Malawi: er dette virkelig hongi?

Disse to fiskene ble solgt til meg som Labidochromis Hongi (Midtun zoo). Har i ettertid registrert at det gule på han-fisken egenlig skulle ha fortsatt fra ryggfinne til hodet. Gulfargen på fisken i karet vårt finnes bare på toppen av ryggfinnen og forsvinner nesten lenger frem mot hodet. Fiskene er 7-8cm.

Er det noen som vet om dette skyldes alder eller om det er en annen fisketype?


Kan hannen din være en Labidochromis sp. "Perlmutt"?
Synes den ligner på bildene, men ikke hunnen din. Kanskje hun er Labidochromis sp. "Hongi" ?
Dette er nok ingen hongi.
Tror det er en Labeotropheus fulleborni eller en metriaclima red top
Eller en Cynotilapia Afra.

Eller noe de selger mye av på midttun... Malawi mix...
Hei og takk for svar!
Ved å søke på disse fiskene finner jeg mange bilder som ligner. Klarte ikke å bestemme meg for en av de. Skal prøve å lære meg kjennetegn på de enkelte i morgen.

Det som er vanskelig (i tillegg til veldig fasinerende) med disse fiskene er jo at de skifter totalt farge etter humør. Og når jeg skal prøve å vise fisken har en i tillegg faktorer som belysning, kamera og ikke minst fotograf.

Ja, så var det det med denne malawi mixen. Det er den jeg frykter. Etter min korte tid med akvarium har jeg fått høre litt av hvert om midtun.

Da vi kom hjem fra midtun oppdaget vi i tillegg at hun'en tygde. Dette er vel egentlig også være et dårlig tegn. Burde ikke Midtun ville ta vare på yngelen? Kanskje blir det å trappe opp igjen å avlere alt sammen...

Anyway, for å vise andre "farger" på fisken legger jeg ved bilde av hunfisken i yngelkar + to bilder av hanfisken, det nederste er tatt i mørket med blits.
Amped
Hei og takk for svar! Ved å søke på disse fiskene finner jeg mange bilder som ligner. Klarte ikke å bestemme meg for en av de. Skal prøve å lære meg kjennetegn på de enkelte i morgen. Det som er vanskelig (i tillegg til veldig fasinerende) med disse fiskene er jo at de skifter totalt farge etter humør. Og når jeg skal prøve å vise fisken har en i tillegg faktorer som belysning, kamera og ikke minst fotograf. Ja, så var det det med denne malawi mixen. Det er den jeg frykter. Etter min korte tid med akvarium har jeg fått høre litt av hvert om midtun. Da vi kom hjem fra midtun oppdaget vi i tillegg at hun'en tygde. Dette er vel egentlig også være et dårlig tegn. Burde ikke Midtun ville ta vare på yngelen? Kanskje blir det å trappe opp igjen å avlere alt sammen... Anyway, for å vise andre "farger" på fisken legger jeg ved bilde av hunfisken i yngelkar + to bilder av hanfisken, det nederste er tatt i mørket med blits.


Fremdeles ingen hongi tror jeg.
Er nok ikke en gang ett par...

Hunnen var veldig gul..... En Metriaclima Aurora, begge kan egentlig være det... Ikke lett det der. Jeg ville levert de tilbake. Og Kjøpt uten å være sikker på typen.
Hehe, tror nok heller vi får kjøpe uten å være usikre på hva vi får. Men her er det vel heller manglende kunskap som var problemet. Men antall malawi i forhåld til utvalg i butikken gjør det vanskelig å finne en du vil ha, for så å kjøpe den. Vi letet derfor etter fisk i butikkene fremfor på nettet. En må jo anta at man får fisken det blir opplyst om

Et par tror jeg i alle fal de er. Vi kjøpte den dominerende hannen (dvs, ikke at vi visste det, men vi ba jo om den fineste.) og hun hadde yngel i munnen når vi kom hjem. De har i bunn og grunn de samme stripene på kroppen og begge har blått skjær på ryggfinnen. I de siste dagene har hannen brukt brukt en hver anledning til å vibrere fremfor hunnen.

Metriaclima zebra ser ut til å kunne stemme.

Har bestemt meg for å ta en stripe til midtun og høre med den som har mest malawikunskap. Det kan jo ikke være enkelt for alle der oppe å vite hva som er i karene til en hver tid når merkelappene utenfor stemmer så sjelden.
Tror det er sone som dete
bilde 1. lingner på sone syntes jeg
bilde2. det er en hongi
Har samma problem jag Har fått en grupp som skulle va Hongi, men de er vanskeligt att se. Har faktiskt postat en annan tråd om detta.

Fick du noen klarhet i vad de var før noe fisk du fått?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap