Merkelig - sommerfuglciklidene har lagt egg etter en uke i karet!
Jeg har et lite selskapsakvarium på kjøkkenbenken. For ca en uke siden så kjøpte jeg to sommerfuglciklider. De er veldig unge (små) enda og jeg hadde aldri trodd at de på langt nær er kjønnsmodne. Jeg har hatt sommerfuglciklider før. Jeg regnet med at jeg hadde fått med meg en av hvert kjønn da den minste har litt rødskjær under buken.
I går etter et vannbytte så synes jeg at de virket litt rar. Holdt seg mest i bak kant ved en leirkrukke. Jeg tenkte at kanskje de ikke tålte vannbyttet, dette er første vannbytte siden jeg fikk de. I går ettermiddag så jeg at de holdt på å legge egg!!! Loddrett på veggen av leirkrukka, hehe, det har ikke vært i mine tanker å legge inn en flat stein til de med det første, de er jo bare bebiser selv nesten Var spent på i morres om de hadde spist eggene men neida, de er der fortsatt.
Det er mest pappa`n som står vakt. Jeg er ikke spent på om de (han)kommer til å spise eggene, men når. Jeg har hatt sommerfuglciklider som før, som jeg hadde i et par mnd. før de gikk i lek og da spiste hannen eggene dagen etter at de var lagt. Disse er så unge og uerfarne at jeg tviler sterkt på at de får dette til. Men det var jo skikkelig artig at de gikk i lek så raskt da Og øvelse gjør mester, ikke sant
Jeg holder dere oppdatert på når eggene blir spist, og selvfølgelig om de faktisk klekker, noe jeg tviler sterkt på men en skal aldri si aldri i denne verden....
I går etter et vannbytte så synes jeg at de virket litt rar. Holdt seg mest i bak kant ved en leirkrukke. Jeg tenkte at kanskje de ikke tålte vannbyttet, dette er første vannbytte siden jeg fikk de. I går ettermiddag så jeg at de holdt på å legge egg!!! Loddrett på veggen av leirkrukka, hehe, det har ikke vært i mine tanker å legge inn en flat stein til de med det første, de er jo bare bebiser selv nesten Var spent på i morres om de hadde spist eggene men neida, de er der fortsatt.
Det er mest pappa`n som står vakt. Jeg er ikke spent på om de (han)kommer til å spise eggene, men når. Jeg har hatt sommerfuglciklider som før, som jeg hadde i et par mnd. før de gikk i lek og da spiste hannen eggene dagen etter at de var lagt. Disse er så unge og uerfarne at jeg tviler sterkt på at de får dette til. Men det var jo skikkelig artig at de gikk i lek så raskt da Og øvelse gjør mester, ikke sant
Jeg holder dere oppdatert på når eggene blir spist, og selvfølgelig om de faktisk klekker, noe jeg tviler sterkt på men en skal aldri si aldri i denne verden....
Postet 05.05.09 kl 09:07
Endret: 05.05.09 kl 09:13
Her har jeg forsøkt å ta et bilde. Eggene er lagt på baksiden av krukka. Det er pappa`n som holder vakt. Det ser ut på bilde at de er der begge to, men det er speilbilde av pappa`n. Mamma`n virker uanfektet og har visst glemt at hun har lagt egg. Pappa`n står vakt stakkars, og er av og til og vifter over eggene, stakkars gutt da
Postet 05.05.09 kl 09:22
Endret: 05.05.09 kl 09:27
Postet 05.05.09 kl 09:45
Ja det hadde jo vært gøy, men disse ciklidene skal jo samarbeide om egg og yngelpleie. Jeg synes det virker som at han jager hunnen unna når hun nærmer seg. Så dette går neppe bra. Han er nok så ung og uerfaren at han ser på henne også som en trussel og det er vel ikke noe godt tegn.
Dette er en 65 liter med disse to sommerfuglciklidene, ca 25 neontetra, en kampfisk og en liten ildhale. Så han burde jo ha nok av fiender å passe eggene for.
Dette er en 65 liter med disse to sommerfuglciklidene, ca 25 neontetra, en kampfisk og en liten ildhale. Så han burde jo ha nok av fiender å passe eggene for.
