Sebraciklide yngel

etter en ukes tid med lek av sebraciklide i en hule i akvariet mitt, fikk jeg plutselig nå se en god del yngel nedi hula. jeg har hatt akvarier snart ett år, men ikke opplevd yngling før, så er litt ny på det. ser at yngelen holder seg nedi hula, er dette vanlig? så også at en av yngelen kom på utsiden av hula, og moren kom og tok yngelen i munn. hvorfor gjorde hun dette? spiste hu den? ellers om noen har noen generelle råd om dette her? var utrolig gøy når jeg fikk se dette her!
Christer B
etter en ukes tid med lek av sebraciklide i en hule i akvariet mitt, fikk jeg plutsli nå se en god del yngel nedi hula. jeg har hatt akvarier snart ett år, men ikke opplevd yngling før, så er litt ny på det. ser at yngelen holder seg nedi hula, er dette vanlig? så også at en av yngelen kom på utsiden av hula, og moren kom og tok yngelen i munn. hvorfor gjorde hun dette? spiste hu den? ellers om noen har noen generelle råd om dette her? :) var utrolig gøy når jeg fikk se dette her! :D



Hei Christer. Min erfaring med sebra ciklide er at de finner en trygg plass for seg og yngelen. Kokkos nøtt hule er ypperlig. Foreldrene kan flytte seg i karret ditt og er nær ynglene hele tiden. Dem er gode foreldre som ciklider er generelt. Forsvinner yngelen ut av hula eller trekker seg unna foreldrene, henter hun ynglen med munnen og spytter dem ut igjen sammen med de andre. Hun spiser dem ikke. Sebraene har lett for å yngle myyyyye og har lett for å bli for mange, dette av erfaring. Du skriver ikke noe om str på karret ditt eller annen fisk, så det er vanskelig å gi deg råd. Men generelt som sagt, er ciklidene flinke foreldre og kan jage annen fisk som kommer for nære. Lykke til med yngelen og grattis

LOFFA
takk skal du ha
størrelsen på karet mitt er 96 liter utifra utvendige mål. fisken som befinner seg i karet er da papegøyefisk, scalarer, gullfisk, noen bittesmå tropheus redfin, praktbotia, pakistanbota, pleco, ancistrus, haimalle, palletciklider, værål, rødøye tetra, tror det er keisertetra eller noe lignende som jeg også har, skjørtetetra har jeg, blå acara i samme størrelse som sebraciklidene sånn ca, rasbora og gullgurami. tror dette er alt. vet det høres overdrevent mye ut, men ikke alt er fullvoksent. hehehe holder vanntemperaturen på ca 26grader og med fluval 3plus pumpe
Christer B
takk skal du ha :) størrelsen på karet mitt er 96 liter utifra utvendige mål. fisken som befinner seg i karet er da papegøyefisk, scalarer, gullfisk, noen bittesmå tropheus redfin, praktbotia, pakistanbota, pleco, ancistrus, haimalle, palletciklider, værål, rødøye tetra, tror det er keisertetra eller noe lignende som jeg også har, skjørtetetra har jeg, blå acara i samme størrelse som sebraciklidene sånn ca, rasbora og gullgurami. tror dette er alt. vet det høres overdrevent mye ut, men ikke alt er fullvoksent. hehehe :) holder vanntemperaturen på ca 26grader og med fluval 3plus pumpe :)



MILDE HIMMEL. Er glad jeg ikke er fisk og lever i det karret der Christer. Det HØRES ikke overdrevent ut, MEN ER DET. Blir omtrent som å putte deg inn i en utedo og la deg leve der. Dette tror jeg neppe fisken din trives med desverre. Om dine yngel vil overleve her vil bare tiden vise................
Flere av fiskene du har krever betraktlig mer plass enn hva du har i det karret. Papegøye cikliden blir jo ganske stor og har ikke noe å gjøre i et så lite karr. De kan bli opptil 25 cm!!!! og anbefales i karr på 375L og oppover.
Dette bare for å nevne en av fiskene du har der
ser jo ut som de trives med de sterke fargene hele tiden. lek og greier. vet at mange av disse krever store kar, men så lenge disse er ganske små enda, går dette bra... har selvfølgelig ikke tenkte å la de leve der til de blir fullvoksne... men det var tips om sebraciklideyngel jeg ville ha, ikke kritikk
Christer B
ser jo ut som de trives med de sterke fargene hele tiden. lek og greier. vet at mange av disse krever store kar, men så lenge disse er ganske små enda, går dette bra... har selvfølgelig ikke tenkte å la de leve der til de blir fullvoksne... men det var tips om sebraciklideyngel jeg ville ha, ikke kritikk :)


Ups... en tanke hårsår da Christer. Du fikk råd om sebra yngelen og det andre var også et råd. Så om du ikke liker de svarene du får, bør du heller ikke stille spørsmål heller :- =)
Fiskene vokser faktisk fortere enn du tror Christer, bare at du ikke ser det så godt ettersom du ser fiskene hver dag. Ville bare gi deg et vennlig svar og gode råd, men skal slutte med det........

Lykke til videre
ser at de vokser jeg... men har kjennskap med folk som har større akvarier, så ekke så vanskelig når tiden kommer
poenget var at det virket som du sku kritisere...
Loffa kunne kanskje ha vist hakket mer takt og tone

Men, hva han sier er jo i bunn og grunn korrekt. Du har litt av en fiskesuppe, med flere problemer.

Mange av fiskene blir alt for store for karet ditt. I tillegg har du alt for mange fisk i karet, og sånn for å toppe det har du fisk som krever vidt forskjellige vannverdier i et og samme kar. Det er ikke mulig å tilfredsstille alle fiskenes behov med tanke på PH og GH i dette karet, med de fiskene du har.

At fiskene er små nå er en sak. En annen sak er at de aldri vil nå fullvoksen størrelse heller. Delvis fordi karet er breddfullt, delvis fordi karet hadde vært for lite uansett.

Her kan du lese om hva som skjer med fiskene dine etter hvert: stunting.

Enkelt forklart... det mange sier om "at fisken vokser etter størrelsen på karet" er feil. Kroppen deres vokser ikke, men de indre organene deres vokser likevel. Det fører rett og slett til en langsom og smertefull død, når organene vokser mer enn kroppen.

Ang. ynglene dine så er det jo kjempegøy å få yngel! Men, dette er vel mer eller mindre et håpløst prosjekt. Etter hvert vil ynglene bli mer uavhengige og svømme mer rundt. Enten vil de bli spist, eller så vil foreldrene jage, og drepe, andre fisk - enten direkte, eller via stresset de blir utsatt for.

Oppdrett generelt, og da spesielt på såpass store ciklider krever ganske enkelt litt planlegging og tilrettelegging, aller helst med et eget kar, og ikke minst med et kar stort nok til at yngelen kan leve opp. De blir liksom ikke salgsklare i løpet av et par uker. Og yngelen skal slite (dersom de ikke blir spist snart) med å konkurrere om mat slik at de får nok.

Mulig du ser på dette som kritikk, men det er ikke ment slik. Mer som opplysning og en oppfordring til å tynne ut det karet kraftig, eventuelt skaffe 2 langt større kar - ett til troffene og ett til de andre - og selv da bør noen selges/gis bort, siden jeg tviler på om disse vil kunne leve lykkelig sammen over tid.

Jeg er også av dem som mener at lek og egglegging ikke nødvendigvis betyr at fisken trives - og i hvert fall ikke er under optimale forhold. Reproduksjon er et meget sterkt instinkt...!

Føler at dette bildet:
[External Image]

hentet fra denne artikkelen sier det meste om den saken. Egglegging i en transportpose. Ingen skal fortelle meg at de fiskene la egg der fordi de hadde det så himla bra

At det hjelper stort å gi optimale forhold for å trigge lek er en helt annen sak.
jajajaja... kjenner mange som har for mye fisk, men likevel går alt utrolig bra.. men samme det... har ikke tenkt å ha alle hele tiden heller... har en far med 540 liters akvarie, så er ikke noe problem når de blir litt større eller rett å slett legge de ut for salg når de blir større ja, jeg forstår hva dere mener om ting og tang, å skal ikke si meg uenig.. men prøv å forstå hva jeg mener og... sier seg selv jeg ikke kan ha papegøyefisken til den er 25cm oppi lille karet der lissom.. osv...
Christer B
jajajaja... kjenner mange som har for mye fisk, men likevel går alt utrolig bra.. men samme det... har ikke tenkt å ha alle hele tiden heller... har en far med 540 liters akvarie, så er ikke noe problem når de blir litt større ;) eller rett å slett legge de ut for salg når de blir større ;) ja, jeg forstår hva dere mener om ting og tang, å skal ikke si meg uenig.. men prøv å forstå hva jeg mener og... sier seg selv jeg ikke kan ha papegøyefisken til den er 25cm oppi lille karet der lissom.. osv...


Kjære deg, en liten bønn fra meg.
Om du kjenner folk med større kar, så gi da bort en del av fiskene med en gang!?
Jeg har ekstremt dårlig samvittighet for at jeg har et lekspar av Blå Acara midlertidig i en 80l ALENE. Kan da ikke forestille meg hvordan fiskene dine har det oppi der...

Dette er ikke ment slemt, men om du skal drive med akvaristikk burde du kanskje gjøre på en ansvarlig måte og det så bra for fiskene du har som overhode mulig?

Og om du tynner ut tror jeg også både du og fisken vil oppleve at det blir hyggeligere med lek og yngel. Det er spennende og gøy å se Ciklidenes fantastiske yngelpleie og å se yngelen vokse opp. Og dette er neppe noe du får se i det karet der...

Det er et velmenende råd til det du faktisk ønsker svar på i utganspunket.
=)
ElinH
Loffa kunne kanskje ha vist hakket mer takt og tone ;-) Men, hva han sier er jo i bunn og grunn korrekt. Du har litt av en fiskesuppe, med flere problemer. Mange av fiskene blir alt for store for karet ditt. I tillegg har du alt for mange fisk i karet, og sånn for å toppe det har du fisk som krever vidt forskjellige vannverdier i et og samme kar. Det er ikke mulig å tilfredsstille alle fiskenes behov med tanke på PH og GH i dette karet, med de fiskene du har. At fiskene er små nå er en sak. En annen sak er at de aldri vil nå fullvoksen størrelse heller. Delvis fordi karet er breddfullt, delvis fordi karet hadde vært for lite uansett. Her kan du lese om hva som skjer med fiskene dine etter hvert: [URLBLOCK1]. Enkelt forklart... det mange sier om "at fisken vokser etter størrelsen på karet" er feil. Kroppen deres vokser ikke, men de indre organene deres vokser likevel. Det fører rett og slett til en langsom og smertefull død, når organene vokser mer enn kroppen. Ang. ynglene dine så er det jo kjempegøy å få yngel! Men, dette er vel mer eller mindre et håpløst prosjekt. Etter hvert vil ynglene bli mer uavhengige og svømme mer rundt. Enten vil de bli spist, eller så vil foreldrene jage, og drepe, andre fisk - enten direkte, eller via stresset de blir utsatt for. Oppdrett generelt, og da spesielt på såpass store ciklider krever ganske enkelt litt planlegging og tilrettelegging, aller helst med et eget kar, og ikke minst med et kar stort nok til at yngelen kan leve opp. De blir liksom ikke salgsklare i løpet av et par uker. Og yngelen skal slite (dersom de ikke blir spist snart) med å konkurrere om mat slik at de får nok. Mulig du ser på dette som kritikk, men det er ikke ment slik. Mer som opplysning og en oppfordring til å tynne ut det karet kraftig, eventuelt skaffe 2 langt større kar - ett til troffene og ett til de andre - og selv da bør noen selges/gis bort, siden jeg tviler på om disse vil kunne leve lykkelig sammen over tid. Jeg er også av dem som mener at lek og egglegging ikke nødvendigvis betyr at fisken trives - og i hvert fall ikke er under optimale forhold. Reproduksjon er et meget sterkt instinkt...! Føler at dette bildet: [IMG]http://akvaforum.no/images/dt/DSC_7442-01b550.jpg[/IMG] hentet fra [URLBLOCK2] sier det meste om den saken. Egglegging i en transportpose. Ingen skal fortelle meg at de fiskene la egg der fordi de hadde det så himla bra ;-) At det hjelper stort å gi optimale forhold for å trigge lek er en helt annen sak.



Takk for innlegget ditt ElinH. Ja jeg var kanskje litt krass, muligens, men meningen min med innlegget var at dette var en dårlig sammensetning av fisk i et alt for lite karr. Har selv en del erfaring med div ciklilder dog i en 500Liter, og delte etter min mening mine erfaringer. Skal love å moderere mine uttrykk i fremtiden her på forumet. Lærte noe nytt jeg også her i ditt innlegg og takker for det. Lykke til videre ElinH

Bilder av noen av ciklidene jeg har pr dags dato

LOFFA
Ser ut til at det er flere som "støtter" mine meninger her, selv om det sies på en penere måte. Er ikke ment som kritikk fra noen av oss, bare vel menede ord, og til berding både for trådstarter og fisk. Ønsker trådstarter selvfølgelig også lykke til med fiskene og yngel
MzFishy
[QUOTE= Kjære deg, en liten bønn fra meg. Om du kjenner folk med større kar, så gi da bort en del av fiskene med en gang!? Jeg har ekstremt dårlig samvittighet for at jeg har et lekspar av Blå Acara midlertidig i en 80l ALENE. Kan da ikke forestille meg hvordan fiskene dine har det oppi der... Dette er ikke ment slemt, men om du skal drive med akvaristikk burde du kanskje gjøre på en ansvarlig måte og det så bra for fiskene du har som overhode mulig? Og om du tynner ut tror jeg også både du og fisken vil oppleve at det blir hyggeligere med lek og yngel. Det er spennende og gøy å se Ciklidenes fantastiske yngelpleie og å se yngelen vokse opp. Og dette er neppe noe du får se i det karet der... Det er et velmenende råd til det du faktisk ønsker svar på i utganspunket. =)


det var en litt mer vennlig tone ja.. er påtide at folk utrykker seg bedre her og ikke er så jævla "hai" mot alt og alle... ja, jeg er ny på denne hobbyen!!! så er ikke vits å leke foreldre og bosser!!! kan innrømme jeg ikke visste om alt dette når jeg skaffet meg akvarie og fisker, så jeg hadde ikke kjøpt alt dette om jeg hadde fått vite alt dette litt før... det skal jeg innrømme.... men dere trenger likevel ikke leke "hai" av den grunn...!! mzfushy snakket mer på normal måte og kom med tips, å da er kansje sjansen større for at jeg gidder å lese så ro dere ned "bosser"..



det var en litt mer vennlig tone ja fra mzfishy.. er påtide at folk utrykker seg bedre her og ikke er så jævla "hai" mot alt og alle... ja, jeg er ny på denne hobbyen!!! så er ikke vits å leke foreldre og bosser!!! kan innrømme jeg ikke visste om alt dette når jeg skaffet meg akvarie og fisker, så jeg hadde ikke kjøpt alt dette om jeg hadde fått vite alt dette litt før... det skal jeg innrømme.... men dere trenger likevel ikke leke "hai" av den grunn...!! mzfishy snakket mer på normal måte og kom med tips, å da er kansje sjansen større for at jeg gidder å lese så ro dere ned "bosser".....!
sitatet skulle ikke med.... ble en feil!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap