Lotus

Da jeg flyttet lotusen min fra mitt gamle kar til mitt nye, ramlet knollen av. Vil dette bety noe for planten? Og vil det komme nye skudd fra knollen?


Kan ikke tro det skulle vere noe problem, så lenge det er en frisk knoll. Hvis den er stor kan du jo dele den, slik du får flere av den. Det er på denne måten du tar avleggere av knollplanter. Men det kan ta litt tid før knollen setter nye skudd. Den trenger også tid til å feste seg i substratet. Det kan vere et triks å skjere litt av røttene ved omplanting, da bruker den kortere tid før den tar til seg næring igjen..

Lotusen kan ta seg voksepauser på flere måneder. Denne tiden vil du ikke se livstegn fra den i det hele tatt, for plutselig setter den nye skudd. Ikke la den lure deg til å tro den er død, selv om det tar laaaaang tid uten at du ser nye skudd fra den. De kommer.


Takk for svar!

Knollen er ca 2 cm i diameter, så den er gjerne litt liten til å dele?

Klarer blader og røtter seg uten knoll da? De er jo på egenhånd nå. De er fortsatt fine i fargen etter over 1 uke uten knollen. Selv om den er blitt litt flussete av nappingen til Herosene jeg hadde i karet en stund. Jeg la inn litt gjødning ved røttene i håpet :o)

Jeg skal ikke røre den knollen for jeg vil jo gjerne at den skyter skudd igjen :o)

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap