Discus på grensen av døden...

I dag påtok min samboer seg å være fostermor for en syk discus...

Ikke er denne stakkaren syk, den svever mellom liv og død.

Den har mistet omtrent all farge og mønster. Den er kun skinn og bein. Finnene er stygt skadet. Buken er kraftig innsunket.

Til vår disposisjon har vi metro-bits, deworm bits, Medi-Mor og Dessa-mor(antibiotika)...

Håper at dere som kan mye om discus og sykdommer kan hjelpe oss her og redde denne.

Setter stor pris på alle forslag.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hei

Først å fremst beundringsverdig at dere gir denne fisken omsorg.

Jeg kan røpe den er skjør....og ikke sikkert den klarer seg.

Denne fisken er så svak at jeg ville ventet med medisinering overhodet...

4 steg å anbefale:

a) Økt temperaturen til 31 Grader , sett inn oksygen. Øker du temperatur øker matlysten og det trenger denne.

b) Prøv å få i den mat: Små levende meitemark(del opp), eller mysis(mye protein) fåes kjøpt i akvariebutikken.

c) Om den kommer seg - senk temperatur til normal 29 grader og prøv variert kosthold.

d) Skift 20 prosent vann hver dag.

PS: Det er forøvrig en Red Spotted Green Discus, om mulig en VF.
Tusen takk for svar!

Det er skikkelig trist når slikt som dette skjer. Men vi skal prøve ut dine råd.
Øker nå temperatur til 31 grader.

Er det noen måte å "tvangsfore" discus?
Bare hyggelig. Dessverre ingen måter å tvangsfore på. Temperatur øker metabolismen. Det er det du kan gjøre for den.

Ok.

Kom på at jeg har catappa blader. Kan disse hjelpe på noen måte?

Nei, ikke noen tukling med vannverdiene foruten temperaturøkningen. Denne discusen er så svak at den tåler ikke mye mer før den stryker med.

Hvis du vet hva den spiste før den begynte å gå nedenom så kan dette foret være det enkleste å få den til å ta.

Nye stavanger hospital for discus med spisevansker?
Vi kom nok alt for sent til unnsetning for denne. Ser ut til at den "sovnet" inn iløpet av natten. Kanskje for dens beste også...

Nå begynner jeg snart å se på oss selv (madammen og meg) som Stavanger Hospital for discus med traumer/spisevansker...

På lørdag kom madammen hjem med to discus. Disse også svært tynne, men ikke så langt på vei som den første.

Oppgaven vår er enkel, å fete dem opp for å levere dem tilbake... Når det gjelder discus er fôr og foring ikke noen enkel oppgave i det hele tatt, og jeg kjenner at jeg blir ekstremt fortvilet.

Mat vi har til vår disposisjon: JBL Discus granulat, Mysis, Røde mygglarver og oksehjerte.

JBL granulatet blir ikke spist, så den minste prøvde seg på ett granulat, som ble spyttet ut igjen. Dette gjør det veldig vanskelig å fore dem med metro-bits og dewormer bits...

Mysis var de heller ikke særlig happy over. Den minste tok det inn og spyttet det ut om og om igjen...

Røde mygglarver ser ut til å være greit nok. Den minste får i seg en del igjennom dagen..

Oksehjerte har vi ikke prøvd enda, men skal prøve det idag.

Problemet er den andre discusen, som er eldre. Den vil heller sture i ett hjørne bak en rot. Den har ikke vist noen interesse for mat i det hele tatt, og han sulter...

Vannverdiene er optimale. De går nå i ett BB-180 liters kar. Temp ligger på 30-31 grader.

Noen som kan gi oss noen gode råd?
Hei. Jeg har et tips om mat til dine discus. Ferske mygglarver, det er discusen våres veldig glade i. De hopper nesten ut av karret når de skjønner det kommer mygglarver. Vi fanger dem med hov i små dammer å tjern. Vi passer på å ikke hente mygglarver i dammer hvor det er fisk i. da kan man få med seg fiske parasitt.
Det er noe jeg og har tenkt på, men det finnes ingen vann eller tjern i nærheten hvor det ikke er fisk. Kun vann der det er fisk
Det var trist, men vist du er intresert i daphnier. Kan vi sende over til deg mot porto
Om du har levende daphnier tar jeg gjerne imot. Alt som kan hjelpe disse to tas imot med stor takknemmelighet... Porto skal vi selvfølgelig betale!
ok. send meg en mail med din adr. Vi sender om ca. en time. Tenker du har dem i posten i morgen. Jeg prøver å sende over en flaske med nyfisket mygglarver også
Tusen takk! Setter utrolig stor pris på det!
Alexus
Tusen takk! Setter utrolig stor pris på det!

Skulle bare mangle. Neste gang er det kansje min tur å ha problemer ",)
Det håper jeg virkelig at du slipper

Skal rapportere i morgen hvordan foringen med levendefor gikk...

Om det er andre her som har opplevd vanvittig sta discus som er på sultestreik, kom gjerne med tips...
Catappa kan vel ikke være annet enn veldig bra for Discus, det tilfører tanniner som i biotopen og har i tillegg gode antibakterielle og andre naturmedisinske egenskaper. Jeg holder labyrintfisk så mine gode erfaringer med catappa er ikke fra discus, men ser at noen bruker catappa til discus.

Trikset med discus som nekter å ta til seg nytt for er å gi dem det de vil ha samt å blande inn litt av det dem ikke vil ha. Røde mygglarver samt litt godt foset oksehjerte serveres i samme foring, gjerne som første måltid på dagen da de er mest sultne. Mens de går der og beiter på mygglarvene så napper til til seg det andre foret i ren vanvare.

Fordelen med BB-kar er at det er så enkelt å få ut det som discusen nekter plent å ta til seg.
Da har vi prøvd å fore med oksehjerte. Noe den lille tok til seg uten videre problemer.

Så den lille får i seg mat, ihvertfall det den orker. Det blir alltid liggende mat til overs. Den eldste/største er fremdeles sky, og vil helst gjemme seg. Den viser null interesse for maten...

Temperaturen ligger fremdeles på 30/31 grader. Nå kommer forhåpentlig levendeforet fra Vinko i morgen, så det skal bli spennende å se hva som vil skje.

Catappa bruker vi også hos våre kampfisk, noe de ser ut til å trives med. Har også catappa hos Discusene.

Hvor lenge lever daphnier forresten`?

jeg for mioo76 til å sende deg oppskriften til formeringen på dem. De er enkle å få til. Håper du/dere lykkes

da har jeg sent oppskriften på mail til deg. Så om du lurer på noe om daphniene så er det bare å spørre
Er denne dafnieoppskriften hemmelig, eller noe dere vil dele med oss andre?
Jeg har noen plastokser med luftestein til dafniene som jeg fôrer med gjærvann. Noe bedre?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap