- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Co2 flaske refyll
Co2 flaske refyll
Jeg tenkte å investere i et CO2 anlegg ProFlora Co2 Set Profi M601, den kommer med en 0.5kg flaske.
Som jeg forstod det så varer en slik i ca 3-4 måneder.
Det jeg lurer på er om det finnes noen steder man kan fylle på flasken, eller må man kjøpe en ny flaske hver gang (som koster 800-900 kr)?
Noen erfaringer?
Som jeg forstod det så varer en slik i ca 3-4 måneder.
Det jeg lurer på er om det finnes noen steder man kan fylle på flasken, eller må man kjøpe en ny flaske hver gang (som koster 800-900 kr)?
Noen erfaringer?
Postet 06.05.09 kl 12:58
Postet 06.05.09 kl 13:13
Postet 06.05.09 kl 15:57
Postet 06.05.09 kl 23:01
Skywalker[QUOTE=Taco]Jeg tenkte å investere i et CO2 anlegg ProFlora Co2 Set Profi M601, den kommer med en 0.5kg flaske. Som jeg forstod det så varer en slik i ca 3-4 måneder.
3-4 uker tenker jeg.
Er du sikker?
Siterer fra Geir sin side: "Bildet viser mine CO2-flasker. Den lille flasken fulgte med det orginale settet fra JBL Proflora. Den rommer bare 0.5 kg CO2 og må fylles etter 3-4 måneder"
Postet 07.05.09 kl 17:20
Taco[QUOTE=Skywalker][QUOTE=Taco]Jeg tenkte å investere i et CO2 anlegg ProFlora Co2 Set Profi M601, den kommer med en 0.5kg flaske. Som jeg forstod det så varer en slik i ca 3-4 måneder.
3-4 uker tenker jeg.
Er du sikker?
Siterer fra Geir sin side: "Bildet viser mine CO2-flasker. Den lille flasken fulgte med det orginale settet fra JBL Proflora. Den rommer bare 0.5 kg CO2 og må fylles etter 3-4 måneder"Noen har en 5 kilos flaske i halvt år mens andre har den mye lengre. Det hele kommer ann på hvor mye CO2 du tilsetter.
Anbefaler deg å gå jakt etter et gammelt CO2 branslokningsapparat eller lignende. 0,5 kilo synes jeg høres lite ut og 3-4 måneder ganske lenge på en så liten flaske.
Postet 07.05.09 kl 20:27
Postet 07.05.09 kl 21:21
TacoJa. Jeg har tenkt på et brannslukningsapparat. Men jeg leser at det må "ombygges" for å kunne brukes til akvarium. Vet ikke helt hva det innebærer...
På brannslukkere tar man ut stigerøret og monterer en skruventil, men dette pleier spesialfirmaene som driver med slikt å ta seg av.
Hvor stort er karet ditt og hvilken metode bruker du for å diffusere CO2 i vannet?
Postet 07.05.09 kl 21:51
Postet 07.05.09 kl 23:47
Varighet av co2-flasker
Som Jan Ove nevner er det ikke lurt å tukle med ombygging av brannslokkingsapparat selv. Det bør man overlate til de som driver med slike apparat. Husker at da jeg kjøpte min 6 kg flaske så var dette en brukt flaske av den gamle typen hvor det er stengeratt på toppen. Selve flaska og ombyggingen kostet ikke så mye, men det var trykktestingen av flaska som kostet. Det er krav om trykktesting av slike flasker etter et visst antall år.
Når det gjelder hvor lenge en slik flaske varer vil jo dette variere fra oppsett til oppsett. Man sparer også en del CO2 ved å ha magnetventil som stenger for CO2-tilførsel om natten.
Min erfaring med 3-4 måneder for en 0.5 kg flaske var basert på bruk i et 320 liters kar og med magnetventil. Med en 6 kg flaske tilsvarer dette ca 3 år før den må fylles igjen.
Jeg bruker nå 6kg-flaska til 720-literen min og da holder den ca 1 år før neste fylling. Det betyr at nå kjører jeg med litt mer heftig CO2-utslipp.
Når det gjelder hvor lenge en slik flaske varer vil jo dette variere fra oppsett til oppsett. Man sparer også en del CO2 ved å ha magnetventil som stenger for CO2-tilførsel om natten.
Min erfaring med 3-4 måneder for en 0.5 kg flaske var basert på bruk i et 320 liters kar og med magnetventil. Med en 6 kg flaske tilsvarer dette ca 3 år før den må fylles igjen.
Jeg bruker nå 6kg-flaska til 720-literen min og da holder den ca 1 år før neste fylling. Det betyr at nå kjører jeg med litt mer heftig CO2-utslipp.
Postet 08.05.09 kl 12:05