Er eplesneglen min død?

Lurer på hvordan man vet om en eplesnegle er død?

Har en stor oransj, som har ligget stille i et par dager nå, med "døren" igjen. Er denne død, eller bare sover den - sover de så lenge?

De andre er aktive, bare denne som ligger der.
Hvis du lurer på om den er død kan du prøve først å lukte på den, hvis det lukter død og fordervelse så er den død. Du vil ikke være i tvil når du kjenner den lukta. Ellers kan du prøve å dra litt i "døra" for å se om den trekker den til seg, gjør den det er den i live. Det hender at sneglene tar en hvileperiode på flere uker. Mine lå stille i tre uker de før de våknet igjen. Dette er noe de gjør ute i deres natulige verden også. Men er de gamle så kan det også hende at de legger seg ned for å dø. De lever max to år i akvarium. Lykke til.)
var nok død ja
luktet litt vondt, og drok ikke klaffen til seg da jeg pirket litt i den. Så nå har jeg lagt den i en liten plastpose og kastet den.

Synd, den var så stor og fin. Kjøpte den og tre andre for en måned siden tror jeg det var
Kjøp aldri store snegler for de lever ikke så veldig lenge. Hvis du har kjøpt den i dyebutikk så vet man aldri hvor gamle de er. De kan være gamle fordi om de ikke er så store pga at det kan være lite mattilgang og da vokser de ikke stort og blir bare liggende der. De går jo som kjent i dvale hvis det er lite mat og da vokser de heller ikke. Det var jo synd den døde da, det er ikke noe morsomt i det hele tatt. Håper du har de andre litt lenger.
Takk for tipset
Hvor gamle er de lilla og blå fra deg? De er veldig små sammenlignet med de gule og oransje jeg kjøpte i butikken. Så de fra butikken var kanskje gamle de.

Synes sneglene er så artige, kan sitte og se på de lenge,
De er vel kanskje tre månder, det er veldig individuelt hvor fort de vokser. Det er ikke noe særlig at de vokser for fort for da kan de få sprekker på langs i skallet. Noen vokser 1 cm på en måned mens andre bruker lenger tid. Kjøp snegler som er små så har man dem mye lenger og de er jo absolutt såååå søte når de er små. Man får jo fulgt med på hele livs syklusen deres. Det er så morsomt å se på de når de begynner å bli kjønnsmodne. Da er de rundt 2,5-3 cm. Mange av de små hannene kommer da og skal prøve seg på de store voksne fagre hosneglene og de blir absolutt ikke godtatt. De blir regelrett kastet rett av. Det samme skjer med hosneglene. Da kommer det store svære hannsnegler og rett og slett tar de med makt for de små hosneglene som begynner å bli kjønnsmodne klarer ikke å kaste de store virile hannsneglene av seg. Stakkars så der blir det voldtekt. Mange er så sinna etterpå at det er nesten så man kan høre hva de sier av ufine ord....Da rister de på skallet så alt fyker rundt dem og da bare raser de rundt. Jeg har sett dette mange ganger og blir like fasinert hver gang. Håper de lilla og blå blir store og fine og gamle. )
Hehe, høres artig ut ! ikke det at jeg er tilhenger av voldtekt da. men de gjør mye rart disse sneglene, og jeg har funnet ut en ting -. det er ikke noe som heter å gå rundt ! møter man en hindring da går man over ..... selv om det er en liten snegle og den som skal over er stor, hehe.

Skal legge nedi agurk til dem nå, og se om de vil samles og spise, så kan jeg ha en opptelling
Mener og huske at jeg leste et sted at i naturen kan disse ligge stille i "hvilemodus" i opptil 3 år. :-P Tror det var applesnail.com eller noe.
Hm, burde kanskje ikke kastet den da? Men syntes det luktet vondt av den. levende snegler, lukter de noe?

La nedi agurk til dem, men de forstår vist ikke poenget med den. Kun en stor gul som spiser. la bort noen av de små blå , men de har gått andre veier enn på agurken. Rare dyr ...
I deres vill tilstand tilpasser de seg naturen vettu. Er det tørke og lite mat så legger de seg i dvale til det blir bedre tider og det kan jo ta sin tid det... I akvarium så forstyrrer vi deres naturlige syklus så vi forkorter levetiden deres med det halve av hva de lever i naturen. De lever opptill 4 år i naturen så skulle ønske jeg fikk ha mine så lenge.
Kokt potet og kokt gulerot er populært også.
Levende friske snegler lukter ingenting. Men hvis du greide å åpne døren og dra den ut så er den nok død.
Må bare si at den du hadde var nok død ja vist den luktet ille og ikke reagerte når du prøvde luken.
Heidi har helt rett i det hun sier.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap