Ødelagt juwel-armatur
Kjøpte et brukt Juwel Lido 120l akvarium for rundt en måned siden. Når vi fikk karet opp og igang, fant vi ut at armaturet fusket (skrudde seg av og på). Karet er bare rundt et år, så garantien gjelder enda. Men selgeren har rotet bort kvitteringen. Karet har stått til innkjøring, derfor har bare saken blitt litt utsatt.
Selgeren solgte oss altså en vare med mangler, hva bør vi gjøre?
Selgeren solgte oss altså en vare med mangler, hva bør vi gjøre?
Postet 09.05.09 kl 21:57
Postet 09.05.09 kl 22:13
Endret: 09.05.09 kl 22:19
Postet 09.05.09 kl 22:26
SoVeDet kan være tenneren til lysrøret som er dårlig. Evt røret som ikke er satt skikkelig i eller holder på å ryke. Levetiden er ikke lenger enn på andre vanlige lysstoffrør. Tror ikke dette er noen garantisak. Koster ikke allverden å fikse heller.
Har hatt armaturet på en butikk, som bekreftet at det er ødelagt. Så eneste løsningen er nytt armatur. I høyeste grad en garantisak, men selgeren har som sagt rotet bort kvitteringen.
Postet 10.05.09 kl 14:19
Joanna & Pål[QUOTE=SoVe]Det kan være tenneren til lysrøret som er dårlig. Evt røret som ikke er satt skikkelig i eller holder på å ryke. Levetiden er ikke lenger enn på andre vanlige lysstoffrør. Tror ikke dette er noen garantisak. Koster ikke allverden å fikse heller.
Har hatt armaturet på en butikk, som bekreftet at det er ødelagt. Så eneste løsningen er nytt armatur. I høyeste grad en garantisak, men selgeren har som sagt rotet bort kvitteringen.
Er det T5 eller T8 rør. Jeg har hatt flere tillfeller av de feilene som du sitterer til her. I de tilfelene hvor det er T8 rør er det reaktoren som er ødelakt, de har jeg skiftet selv. De er ikke dyre, noen hundrelapper.
Postet 10.05.09 kl 14:32
Vinko[QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=SoVe]Det kan være tenneren til lysrøret som er dårlig. Evt røret som ikke er satt skikkelig i eller holder på å ryke. Levetiden er ikke lenger enn på andre vanlige lysstoffrør. Tror ikke dette er noen garantisak. Koster ikke allverden å fikse heller.
Er det T5 eller T8 rør. Jeg har hatt flere tillfeller av de feilene som du sitterer til her. I de tilfelene hvor det er T8 rør er det reaktoren som er ødelakt, de har jeg skiftet selv. De er ikke dyre, noen hundrelapper.
Karet er av den nye typen Juwelkar med T5-rør. I disse finnes det ikke noen tenner, da dette er inni "boksen" til armaturet etter hva jeg har lest.
Postet 10.05.09 kl 14:54
gosnakk litt med kassadama, og tilby eks. etpar skalarer vis hun lar dette gå :P
det bruker jeg å gjøre! hvis det ikke går får jeg med min politiske bestefar som er jævli god og krangle men dette er jo ikke den korekte måten og løse problemet på! men samtidig er det jo ikke hos butikken problemet skal løses! det er jo hos produsenten! ønsker deg lykke til uansett!
Postet 10.05.09 kl 15:07
Hehe, takk for tipset. Har "gosnakka" med kassamannen, og han kunne tilby meg armaturet til innkjøpspris. Da snakker vi rundt 600-700,-.
De på butikken må ha en kvittering å koble det ødelagte armaturet opp mot, ellers får de ikke penger fra produsenten selv.
I og for seg meget bra kundeservice fra butikken å tilby meg innkjøpspris, men poenget mitt er at det er litt dumt at jeg skal lastes for at selgeren selger meg et kar med feil på.
Jfr. kjøpsloven:
"Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning."
De på butikken må ha en kvittering å koble det ødelagte armaturet opp mot, ellers får de ikke penger fra produsenten selv.
I og for seg meget bra kundeservice fra butikken å tilby meg innkjøpspris, men poenget mitt er at det er litt dumt at jeg skal lastes for at selgeren selger meg et kar med feil på.
Jfr. kjøpsloven:
"Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning."
Postet 10.05.09 kl 16:18
Joanna & PålHehe, takk for tipset. Har "gosnakka" med kassamannen, og han kunne tilby meg armaturet til innkjøpspris. Da snakker vi rundt 600-700,-. De på butikken må ha en kvittering å koble det ødelagte armaturet opp mot, ellers får de ikke penger fra produsenten selv. I og for seg meget bra kundeservice fra butikken å tilby meg innkjøpspris, men poenget mitt er at det er litt dumt at jeg skal lastes for at selgeren selger meg et kar med feil på. Jfr. kjøpsloven: "Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning."
Enig med deg. Avslag p pris eller oppheve kjøpet
Postet 10.05.09 kl 17:03
VinkoEnig med deg. Avslag p pris eller oppheve kjøpet
Selgeren har tilbydt oss 300,-, altså cirka halvparten av den prisen vi har fått fra butikken. Føler egentlig ikke at dette heller blir helt rett, da vi ikke skal påføres noen kostnader for at vi fikk et ødelagt armatur.
Noen som vet litt mere om rettigheter og slikt?
Postet 10.05.09 kl 19:01
Etter et dykk i lovsamlingen jeg har (fra 2005, 12.utgave), ville jeg sett nærmere på kjøpsloven §§ 31-40. Kjøpslovens § 30 sier: Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Osv.
I §§ 31 til 40 står det svært mye om dette, og enhver selger vil grøsse når kjøper kommer med eksplisitte lover og paragrafer. Tror nok selger (altså privatpersonen du kjøpte karet av) vil legge seg flat og enten betale det som må til for at du får nytt armatur, eller ta tilbake karet i den tilstandet det var når du kjøpte det.
Du har absolutt rettigheter i denne saken, og jeg ville sett nærmere på det om det var meg det gjaldt
I §§ 31 til 40 står det svært mye om dette, og enhver selger vil grøsse når kjøper kommer med eksplisitte lover og paragrafer. Tror nok selger (altså privatpersonen du kjøpte karet av) vil legge seg flat og enten betale det som må til for at du får nytt armatur, eller ta tilbake karet i den tilstandet det var når du kjøpte det.
Du har absolutt rettigheter i denne saken, og jeg ville sett nærmere på det om det var meg det gjaldt
Postet 10.05.09 kl 19:52