Postet 05.05.09 kl 09:50
Postet 05.05.09 kl 09:59
Joda det kunne jeg ha gjort, gjorde det en gang med scalareegg. Fjernet bladet fra foreldrene og klekket de selv og fikk yngelen til å vokse opp. Men det er mye arbeid for å få det til. Jeg har hatt så mye oppdrett og yngel, at det gidder jeg ikke. Jeg lar naturen gå sin gang. Foreldrene lærer nok tilslutt hvordan de skal gjøre dette, men det er morsomt å se på
Postet 05.05.09 kl 10:17
Da mine forrige sommerfuglciklider gikk i lek så var jeg helt henrykt. Jeg hadde lagt ned et par skifersteiner til de. De tullet lenge før de ble enige om hvor de skulle gjøre det. Da de tilslutt bestemte seg for en skiferstein så bruke de flere timer på å gjøre den ren. Jeg satt klistret til karet og så på. De fikk det til tilslutt og la masse egg på steinen. Da hannen spiste eggene dagen etterpå så ble nedturen stor, hehe.
Disse ble solgt ikke lenge etterpå da jeg gikk over til malawi istedet. Denne gangen tar jeg det helt piano. De får bare kose seg og holde på. Kanskje en dag jeg får små sommerfuglbebiser som svømmer rundt i karet Det hadde vært gøy.
Disse ble solgt ikke lenge etterpå da jeg gikk over til malawi istedet. Denne gangen tar jeg det helt piano. De får bare kose seg og holde på. Kanskje en dag jeg får små sommerfuglbebiser som svømmer rundt i karet Det hadde vært gøy.
Postet 05.05.09 kl 10:31
Postet 05.05.09 kl 10:31
Ja enig med deg fordi de er så nydelige, det hadde vært knall. Men det var så mye daglig jobbing med de Scalareeggene at jeg har ikke tid til å holde på sånn nå. Derfor synes jeg det var så morsomt - men mer overraskende at disse små sommerfuglene gikk i lek etter en uke i karet. Jeg hadde jo planer om å legge ned noen flate steiner etterhvert som de ble litt større og i mine øyne kjønnsmodne, hehe. Men når de først har gjort det en gang så skjer det nok om ikke lenge igjen, og etter noen omganger så får de det nok til.
Her sitter jeg å skriver som om eggene er spist/mugnet allerede. Det er de jo ikke men jeg betviler sterkt på at de får det til ved første forsøk, det er visst normalt at de feiler de første gangene.
Her sitter jeg å skriver som om eggene er spist/mugnet allerede. Det er de jo ikke men jeg betviler sterkt på at de får det til ved første forsøk, det er visst normalt at de feiler de første gangene.
Postet 05.05.09 kl 10:39
Postet 05.05.09 kl 11:06
Postet 05.05.09 kl 11:54
Jepp, dette endte akkurat slik jeg hadde regnet med. Nå er eggene borte, sannsynligvis spist av far. Hadde de fått dette til nå på første forsøk så hadde jeg blitt meget overrasket, da de er så unge, og har sannsynligvis aldri gjort dette før. Og spesielt siden pappa`n drev å jaget mamma`n bort fra eggene, noe som ikke er normalt og vitner om uerfarenhet. De skal jo også vifte over eggene pga. sirkulasjon slik at eggene ikke mugner, det gjorde han ikke, han bare sto vakt, hehe. Jeg skal finne en skiferstein å legge ned i karet til de. Jeg regner med at de må igjennom noen runder før de skjønner hva dette egentlig er for noe, noe som er helt normalt.
Nå vet jeg ihvertfall at jeg har en av hvert kjønn og at de "tenner" på hverandre, da er det håp om at jeg en dag får små sommerfuglbebiser svømmende i karet.
Nå vet jeg ihvertfall at jeg har en av hvert kjønn og at de "tenner" på hverandre, da er det håp om at jeg en dag får små sommerfuglbebiser svømmende i karet.
Postet 07.05.09 kl 13:00
Postet 07.05.09 kl 14:23
Ja når nøden er størst, hehe...
Dette er ikke paletter med sommerfuglciklider. Jeg ser at jeg har en av hvert kjønn, hannen er større enn hunnen, og hunnen har rødskjær under buken - noe som kjennetegner sommerfugl hunner. Men de er jo så unge enda, jeg skjønte at dette ville de ikke få til nå. De må nok bli større og mer modne før de skjønner hva de skal gjøre med eggene sine
Dette er ikke paletter med sommerfuglciklider. Jeg ser at jeg har en av hvert kjønn, hannen er større enn hunnen, og hunnen har rødskjær under buken - noe som kjennetegner sommerfugl hunner. Men de er jo så unge enda, jeg skjønte at dette ville de ikke få til nå. De må nok bli større og mer modne før de skjønner hva de skal gjøre med eggene sine
Postet 07.05.09 kl 14:38
Postet 07.05.09 kl 16:03
Jeg har også hatt oppdrett på blå acara. De var allerede et par som hadde fått yngel hos forrige eier. Jeg må si at det er noe av det mest fasinerende jeg har sett, alt fra eggleggingen og vifting over eggene, da eggene ble til viglers så laget de en grop i sanden og flyttet de dit til de ble frittsvømmende.
Jeg legger ved en link til en videosnutt av disse, dette måtte jeg jo filme vettu - var jo i ekstase
Første video er av egglegginga, de valgte liksågodt en rot istedet for en stein
Andre video tar de yngelen med ut for første gang, dette måtte jo også foreviges
Jeg legger ved en link til en videosnutt av disse, dette måtte jeg jo filme vettu - var jo i ekstase
Første video er av egglegginga, de valgte liksågodt en rot istedet for en stein
Andre video tar de yngelen med ut for første gang, dette måtte jo også foreviges
Postet 07.05.09 kl 16:14
Ja, det er utrolig fasinerende å se på! =)
Hadde lek her på to par samtidig for to uker siden, men skuffelsen var stor da begge parene hadde spist opp yngelen etter halvannen uke. Var borte i helga og da jeg kom hjem søndag var de borte gitt.Trodde liksom det skulle gå bra da de hadde blitt såpass gamle.
Men for to dager siden la ene paret egg igjen og i dag ble de wigglers. Tar ganske nøyaktig to dager fra egglegging til wigglers og to dager derfra til frittsvømmende. Er ikke det ganske kjapt da?? Har hørt bortimot 4 dager.
Oi... Unnskyld. Ble en liten avsporing eller kupping av tråden din her.
Men er ikke sommerfuglene og acaraene ganske lik i oppførselen sånn når det kommer til lek og yngel?
Har forresten sett klippene dine. Det var artig. =) Filmet mine selv nå ved siste egglegging.
Hadde lek her på to par samtidig for to uker siden, men skuffelsen var stor da begge parene hadde spist opp yngelen etter halvannen uke. Var borte i helga og da jeg kom hjem søndag var de borte gitt.Trodde liksom det skulle gå bra da de hadde blitt såpass gamle.
Men for to dager siden la ene paret egg igjen og i dag ble de wigglers. Tar ganske nøyaktig to dager fra egglegging til wigglers og to dager derfra til frittsvømmende. Er ikke det ganske kjapt da?? Har hørt bortimot 4 dager.
Oi... Unnskyld. Ble en liten avsporing eller kupping av tråden din her.
Men er ikke sommerfuglene og acaraene ganske lik i oppførselen sånn når det kommer til lek og yngel?
Har forresten sett klippene dine. Det var artig. =) Filmet mine selv nå ved siste egglegging.
Postet 07.05.09 kl 20:10
Nå har de gjort det igjen!
Ganske nøyaktig 2 uker siden forrige egglegging der de la eggene loddrett på en leirkrukke, har de nå lekt igjen. Denne gangen på en flat stein. De har lekt nå i morres og så langt så lar pappa`n mamma`n også få komme til. De bytter på å stå vakt. Det er ihvertfall ET steg i riktig retning, da pappa`n sist jaget mamma`n unna. Jeg tviler fortsatt på at de er modne nok til å påta seg foreldreansvaret på en skikkelig måte - blir ikke overrasket om eggene blir spist denne gangen også. Men øvelse gjør mester, ikke sant Og går det ikke denne gangen heller så regner jeg med at de er igang igjen om et par ukers tid. Til slutt får de det nok til. Blir spennende dette her
Postet 20.05.09 kl 11:02
MzFishyJa, det er utrolig fasinerende å se på! =) Hadde lek her på to par samtidig for to uker siden, men skuffelsen var stor da begge parene hadde spist opp yngelen etter halvannen uke. Var borte i helga og da jeg kom hjem søndag var de borte gitt.Trodde liksom det skulle gå bra da de hadde blitt såpass gamle. Men for to dager siden la ene paret egg igjen og i dag ble de wigglers. Tar ganske nøyaktig to dager fra egglegging til wigglers og to dager derfra til frittsvømmende. Er ikke det ganske kjapt da?? Har hørt bortimot 4 dager. Oi... Unnskyld. Ble en liten avsporing eller kupping av tråden din her. Men er ikke sommerfuglene og acaraene ganske lik i oppførselen sånn når det kommer til lek og yngel? Har forresten sett klippene dine. Det var artig. =) Filmet mine selv nå ved siste egglegging.
Ja, sommerfugler og acara og andre sør-mellom amerikanske ciklider er lik i oppførsel når det gjelder lek og yngel. De har et stort beskyttelses instinkt og beskytter både egg, wigglers og yngel. Begge foreldrene skal delta i hele prosessen hvis det skal gå bra. Er de unge så må de som regel igjennom flere forsøk for å få det til, forstå hva de skal gjøre med det de har stelt i stand
Jeg tror ikke det er normalt at acara spiser sin egen yngel, sikker på at det ikke var fiender i karet som spiste de? Husk at ciklider sover om natta, og har en maller eller andre nattaktive fisker så snapper de gjerne egg/yngel når foreldrene "sover". Derfor anbefales det å ha en liten lampe på ved karet om natten slik at det ikke er helt mørkt. Da sover ikke foreldrene så tungt og kan lettere passe på hvis noen kommer å prøver seg.
Med mine acara så tok det 3 dager til eggene ble wigglers og 3 dager igjen til de ble frittsvømmende. Hvordan går det med dine yngel, regner med at de ble til frittsvømmende yngel?
Det er også viktig å ikke ha foreldrene alene i karet, de trenger fiender som de kan beskytte egg/yngel mot. Små tetraer og guppy etc. er ypperlig selskap og nok til å opprettholde beskyttelsesinstinktet til foreldrene.
Postet 20.05.09 kl 11:35
Det ble nytt kull i begge karene så og si samtidig igjen, men med samme resultat. Borte etter halvannen uke.
Og ja, det er garantert foreldrene som har spist opp. Det ene paret er alene i karet. Det er bare midllertidig kar for de på 80l, så ville ikke ha flere fisk i det, men er ei reke da.
Andre karet på 160l er det en black molly i, så der beskytter de. Var to ancistrus og, men de strøyk med. De var godt voksne (3+ år), så veit ikke hvorfor, men mistenker at de har blitt jaget av acaraen, for de satt stort sett bak pumpa. Mulig de sulta.
Acaraen er forresten også godt voksen, men har ikke vært i lek hverken med hverandre eller andre før. Hannene er 2 og minst 3 år. Hunnene veit jeg ikke, men regner med minst 1 år.
Nå er de igang med lek igjen, så de leker iallefall ca hver 14. dag når yngelen blir borte. Får håe på lucky number 3. =)
Håper det blir noe yngel hos deg og da. Det er spennende å følge med på utviklingen deres synes jeg. At de blir mer og mer sikre på hva de gjør.
Og ja, det er garantert foreldrene som har spist opp. Det ene paret er alene i karet. Det er bare midllertidig kar for de på 80l, så ville ikke ha flere fisk i det, men er ei reke da.
Andre karet på 160l er det en black molly i, så der beskytter de. Var to ancistrus og, men de strøyk med. De var godt voksne (3+ år), så veit ikke hvorfor, men mistenker at de har blitt jaget av acaraen, for de satt stort sett bak pumpa. Mulig de sulta.
Acaraen er forresten også godt voksen, men har ikke vært i lek hverken med hverandre eller andre før. Hannene er 2 og minst 3 år. Hunnene veit jeg ikke, men regner med minst 1 år.
Nå er de igang med lek igjen, så de leker iallefall ca hver 14. dag når yngelen blir borte. Får håe på lucky number 3. =)
Håper det blir noe yngel hos deg og da. Det er spennende å følge med på utviklingen deres synes jeg. At de blir mer og mer sikre på hva de gjør.
Postet 20.05.09 kl 14:29
Endret: 20.05.09 kl 14:32