Fiskesammensetning i 222 liter.

Lurer på om det er noen som vet om denne fiskesammensetningen går fint i et 222 liters kar?
- 4 Dverg Scalarer (eventuelt vanlig størrelse?)
- 2-4 Sommerfuglciklider.
- 10 Rødmunnstetra.
- 6 Metall pansermaller.
- 7 kuhliiåler.
- Og en hel del med ancistrus yngler.

I karet er det en del planter, en stor rot og en del gjemmeplasser. I tillegg er det noen eplesnegler per dags dato.

Virker det som det er for mange sorter fisk i dette karet hvis jeg anskaffer meg disse som er ramset opp ovenfor?
I så tilfelle hvilke bør jeg ikke ha?
Det er en god blanding det.

Du får veldig mange bunnfisk, så det kan bli litt trangt om plassen. Personlig ville jeg droppet pansermallene og kuhliålene. Pansermallene vil spise eggene til sommerfuglciklidene. Kuhliålene er de eneste som ikke kommer fra søramerika og liker høyere ph og hardere vann, men er imho mye artigere enn pansermallene.

Voksne scalarer kan spise rødmunnstetra, men det kan like gjerne gå godt. Kjøp godt voksne tetra og små scalarer. Da er det større sjangs for at tetraene ikke ender opp som nattmat. Jeg anbefaler også bare ett par scalarer til 222 liter, men ville nok selv valgt:

4 små scalarer
4 sommerfuglcicklider
10 tetra
Ancistrus yngel


Det virker som du har bestemt deg for fiskene, så jeg ville innredet akvariet så det blir best mulig for dem. Mykt og litt surt vann er best. Planter og røtter som deler opp synslinjene. Du kan påvirke sommerfuglciklidenes valg ved å ha to små områder med ekstra fin sand (0,17mm) nær overflater de kan legge egg på. Sommerfuglciklidene foretrekker veldig fin sand, ellers gidder de sjelden å spise på geophagus metoden. Vanlig fin rådasand er for grov, den ekstra fine er mye bedre eller du kan lage fine effekter med "rio negro" sand som er enda finere. Ikke bruk så fin sand i hele akvariet, for det kveler alt som er av planter og gode filterbakterier.

Beholder du kuhliålene eller pansermallene trives de best med vanlig fin rådasand eller lignende. (Den vil blande seg med den ekstra fine til sommerfuglciklidene når ålene graver seg ned eller mallene leter etter mat. Du kan skille med grus eller noe annet).

Jeg ville også plantet tett valisineria eller lignende et par forskjellige steder, eller skaffet et par redmoor røtter så de svakeste skalarene har steder å gjemme seg når de blir jagd.
Takk for gode råd

Nå har 222 liters karet fått desse innboerne:
5 stk små Scalarer
20 stk Rødmunnstetra
1 stk Ancistrus (5mnd.)
9 stk Cory.
7 stk Kuhliiåler
11 stk Eplesnegler

Skal si det var litt av et liv å få flytta Kuhliiålene fra 79 literen og over i 222 literen. Grunnen til at jeg ville flytte Kuhliiålene over, var at vi hadde finere sant i 222 literen enn hva vi hadde i 79 literen. Det virker som Kuhliiålene trivst kjempegodt i den fine sanden, etter å ha levd noen år i et kar med grovere bunn.

Det kan se ut til at Scalarene ikke har noe problemer med Rødmunnstetraene eller omvendt men der kan vell muligens ting forandres ettersom de blir større og muligens danner par.

Vi har valgt bort Sommerfuglciklider for denne gang. Nå venter vi bare på at Ancistrus yngelen vi har, skal blir større så de kan flytte inn i dette karet, men det blir maks 10 stk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap