Merkelig oppførsel på sandsnegler

Hva betyr det når sandsneglene mine plutselig forlater sanden og klatrer opp på glasset, steiner, røtter, alt?

Noen vitale data:
Skifter 1/3 vann en gang i uken
120 liter akvarium, stått lenge.
Eheim 2224 utvendig filter
pH: 6,5 - 7,0
Nitritt ikke målbar
Sandbunn med plantenæring under
Kh: lav, 2 eller no
Gh: 3

De har gjort det et par ganger før, den første gangen målte jeg ganske høy nitritt(hadde nettopp tatt bort gammel pumpe etter overgangsperiode med ny og gammel pumpe, så det forklarer det).
Da skiftet jeg 50% vann, og de gikk ned igjen. Ca. 2 uker etterpå var de oppe igjen, da skiftet jeg vann og de gikk ned igjen. Målte ikke nitritt, bare gikk ut fra at den var høy.


Nå er de oppe igjen, men det er ikke målbar nitritt! Noen som har peiling på hva det kan være? Fiskene ser ut til å puste litt fortere også.
Det kan være at de er blitt for mange for størrelsen på akvariet. Sandsneglene formerer seg ved parthenogenese, dvs. de befrukter seg selv, så det kan fort bli veldig mange.
De er mange ja!

Men i så tilfelle er det merkelig at alle plutselig evakuerer fra sanden, så plutselig forsvinner igjen, samtidig?
Dette er ganske normalt, men hvorfor det skjer vet jeg ikke. Jeg har sandsnegler i alle mine kar, og rundt 1-2 ganger i måneden så forlater sneglene sanda og kryper oppover i karet.

Men så går det lang tid før de gjør dette igjen, mulig dette har noe med forplantingen å gjøre. Men er ikke noe å bekymre seg over , så lenge vannverdiene er bra.
Jeg har lest at de kryper oppover på glasset om natten, og gjerne for å slippe unger. De er visstnok levendefødende...

Ser hvertfall at mine kryper oppover så snart det blir mørkt, men har aldri sett dem føde.
Mine kommer også frem til vanlig når det blir mørkt i karet, men da holder dem seg på bunn. Men som sagt 1-2 ganger i måneden så virker det som at alle sneglene trekker oppover glasset her.
Det er ikke godt å si hva en snegle tenker Men dette med at sandsnegler forlater sanden og kryper på glasset, skjer ofte i starten av akvariets innkjøringsperiode. Dette er fordi det er ganske lite mat og annet "snacks" de kan finne og spise nede i sanden. Etterhvert som karet har vært i drift over tid, vil det bli mer avfall for dem å spise nede i sanden og man ser dem sjelden høyere oppe i karet lenger.
Men innimellom kan de plutselig finne på å ta en masse-emigrering oppover glasset selv i godt etablerte akvarier, uten påviselig grunn.

Selv har jeg bare sandsnegler i 2 av 19 akvarier, og passer på at de ikke får spredd seg til de andre. Jeg klarer meg helst uten dem (de blir så uhorvelig mange!). Men for noen uker siden så jeg en kveld etter at lyset var gått av i et slikt sandsnegle-akvarium, at en hel gjeng sandsnegler krøp oppover glasset i det ene karet (vært i drift 1½ år) Ikke noe galt noe sted, de bare gjorde det. Neste dag var de borte, og det har ikke gjentatt seg.

Jeg ville egentlig ikke bekymret meg dersom vanntestene du tar er normale. Men som du er inne på; skift gjerne vann hvis fiskene også viser tegn til at noe er galt. Hvis de puster fortere enn normalt, kan det tyde på en form for forgiftning eller at det er for lavt oksygeninnhold i vannet. Det sistnevnte kan lett ordnes ved at man styrer utløpet på filterpumpen til overflaten, slik at det plasker litt og lager god bevegelse i vannskorpa. Det er akkurat i vannoverflate i bevegelse at gassutveksling mellom vann og luft skjer. Oksygen inn, CO² ut ("brukt" luft som levende vesener puster ut). Dette skjer nesten ikke i helt stillestående vannoverflate, oksygenopptaket blir da for lavt, og man kan se at fiskene puster hurtig.
Hvis man da fikser på filterutblåset og øker bevegelsen i vannspeilet, vil problemet løse seg i løpet av få minutter (hvis for lavt oksygeninnhold i vannet var årsaken i det tilfellet, selvsagt).

Takk for svar alle sammen!

Jeg tror ikke det skyldes for lite oksygen i vannet i akkurat dette tilfellet, har utblåset oppover og satte inn luftpumpe for å få enda mer bevegelse i overflaten, eller i tilfelle det skulle ha dannet seg en hinne på overflaten og det gjorde ingen forskjell... Men det at fiskene puster fortere kan være at jeg ser bare fordi jeg leter etter det..

Spennende at de gjør det innimellom hos dere også! Skal følge litt med og se om jeg finner noe mønster i det.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap