampfisk, kan den ha noen sugefisk til rengjøring hos seg?
10 literen var mest for filteret

(Ikke skyt meg, jeg bare prøver )

Alle råd, mottas med takk fra dere erfarne akvarister.Har lest masse på Akvarieskolen.
Og lurer også på noen forslag til sammensetning fisker i 100 l akvariet?

Er litt vanskelig å svare på dette spørsmålet ettersom vi ikke får opplyst hva du liker av fisk. Skal en ta utgangspunktet først er dette snakk om en 100Liter. Skal du ha hovedsaklig fisk av mindre størrelse og gjerne få litt yngel, er jo levendefødere et greit sted å starte. Startet der selv med et karr på denne størrelsen. Den gang hadde jeg platy, sverddragere, molly, guppy og et par ancistrus (sugemaller som du kaller det her). Er du ung? Vil du ha mye yngel? Ja da er dette en fin start. Det begreser seg litt ihht størrelsen, men om du vil ha litt større fisk er det også en del mindre ciklider du kan starte med, blant annet dvergciklider og palett ciklider. Da har du ved begge tilfeller fisk som går i alle høydenivåer i karret ditt. Har selv et akvarierom i kjelleren med div karr, hovedsaklig for oppdrett. Ancistrus, ancistrus albino og et par andre corydoras typer. Dette er fisk som stort sett er å finne på bunn i karrene. Skal du ha et karr som står i stua eller på "rommet ditt" anbefaler jeg et av de to første forslagene. Driver å gjør i stand selv en 720L som jeg skal ha div ciklider i og det ser jeg frem til skal bli ferdig.

Lykke til med valgene dine
Med kampfisk i 20literen er akvariet alt fullt av fisk, men kanskje du kan ha en eplesnegle der i stedet for sugefisk? De spiser algene=)

Lykke til med akvariene!

Edit:
Når du skal finne en bra fiskesammensetning bør du tenke deg noen hovedfisk du synes er pen. I mitt 140literskar har jeg foreksempel tenkt meg blågurami eller boliviansk sommerfuglciklide, så kan du velge deg 1 eller to stimfisker, og kanskje noe bunnfisk som foreksempel ancistrus som spiser alger, eller en gjeng med en corydorasart, eller kanskje kuhliiåler?
loffa
Og lurer også på noen forslag til sammensetning fisker i 100 l akvariet? Er litt vanskelig å svare på dette spørsmålet ettersom vi ikke får opplyst hva du liker av fisk. Skal en ta utgangspunktet først er dette snakk om en 100Liter. Skal du ha hovedsaklig fisk av mindre størrelse og gjerne få litt yngel, er jo levendefødere et greit sted å starte. Startet der selv med et karr på denne størrelsen. Den gang hadde jeg platy, sverddragere, molly, guppy og et par ancistrus (sugemaller som du kaller det her). Er du ung? Vil du ha mye yngel? Ja da er dette en fin start. Det begreser seg litt ihht størrelsen, men om du vil ha litt større fisk er det også en del mindre ciklider du kan starte med, blant annet dvergciklider og palett ciklider. Da har du ved begge tilfeller fisk som går i alle høydenivåer i karret ditt. Har selv et akvarierom i kjelleren med div karr, hovedsaklig for oppdrett. Ancistrus, ancistrus albino og et par andre corydoras typer. Dette er fisk som stort sett er å finne på bunn i karrene. Skal du ha et karr som står i stua eller på "rommet ditt" anbefaler jeg et av de to første forslagene. Driver å gjør i stand selv en 720L som jeg skal ha div ciklider i og det ser jeg frem til skal bli ferdig. Lykke til med valgene dine


Det var et sånt siste spørsmål om noen har noen tips, var jo først og fremst om jeg er på rett vei ang oppsett av akvariene. Fisk kommer senere

Ang at jeg kalte det "sugemalle" beklager jeg hvis det er feil. Sitter daglig og leser her inne så ikke hakk av meg hodet med en gang

Og jeg er ikke 10 år desverre, selvom det virker som du antyder det i innlegget ditt. Er helt ny med dette. Spørsmålene er mange. Kanskje det var et lite gjennomtenkt spørsmål, men jeg spør fordi jeg lurer, og jeg ønsker å lære.

sitat
Det var et sånt siste spørsmål om noen har noen tips, var jo først og fremst om jeg er på rett vei ang oppsett av akvariene. Fisk kommer senere
Ang at jeg kalte det "sugemalle" beklager jeg hvis det er feil. Sitter daglig og leser her inne så ikke hakk av meg hodet med en gang
Og jeg er ikke 10 år desverre, selvom det virker som du antyder det i innlegget ditt. Er helt ny med dette. Spørsmålene er mange. Kanskje det var et lite gjennomtenkt spørsmål, men jeg spør fordi jeg lurer, og jeg ønsker å lære.
sitat slutt

For det første har jeg ikke hakket av deg hodet og ikke har jeg antydet at du er 10 år, så slutt å vær hårsår. Du skal heller være glad for de svar du får her inne. Hadde du fylt ut alle feltene i din innmelding hadde vi sett alderen din. Det er vel ikke noe å skjule skulle jeg tro???Sugemalle er noe som er fellesord for maller, noe som er greit i den forstand om en bare skal ha en malle for synets skyld. En ancistrus er en kjempe flink alge eter, som jeg ikke sammenligner med pleco eller gibbi på noen måte. Du skriver:
men jeg spør fordi jeg lurer, og jeg ønsker å lære.
Ja vel, så ta i mot som jeg skriver lenger opp de lærdommer andre har hatt og som dem vil føre videre til andre (deg, i dette tilfelle), eller la vær å spørre. Blir irritert når de som spør, nærmest ikke er fornøyd med de svar dem får. Men det er greit, skal ikke svare mer i dine spørsmål. ønsker deg likevel lykke t
Ser ut som at du er godt på vei Husk at filtrene skal være innkjørt i 4-5 uker før du kjøper fisk, dette er en vanlig nybegynner feil som kan koste alle fiskene dine livet hvis du er for rask med å fylle karene.

Etter min mening er en 20 liter for en kampfisk alt for lite. Hvis du ser i fiskebasen står det at en kampfisk trenger min. størrelse på 60 liter, her vil du også finne annen info om kampfisk. Kampfisker er kjempeflotte, men også veldig skjøre fisker og de trenger stor plass å boltre seg på for å kunne trives og leve lenger (selv om man ikke skulle tro det når man ser hvordan de fleste kampfisker dessverre lever i dyrebutikker). Ser du ha guppyer i karet på bildet, disse vil ikke kunne gå med kampfisken. Dessverre er det få algespisere kan leve i så små kar som 20 liter, hvis du vil ha en algespiser kan du kjøpe enten snegler eller reker. Disse er kjempeflinke til å rydde! (f.eks eplesnegler og kirsebærreker) Som du sikkert skjønner er det få fisker som kan leve i så små kar som en 20 liter, derfor vil jeg heller anbefale deg å bruke dette karet som ett rekekar f.eks.

Fiskenbasen har vært til stor hjelp for både min samboer og meg når vi skulle bestemme oss for fisker i karene våre, der ser du også i hvilke sjikt fiskene er i, og en grei regel er å ha noen fisk i hvert sjikt Finn deg en art/familie eller lignende som du synes er fin, og velg deretter resten etter hvordan disse trives best mht til temperatur, plass osv.

Lykke til videre med akvariehobbyen!
Her må jeg si meg litt uenig. Kampfisker kan stortrives i en 20 liter dersom den er riktig innredet, dvs med rikelig med planter og huler. Jeg har selv tre kampfisker i henholdsvis 15 og 22 liter, og alle trives. Seff gjelder 'jo større jo bedre' for disse, som for alle andre fisker, men den trenger absolutt ikke 60 liter for å trives.

Er heller ikke enig i at disse er spesielt skjøre, de er vel noen av de mest hardføre fiskene man kan skaffe seg, men det betyr seff ikke at det er greit å mishandle dem med dårlige levekår.

Men sier meg enig i at man ikke burde putte noe annet i en 20 liter, annet enn muligens reker og snegler. Klart det finnes enkelte bittesmå maller som knapt blir 4 cm, og disse kan sikkert trives i en 20 liter, men om de passer sammen med kampfisk eller om det i det hele tatt er mulig å få tak i dem i butikkene skal jeg ikke uttale meg om. Det er heller ikke alle maller som er algespisere. Personlig synes jeg reker og eplesnegler er supre algespisere, men ikke så veldig imponert over ancistrus.
Joanna & Pål
Ser ut som at du er godt på vei :) Husk at filtrene skal være innkjørt i 4-5 uker før du kjøper fisk, dette er en vanlig nybegynner feil som kan koste alle fiskene dine livet hvis du er for rask med å fylle karene. Etter min mening er en 20 liter for en kampfisk alt for lite. Hvis du ser i fiskebasen står det at en kampfisk trenger min. størrelse på 60 liter, her vil du også finne annen info om kampfisk. Kampfisker er kjempeflotte, men også veldig skjøre fisker og de trenger stor plass å boltre seg på for å kunne trives og leve lenger (selv om man ikke skulle tro det når man ser hvordan de fleste kampfisker dessverre lever i dyrebutikker). Ser du ha guppyer i karet på bildet, disse vil ikke kunne gå med kampfisken. Dessverre er det få algespisere kan leve i så små kar som 20 liter, hvis du vil ha en algespiser kan du kjøpe enten snegler eller reker. Disse er kjempeflinke til å rydde! (f.eks eplesnegler og kirsebærreker) Som du sikkert skjønner er det få fisker som kan leve i så små kar som en 20 liter, derfor vil jeg heller anbefale deg å bruke dette karet som ett rekekar f.eks. Fiskenbasen har vært til stor hjelp for både min samboer og meg når vi skulle bestemme oss for fisker i karene våre, der ser du også i hvilke sjikt fiskene er i, og en grei regel er å ha noen fisk i hvert sjikt :) Finn deg en art/familie eller lignende som du synes er fin, og velg deretter resten etter hvordan disse trives best mht til temperatur, plass osv. Lykke til videre med akvariehobbyen! :)



Guppyene var der til de kunne flytte over i 100 L der de står nå

Så 20 literen er tom. Regnet med at det ikke var noen algespiser som kunne bo i 20 litern, men måtte spørre

Jeg er ikke rask med å fylle karet. Det store er innkjørt (og kjøpt brukt, så det var kun av i noen minutter, stod og gikk i en bøtte i bilen


Tusen takk for flott svar.
Siljee
Så 20 literen er tom. Regnet med at det ikke var noen algespiser som kunne bo i 20 litern, men måtte spørre

Algespisere, det er reker det! De holder akvariet i plettfri kondisjon, de spiser alger 24 timer i døgnet. Det er alt jeg bruker av algespisere i mine 17-19 akvarier, bare reker. Og jeg har minimalt med alger. Rekene formerer seg lett, og danner kolonier som alle starter sin første dag i livet med å sette i gang og pille på et planteblad for å få i seg litt alger

Anbefaler kirsebærreker eller Røde krystallreker. De er begge lette å få til, og lette å få tak i da de ofte selges på rubrikkannonser her på forumet. De kan sendes pr post, og det gjør det mulig å kjøpe fra alle kanter av landet.

Anbefaler deg å starte med f.eks. 10 reker, så vil du fort se at dette, det er artige og nyttige små krabater!
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap