Noen som kan gi meg info om guppy?

Har tenkt å skaffe meg et akvarie med bla. guppy.
så derfor har jeg en del spørsmål jeg gjerne kunne tenkt meg å hatt svar på.
- Hvor mange fisker passer det å ha i et akvarie på 64 l (ikke bare guppyer)?
- Hvor lenge må akvarie stå før man kan ha fisk i det?
- Må man skille hua og hannen etter en stund, siden guppyer yngler en del og det blir fort mye fisk, går det i tilfelle å lage en skilleveg, eller blir det da for liten plass?
Her, her og her har du et par tre gode artikler om oppstart og hold av akvarie.
Takk for svar, var mye bra der

Men bør man skille hua og hannen etter en stund, eller er det ikke noe problem? har ikke tenkt å hatt et akvarium med 100vis av fisker i ;o
Guppyer har den egenskapen at de lagrer sæd, så det holder til mer en en fødsel Derfor er det lurt å starte med feks 1 hann og 2-3 hunner, så lover jeg at det blir unger fort! du kan jo omså prøve å selge/gi bort guppys etterhvert
Guppy og andre vil komme til å spise en del av yngelet, så lenge du ikke gir de for gode kår. Det er jo alltid morro med yngel, men sjansen for at karet vil bli 'overbefolket' er så absolutt tilstede! Ha litt planter i karet, så yngelet har en sjans til å greie seg, samt at planter er bra for miljøet i karet, så går det helt sikkert noen måneder før du må kvitte deg med yngel.
Lykke til!

Hanne
Ja, hvis du har planter de kan gjemme seg i, blir det fort mange. Hos meg har noen overlevd for hver fødsel, selv om jeg ikke bruker fødekar.

Jeg skilte yngelen i hunner og hanner, men var ikke rask nok. En av hunnene på ca tre måneder hadde rukket å bli gravid. Så med ett var det fem til.

Hadde jeg ikke skilt dem, ville de vel vært minst 25-30 nå. Fikk dessuten flest hanner, så det ville nok blitt et voldsom jag etter de få damene.
Begynte med en hann og tre hunner. Nå har hannene fått eget kar på 120 liter.

Men guppy lever ikke så lenge, så litt reproduksjon er jo greit hvis man vil ha disse fiskene.

Jeg angrer egentlig på at jeg i det hele tatt skaffet guppy.
Guppy
Du trenger ikkje skille han og ho etter en stund, sånt ordner seg selv, det blir spist endel unger av guppy og annen fisk, og noen overlever, sånn er naturens gang. Det er enkel fisk å holde på med. Ha ca tre hoer pr han. Og ha gjerne ansistrus, Siamesisk algespiser, neontetra og sånt sammen med. Du kan ha endel i et 65 liters akvarie, du ser fort om det ser mye ut. Et nyoppstartet akvarie bør vel stå å gå iallefall en uke før du har fisk i. Har du venner som har akvarie, så ta ut blåfilteret og vri i en pose og tøm i ditt akvarie. Det ser felt ut, men det går seg til til dagen etter. Da får du fortere de "rette" bakteriene i akvariet. Kjøp deg Tetra sitt måleutstyr på ph og Nitrit, det er lett å bruke for å se om du har de rette verdiene i vannet. Mener ph"en skal være på 7,5. Lykke til.
charmlok
Et nyoppstartet akvarie bør vel stå å gå iallefall en uke før du har fisk i.


Et nyoppstartet akvarie når ikke nitrittoppen før etter 2 uker, så en uke etter oppstart er et dårlig tidspunkt å sette inn fisk. Det er best å vente i 4-5 uker, da er nitritten gått ned.

Men om du har noen som kan gi deg filtergugge, kan du sette inn fisk tidligere siden det da er bakterier i filteret som kan ta seg av nitritt og amoniakk.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap