Flytting

når ein skal flytte fisk, kor lenge kan fisk vera i mørke?

e det eit problem å frakte fisk og planter i lag?

Tror ikke det skal vere noe problem at fisken har det mørkt. Når fisken blir transportert fra oppdretter og til butikk, vil jeg anta at fisken er i totalt mørke opptil flere døgn. (Forlengle lyst, kan derimot slite ut fisken slik den dør..)

Transportere fisk og planter burde gå bra. Men det er begrensa hvor lenge plantene kan vere uten lys.

Sist jeg flyttet, så transporterte jeg fisken i 30l gjeringsspann med lokk. Det fungerte utmerket. I tillegg fikk jeg tatt vare på en del av akvarievannet, Slik at oppstarten av karet gikk smertefritt.

Plantene ville jeg ha flytter i gjennomsiktige plastposer, som holder på fuktigheten og slipper lyset inn.

Lykke til med flyttingen

Beste er å pakke fisken i poser og ha de i mørke, gjerne i en isoporeske som gir en stabil temperarur. Fisk blir mindre stresset når det er mørkt. Ville pakket plantene i egne poser(uten vann), men vet ikke om der er skadelig og pakke de sammen med fisk. Viktigste er at det ikke blir alt for trangt for fisken. Fisker kan nok leve lenge pakket i pose, blir jo fraktet fra Asia og Sør Amerika før de kommer i dyrebutikkene. Når jeg flyttet så overlevde nesten all fisk, et par gikk under. Er så og si umulig å flytte fisken uten og stresse den. så hender jo at noen fisk dør.
Putter man bare fiskene i poser med vann, og blåser luft inn, og så kan de vært der mange dager??
sessan
Putter man bare fiskene i poser med vann, og blåser luft inn, og så kan de vært der mange dager??

Ikke blås luft i posen selv. Bruk for eksempel en luftpumpe. Mulig fisk kan leve i poser i flere dager, men ville byttet vann og luft av og til. Fisken vil ikke trives i en pose så ville ikke hatt den der for lenge.
Noen fisk tåler mer en andre. Har selv kjøpt fisk i Danmark og fisken var i pose i to døgn, gikk helt fint, noen ganger dør de av stress med en gang.
Selv bruker jeg alltid store poser selv om det er småfisk. Fyller den med 1/3 vann, fyller luft fra luftpumpe og legger posene i en isoporkasse.
kjem nok til å flytte dei i ein 30L dunk med lokk.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap