Hva feiler det kuhlii ålen min?

Jeg har gått på en liten smell her tror jeg.
Jeg satt opp kuhlii karret mitt for 3 dager siden etter en kjapp flytting av corydoras. Sjekket ikke ph eller kh denne dagen. (stor feil)

Sto opp idag og la merke til at den ene av de 5 kuhlii ålene lå helt oppi vannoverflaten og virket veldig slapp. Kunne neste ha den i hånden og det burde si litt med tanke på at de ikke "kjenner" meg i det hele tatt.

Målte ph og fant ut at den var på 5.0! Satt igang et 50% vannbytte og målte igjen, denne gangen kh også, resultatet var at ph hadde steget til 6.5 men kh lå på 0.5 eller 1. :-S

Har tilsatt 10L vann med kh 4.5 og fått opp verdiene til dette:
ph = 7.5
kh = 2.0 (ca, målt med 5ml vann med tetra dråpetest)


Kuhlii ålen ligger fortsatt i overflaten og er slappfisk.. Er det noe jeg kan gjøre?
ikke øk ph for fort! fisk liker ikke brå endringer. jeg har faktisk målt ph ned i 5-6 i asia karet mitt og ikke sett nevneverdige tegn på fisken i det hele tatt, men der har nok forandringene skjedd sakte.. hva med andre verdier, nitritt og lignende?
Desverre er jeg gått tom for No2 test, men med tanke på at jeg nettopp byttet 50% vann bør det jo ikke være så altfor mye..?

Jeg satt akkurat å tenkte på det at jeg har nok økt ph for fort.. Men hva skal jeg gjøre med det? :-S Er vel ikke akkuart lurt og tilsette ph-min nå og tulle enda mer med vannverdiene?

Det var jo pga denne ålen at jeg sjekket verdiene, har blitt litt slækk på akkurat det og ikke fått fomlet meg til og kjøpe no2 test heller..

Nitrat har jeg ikke sjekket i det heletatt, men plantene ser ut til og trives så det kan jo tenkes at den er litt høy?
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Ekdahl
Reklame for plussmedlemskap