Sammen setning av fisk (kakadue ciklide, indianer platy, indianer goby)

1)

Kan man ha endlers levende fødere (da 2 hanner) sammen med en kampfisk?


2)
Kakadue ciklide, indianer platy, indianer goby, klovnkilli evnt endlers levende føder

Disse er så stilige, kan noen av disse fungere sammen? (100 liter)

Hvilke stimfisk kan passe inn her?


3)
Har også en 10 liter. Kan jeg bruke denne til noe?
Rettelse spørsmål 2
2)
Har sett rundt og funnet mye stilige fisker
Kakadue ciklide, indianer platy, indianer goby, klovnkilli, palett ciklide guppy, evnt endlers levende føder

Disse er så stilige, kan noen av disse fungere sammen? (100 liter)

Hvilke stimfisk kan passe inn her?
I den 10 literen kan du ha en kampfisk oppi. For det meste liker de å være alene. Har hørt at kampfisker kan fort lage mat av noen fisker. Hvis du vil ha andre fisker i 10 literen bør du kjøpe noen små. Og kampfisken kan være i boller (Helst litt store boller for best trivsel)
Bollen passer nok ikke spesielt godt for en kampfisk. Den behøver minimum 30 liter etter min mening (og fiskebasen sier 60) og den trenger en beholder med dekkglass og oppvarming (varmekolbe). I så små boller er det vanskelig å få plass til det. Uten filtrering i bollen så må du også bytte ut en god del av vannet hver dag for at vannet ikke skal bli giftig. I et akvarium så er det gjerne god plass til både filter og varmekolbe.

Skal du absolutt ha noe i bollen så kan du kanskje ha noen få snegler eller reker. Dette med forbehold at vannet byttes ofte og at bollen står på et rom med litt temperatur. Aller helst bør den ha filter også.

For å finne ut hvilke fisker som passer sammen så bør du aller først sjekke om de har samme krav til vannet når det gjeler ph og hardhet. Dette finner du opplyst i fiskebasen. Der står også anbefalt minimumskrav til akvariumstørrelse.

I et så lite kar så holder det med ett par ciklider (2 stykker altså). I tillegg kan du for eksempel holde en mindre stimfisk, 8-10 stykker, avhengig av størrelsen. En liten gruppe otto eller en ancistrus eller et par-tre snegler skulle det også være plass til. Som tidligere nevnt bør du sjekke om de forskjellige artene går overens i vannverdier.

Personlig så ville jeg ikke hatt paletteciklider med så mye annen fisk i et så lite kar siden de er så aggressive når de har egg og yngel, og det har de ofte.
Tante Astrid
Bollen passer nok ikke spesielt godt for en kampfisk. Den behøver minimum 30 liter etter min mening (og fiskebasen sier 60) og den trenger en beholder med dekkglass og oppvarming (varmekolbe). I så små boller er det vanskelig å få plass til det. Uten filtrering i bollen så må du også bytte ut en god del av vannet hver dag for at vannet ikke skal bli giftig. I et akvarium så er det gjerne god plass til både filter og varmekolbe. Skal du absolutt ha noe i bollen så kan du kanskje ha noen få snegler eller reker. Dette med forbehold at vannet byttes ofte og at bollen står på et rom med litt temperatur. Aller helst bør den ha filter også. For å finne ut hvilke fisker som passer sammen så bør du aller først sjekke om de har samme krav til vannet når det gjeler ph og hardhet. Dette finner du opplyst i fiskebasen. Der står også anbefalt minimumskrav til akvariumstørrelse. I et så lite kar så holder det med ett par ciklider (2 stykker altså). I tillegg kan du for eksempel holde en mindre stimfisk, 8-10 stykker, avhengig av størrelsen. En liten gruppe otto [I]eller[/I] en ancistrus eller et par-tre snegler skulle det også være plass til. Som tidligere nevnt bør du sjekke om de forskjellige artene går overens i vannverdier. Personlig så ville jeg ikke hatt paletteciklider med så mye annen fisk i et så lite kar siden de er så aggressive når de har egg og yngel, og det har de ofte.


Jeg har hatt kampfisk selv og den var i bolle. På butikken bruker de å være i noen små boller eller noe som ligner på fødestue. Noen boller heter også Kampfisk bolle som jeg hadde kjøpt.
At de oppbevares i små boller i butikken betyr ikke at de trives i dem. Butikkene har ingen planer om å oppbevare dem over lengre tid, men de må oppbevares i et eller annet slik at de ikke dreper hverandre eller andre fisker, og da bruker mange butikker små beholdere. Butikkene må tenke økonomi, og det er ikke økonomisk å sette opp 20-30 liters kar til hver kampfisk, bare for å oppbevare den en ukes tid til den selges.

Og i mange dyrebutikker er de ganske uvitende om hvilke krav en kampfisk har til plass, de har blitt fortalt at de klarer seg fint i en bitteliten beholder, fordi 'den lever i gjørmehull i naturen'.

Dette er en myte, i naturen lever kampfisker i DIGRE risåkre og har en nærmest uendelig mengde vann å boltre seg på. De er faktisk ganske aktive fisker, men i små kar eller boller har de ingen grunn til å røre seg, og blir derfor liggende mye på bunnen, og dermed har det oppstått en myte om at kampfisker er jo så late og trenger ikke noe plass for de rører seg ikke uansett.

Så en kampfisk kan leve i et lite kar, men for at den skal trives må den ha plass til å røre seg, og planter og huler å undersøke.

Jeg tror en 10 liters plantebolle ville blitt kult Uten levende dyr da, eller muligens noen små snegler eller reker.
Tante Astrid
Bollen passer nok ikke spesielt godt for en kampfisk. Den behøver minimum 30 liter etter min mening (og fiskebasen sier 60) og den trenger en beholder med dekkglass og oppvarming (varmekolbe). I så små boller er det vanskelig å få plass til det. Uten filtrering i bollen så må du også bytte ut en god del av vannet hver dag for at vannet ikke skal bli giftig. I et akvarium så er det gjerne god plass til både filter og varmekolbe. Skal du absolutt ha noe i bollen så kan du kanskje ha noen få snegler eller reker. Dette med forbehold at vannet byttes ofte og at bollen står på et rom med litt temperatur. Aller helst bør den ha filter også. For å finne ut hvilke fisker som passer sammen så bør du aller først sjekke om de har samme krav til vannet når det gjeler ph og hardhet. Dette finner du opplyst i fiskebasen. Der står også anbefalt minimumskrav til akvariumstørrelse. I et så lite kar så holder det med ett par ciklider (2 stykker altså). I tillegg kan du for eksempel holde en mindre stimfisk, 8-10 stykker, avhengig av størrelsen. En liten gruppe otto [I]eller[/I] en ancistrus eller et par-tre snegler skulle det også være plass til. Som tidligere nevnt bør du sjekke om de forskjellige artene går overens i vannverdier. [B]Personlig så ville jeg ikke hatt paletteciklider med så mye annen fisk i et så lite kar siden de er så aggressive når de har egg og yngel, og det har de ofte.[/B]


Da styrer jeg unna palett ciklider. Jeg skal ikke ha mange fisk, men ønsker fredlige fisk. Derfor er det akkurat sånne erfaringer jeg trenger.
Jeg tenkte egentlig på noen guppier, en stimfisk og noen for rengjøring. Men man kan j bli helt syk av å se på fiskebasen. Så mye flotte fisk!!

10 literen trenger ikke bli satt opp, men den står da her, er brukt til å holde igang en pumpe og ha planter i
Lurte litt på å ha kampfisken i 20 literen jeg har... Iallfeall inntil videre. skal se på litt nye etterhvert .
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap