Pumpespørsmål...

Hei

Har hatt et 110L akvarie gående siden en gang i april. (Tror det var påskeferien eller noe..) Da satte jeg inn 8 platyyngel (de er bare 6 nå ) som en nødløsning fordi de bare var i en parlitersbolle i flere uker...
Uansett, det andre akvariet mitt (63L) har en mye enklere pumpe syntes nå jeg... Var liksom bare å sette sammen bit for bit, ferdig. Alt fungerer perfekt i dette akvariet.
Men det store akvariet (hvilket er et jewel akvarie) er mer avansert..
Det har sånn invendig pumpe som sitter fast i hjørnet og hadde masse deler i seg og masse svamper osv... Det er en Blå, en grønn, en grå men hardere svamaktig ting, og en sånn hvit tynn hard vatt aktig sak på toppen..
Men nå lurer jeg: Hvor skal den hvite dotten? Jeg skjønte ikke bruksanvisninga, så jeg la den bare over hele greia, dvs den er ikke under vann. Mer som en "beskyttelse" for resten av det... Men denne trenger da ikke beskyttelse?
Skal den hvite være en svamp sånn som de andre?
Jeg leste på en annen tråd at dette var gjenbruksvare, hvis det er filtervatt dette er.
Kan dette være grunnen til at det blir så frytkelig fort skittent i akvariet mitt?
Må bytte vann hver dag...

Jeg er en akvarienoob!
den hvite er filtervatt, og den skal på toppen. Skal ligge der å filtrere partilker ut av vannet.
Sånn jeg så det da jeg kjøpte meg juwel-akvarie stod det ingen plasser at den sorte svampen(kullfilter) IKKE skal stå i konstant, men kun etter medisinering..
Plussmedlem
Hvis du bare har en blå og en grønn svamp så står vel disse loddrett i en plastikkholder?
Opprinnelig så var den grønne svampen en såkalt nitrat-svamp. Men har begrenset varighet til dette bruket. (Fjerne nitrat.) Deretter fungerer den som en vanlig "blåsvamp".
Du trenger ikke å kjøpe en ny grønn svamp. Jeg tror effekten av denne er heller minimal.
Men den "harde og grå" var opprinnelig svart. Det er et kullfilter.
Kullfilter brukes oftest til å fjerne medisinrester i karet etter sykdom.
Denne må du ta ut. Kast den i søpla. (Den har ingen positiv virkning nå. Snarere tvert i mot.)

Den hvite svampen skal være øverst i den hvite holderen til svampene. Den skal også være under vann. Det er et finfilter som skal fjerne partikler. Denne skiftes ofte/skylles i springen når den er skitten.
Pål Laumann
den hvite er filtervatt, og den skal på toppen. Skal ligge der å filtrere partilker ut av vannet.

Åh.. Gurimalla, føler meg dum... Stakkar fiskene mine lider p.ga min dumhet
Da må jeg ordne dette straks!

Sånn jeg så det da jeg kjøpte meg juwel-akvarie stod det ingen plasser at den sorte svampen(kullfilter) IKKE skal stå i konstant, men kun etter medisinering..


Dette skjønte jeg ikke... Du mener de sa ikke det i bruksanvisningen, men den skal egentlig bare brukes etter medisinering?
Må jeg ta ut kullsvampen da? Er den ikke bra? :S
Plussmedlem
Tomat-Maria
Kan dette være grunnen til at det blir så frytkelig fort skittent i akvariet mitt? Må bytte vann hver dag...

Dette er ikke normalt.
6 platyyngel? Fôrer du mye?

I alle tilfelle så er dette Juwelfilteret heller dårlig til 110 liter.
Den svarte svampen, altså kullfilteret....skal kunn brukes etter medisinering hvor dette er påkrevd. Så denne trenger du ikke og kan ta ut, bedre å bytte ut denne med en blåsvamp til.
Nå har jeg ommøblert litt i filteret... Håper dette fungerer bedre nå
Det kan være en av grunnene til at det ble så brunt og ekkelt i akvariet.
Jeg har ikke direkte byttet byttet vann hver dag... Snarere omvendt.
Tror jeg overdrev litt der Har ikke bytta så ofte. Trodde heller at jeg burde bytte det hver dag.. Men ble sjeldnere.
Det har jo stått en stund så jeg skjønte ikke hvordan det kunne bli så møkkete så fort. Skal bytte litt vann i dag og, bytta i går også. (hadde vært borte i en uke mens min mor passet på akvariet, men hun klarer ikke å bytte vann på samme måten..)
Platyne forstår jeg ikke helt hvordan døde. Både og, egentlig.
De kan godt ha dødd fordi jeg var uforsiktig med rensing, og kan ha blitt med i en bøtte ufrivillig.. (jeg kan huske å ha sjekka bøtta ALLE gangene, untatt EN bøtte, og da tenkte jeg "å nei, kanskje det kom med fisk i denne ene bøtta jeg ikke sjekka!". For jeg har jo ikke sett noen lik eller noen ting i akvariet, ikke i filteret heller... Har hørt om mystiske forsvunninger av fisk før, ei veninna av meg som hadde en del fisk, men alle unntatt èn forsvant en etter en...

Uansett... Tusen takk for hjelpen, håper det blir bedre nå, ellers gir jeg lyd fra meg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap