Har skaffet meg discus, ver så snill å gi meg noen råd? (side 2)

TUSEN TAKK JOAKIM.
Det er akkurat det du sier jeg lurer på.
De eneste svarene jeg får er som du sier at det må vere minst 5-6 discuser sammen.
Jeg må få meg større kar.
Jeg må kvitte meg med fiskene.

Så da må det vere fåtall med folk som har discus i hjemmet sitt.
Når man må 720l kar.

Og takk igjen for innlegget ditt Joakim.
Det er ganske merkelig. Du liker visst bare svarene som er slik du ønsker de skal være. Ikke de som er riktige.

Men hvis det er sånn du tenker, så fortsett bare. Du vil få se hvordan det går etterhvert... learn it the hard way.
Morten Flatås
Mine 2 discuser er også små og unge fisker. Så skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan ha 2 unge discuser i et 100l når du kan ha 10 i et 222l ??

1) Fordi to unge discus vil etterhvert bli én når den sterkeste mobber i hel den minste. For å fordele mobbingen og øke sjansen for overlevelse bør man ha minst seks. Det ser du at det ikke er plass til i ditt kar?
2) Fordi det er stor forskjell på høyde og volum i disse karene. Nå ble det i tillegg skrevet at dette karet ble kjørt helt uten innhold, dvs ingenting som bruker volum. I ditt hundreliterskar er det gjerne 75 liter vann? om du tar bort sand, innredning, filter og planter. I tillegg er filtreringen din ikke noe jeg ville puttet i noe større enn en sekstiliter med moderat belastning - altså har det ingenting i et discuskar å gjøre
Og hva vet du om at jeg ikke har de rette forholdene?

Du har vel beskrevet det flere ganger i tråden, og også beskrevet problemene som alt har begynt å oppstå?
Da kan man rett å slett ikke ha discus hvis man ikke har et 720l da.

Jo. Som det også er skrevet i tråden kan man godt ha et _voksent_ par i 180liter+ med god overfiltrering, dvs store utvendig(e) filtre.

Skulle ønske alle hadde muligheten til å se flotte, voksne discus som har vokst opp under riktige forutsetninger, etter det kjøper man aldri disse snipete butikkfiskene igjen og man kommer ikke på ideen å gi disse fiskene så dårlige oppvekstvilkår som ditt kar dessverre gir dem.
Joakim
Neida, jeg forstår hva du mener, men for å si det på en annen måte: om jeg skal male huset mitt og jeg forteller deg at jeg kan velge mellom rød eller grønn maling. Da hjelper det ikke om alle sammen sier at blå er best...


Og hvis den røde eller grønne malingen rekker kun til halve huset mens den blå rekker til hele huset ville det være dumt å ikke gå for den blå

Det er ikke til å komme forbi at discus krever i overkant godt utsyr. Skal man fore opp discus så er kombinasjonen stort filter og mye vannbytte nøkkelen til å lykkes. Et Fluval 3 vil ikke klare den biologiske belastningen og vannkvaliteten vil ikke være forenelig med discus.

mona o
Det Joakim spør om, er egentlig: "Hvis jeg skal holde en fisk helt feil, hvilken feil bør jeg velge?" Du hører vel selv hvor idiotisk det egentlig er, Joakim? Og det er det vel ingen seriøse akvarister eller diskus-eiere som vil svare på! Eller, det finnes et svar: Enten gjør man det skikkelig, eller så lar man være. DET er svaret.



Jeg tror nok trådstarter har fått med seg poenget, og jeg kan ikke annet enn å stille meg bak rådene fra mye mer erfarne discus-kjennere enn meg selv.

Vi er enig om hva den idéelle løsningen er, men om man må velge mellom to mindre gode løsninger, hva gjør man da? Har man en gullfisk i bolle så er det faktisk ting man kan gjøre for at den skal få det bedre der den er, selv om den selvsagt vil få det bedre i et større kar. Jeg nekter å tro at så ikke er tilfelle med to små discus i en 100-liter også. Jeg har ikke noe problem med å respektere at det er vanskelig å gi råd som uansett ikke er helt perfekte, men det ER ting man kan gjøre for at disse skal få det bedre og det jeg vil er å få høre hva dette kan være.

Det er lite konstruktivt å si at ting har kun én løsning eller ett svar. Argumenter gjerne for hvorfor man bør ha større kar, hvilke behov fisken har osv., men kom også med alternativ...

"Gullfisk bør ha mer plass enn en bolle fordi 1, 2 og 3, og får den ikke det vil 4, 5 og 6 skje. Men det du kan gjøre i dag er 7 og 8..."


Geir Kristiansen
[QUOTE=Joakim]Neida, jeg forstår hva du mener, men for å si det på en annen måte: om jeg skal male huset mitt og jeg forteller deg at jeg kan velge mellom rød eller grønn maling. Da hjelper det ikke om alle sammen sier at blå er best...


Og hvis den røde eller grønne malingen rekker kun til halve huset mens den blå rekker til hele huset ville det være dumt å ikke gå for den blå




Joakim
men om man må velge mellom to mindre gode løsninger, hva gjør man da?
Da bør en kanskje vurdere om det finnes flere alternativer. Det er jo ikke slik at vi som akvarister "redder" fisk ved å ikke gi dem tilfreds stillende plass i våre akvarier og uten den vannkvaliteten de krever for å kunne fremvise så naturlige adferd som mulig. Vi, akvarister har derimot et ansvar etter dyrevernloven og den snart nye dyrevelferdsloven til å sørge for at våre fisk har det så bra i fangenskap hos oss som mulig.

Da bør velferden til våre fisk kommer fremfor akvaristens behov for å holde fisk som h*n ikke har mulighet til å gi optimale forhold. Det er urimelig slik jeg ser det å be erfarne discusakvarister å gå akkord med sine erfaringer og kunnskap, gjennom å be dem velg mellom for liten flokk eller for lite vannvolum til discusene. Det er fremført saklige opplysinger og egne erfaringer, og det kommer ikke noe godt ut av å presse disse medlemmene å velge mellom pest eller kolera til discusene.l
Å sammenligne en gullfisk og en discus synes jeg ikke er mulig i dette tilfellet. gullfisk er en av de desidert vanligste og mest hardføre akvariefiskene, og discus finer vi vel riiiimeli langt i andre enden av denne skalaen.
en gullfisk vil helt fint tåle livet i en bolle gitt rette vilkår til dette, selv om det klart er BEDRE for den å svømme fritt i et større kar. den vil fortsatt kunne trives, spise godt og leve et friskt liv i bollen sin takket være sin hardførhet.
dette er ikke tilfellet med discus! dette er en fisk som KREVER visse vilkår (kraftig foring med kraftig for, samtidig en plettfri vannkvalitet, sosial omgang med samme art for trygghet for å nevne noe), og uten disse vill den ikke overleve. ser du forskjellen?

det kan nevnes her i denne sammenhengen at i tillegg til discus har jeg også en forkjærlighet for kampfisk, den eldste hannen min er en 3 år gammel ct som har levd hele sitt friske liv i en 15 liters bolle. den har hatt damebesøk med jevne mellomrom, og vært en strålende far for en enorm mengde yngel. allt fra sin lille 15 l bolle! dette trass i at det her klart også ville vært ennå bedre for ham å gå i en storre tank, så gir det ingen seriøse fysiologiske problemer å leve som han gjør.

og morten, når du sier at du fortsatt ikke ser forskjellen på dine 2 i en 100 liter sammen med alle dine andre fisker, planter og sand og det lille filteret (som strengt tatt hadde vært på kanten lite tilogmed for resten av fiskene dine etter du hadde fjernet discusen) og mine 10 i oppforingskar, skal jeg gjøre ett lite forsøk til på å forklare en siste gang.

jeg har 10 ungdiscus i en tank på 222 l som er fyllt helt til randen med vann, altså minimum 220 l rent vann, er man pirkete minus volumet på fiskene som utgjør max 3-4 dl.. pumpen som har den store oppgaven med å rense dette hardt belastede vannet er et utvendig filter som er ment for å drive et fullt oppegående kar på 650 liter! altså kunne denne pumpen drevet TRE slike kar. likevel er ikke dette særlig mye med tanke på hva som skjer i denne tanken hver dag! jeg må fortsatt fjerne ALLE matrester 15 min etter hver foring (5 foringer pr dag), og bytter i tillegg minimum 50% hver kveld. allt dette må til for å holde vannverdiene på rett nivå for å få discus til å trives, og ikke minst overleve.
ved å ikke ha innredning i karet er det ingen kriker og kroker hvor matrester og avfølring kan gjemme seg unna og bli liggende for å forurense.

jeg vil tippe på at om du forer rikelig nokk til dine to fisker i ditt kar, vil du måtte skifte 50% av vannet etter hver eneste foring for ikke å få øket no2/no3. dette vil igjen gjøre et stort innhugg i bakteriekulturen din, siden pumpen din ikke er stor nåkk til å kunne opprettholde den viktige bakteriefloraen ved så store vannbytter. altså vil discusen IGJEN få problemer me vannverdiene. derfor er det så mange som sier deg at du ikke kan gi discusen gode vilkår med det utstyret du har i bruk i dag.

hvorfor spør du om råd om du kke vil ta til deg det som blir sakt? ingen her vil deg på noen måte noe vondt med det som blir sakt, det er dessverre bare de fysiske fakta som du spurte om. jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv vil beholde dem.
jeg var selv ute for noe lignende da jeg skulle starte mitt første kar, jeg hadde en 60 liter til rådighet, kom til feil ekspeditør i dyrebutikken, og endte opp med å sette kursen hjemover med 8 sommerfuglciklider! dette gikk som det måtte gå med masse slossing, og etter å ha lest litt på området sprang jeg tilbake til dyrebutikken med samtlige utenom 2, som var det meste mitt lille kar kunne håndtere av denne fantastisk fine fisken. hvorfor beholde fisker man VET man ikke kan gi et verdig liv? enhver akvarist med respekt for seg selv og hobbyen sin vil ikke sette seg i en slik situasjon.

jeg synes det er FLOTT at du har skjønnt at discusen er en nydelig fisk, men hold den da i forhold der den faktisk kan få lov til å BLI fin, sunn og frisk med mulighet for et langt liv i et kar hvor man kan beundre den.

man må heller ikke ha 720 liter for å ha discus, synes du vrir litt mye på det som blir sakt her. jeg foklarte her min videre PLAN med disse 10 ungdommene som før du aner det har blitt for store til å være der de er nå, dette 222l OPPFORINGSKARET er da akkurat som det ligger i navnet et midlertidig oppholdssted med tilrettelakte forhold for vekst. 720 literen er et allerede godt innkjørt og godt beplantet selskapskar, det var derfor jeg sa tidligere at jeg er i tvil om at det er plass til disse 10 som voksne med trivselen i fokus. Dette fordi ikke bare er her mye planter, men også en stor mengde andre fisk som bruker av plassen discusen skulle hatt.
klart man kan ha et flott 300 l kar med discus og planter, men da i KLART mindre volum både på plante- og fiskefronten! alle kar har sin grense, og filteret har utrolig mye å si for dette. overdimensjnerte utvindige filtere er et must i denne retningen fiskehold... rett og slett med tanke på vannverdien! en GOD grunn til at discus på ingen måte er en nybegynnerfisk. lær deg hvordan karet og kulturen fungerer før du tar på deg ansvaret det er å holde verdier stabile for slike mer krevende fisketyper.
har du forstått i gove trekk hva dette går ut på nå, eller må det repeteres ennå grundigere?

føler det er vanskelig å unngå å høres irritert ut innimellom her. fortsatt på ingen måte meningen å angripe deg, vil bare du skal forstå litt bedre HVORFOR du får slike avslående og negative tilbakemeldinger som du gjør.
Ja kan erlig si at jeg blir litt frustrert.
Nå er det sån at jeg var så uheldig å kjøpe disse fine fiskene til mitt 100L kar.
Og det er jo ikke bare å kvitte seg med de. Er ingen i mitt område som kan ta de og går slettes ikke å sende.
Ikke har jeg plass til et større akvarie heller.
Så hva gjør jeg?
Hvis det er pumpen som er noe av problemet så kan jeg jo altids kjøpe meg en større? Har dere noen tips til hvordan pumpe da?
Trodde at det ble nokk med den når den skulle holde til 130l.
Kan jeg hapå full styrke,? med tanke på at discusene ikke er så gla i sterk strøm. Utpumpingen står selfølgelig mot glasset men blir jo litt strøm forde.

Det er forsten 90l vann i karet. Fylte litt over 9 10l bøtter.


en utvendig pumpe er som sakt det beste, og egentlig et "must" hos denne fisken med dette forings-behovet. en utvendug pumpe har også en helt annen måte å fordele vanntrykket ut i karet på, da det somregel fordeles ut av et rør men mange mindre hull i. i forhold til en innvendig pumpe som blåser allt vannet ut av et medium stor hull med noe som til tider kan virke som orkan styrke.. hehe
dette er også et mulig problem i et 100 liters kar, at vannvolumet er så lite at det blir for mye strøm ved rett mengde filtrering. mer vannmasse fordeler strømmen, og gjør den mindre kraftig.

når du kjøper filter til et kar bør du ta utgangspunkt i produsentens anbefalinger og dele det på 2, og da før du fortsatt ha god margin. så den pumpen du har nå som skal holde til 130 liter bør man regne til omtrentlig en 60-liter... jo mer filter, jo bedre! husk på at det er denne delen som fjerner de skadelige stoffene og bevarer de gode..

men hva med butikken du kjøpte dem i? jeg hadde troppet direkte opp der og KREVD å få levere dem inn igjen med penger i retur, det er tross alt de (IKKE du!!) som har gjort en feil her! =) de kan ikke selge dyre fisker til folk og dele ut sterke feiaktige anbefalinger uten å kunne ta dem inn igjen og beklage når du står der med fakta på din side.
verden er dessverre full av uvitende dyrebutikk-ekspeditører, noe som nokk aldri kommer til å slutte å fortvile meg..
Amen for denne:

KristineG
verden er dessverre full av uvitende dyrebutikk-ekspeditører, noe som nokk aldri kommer til å slutte å fortvile meg..
synes det til dels er ganske merkelig at dyrebutikkene faktisk anbefaler sånne ting. Det må være mer enn noen som har gitt opp denne fantastiske hobbyen pga dyrebutikkene har anbefalt fisk som ikke går sammen.
På lang sikt kan jeg ikke se for meg at de tjener på å holde på på dette viset.
Morten Flatås
Ja kan erlig si at jeg blir litt frustrert. Nå er det sån at jeg var så uheldig å kjøpe disse fine fiskene til mitt 100L kar. Og det er jo ikke bare å kvitte seg med de. Er ingen i mitt område som kan ta de og går slettes ikke å sende. Ikke har jeg plass til et større akvarie heller. Så hva gjør jeg? Hvis det er pumpen som er noe av problemet så kan jeg jo altids kjøpe meg en større? Har dere noen tips til hvordan pumpe da? Trodde at det ble nokk med den når den skulle holde til 130l. Kan jeg hapå full styrke,? med tanke på at discusene ikke er så gla i sterk strøm. Utpumpingen står selfølgelig mot glasset men blir jo litt strøm forde. Det er forsten 90l vann i karet. Fylte litt over 9 10l bøtter.


Det vil ikke hjelpe og skru opp strømmen på pumpa. Det er ikke liter/timen, men filtervolum som er det som er viktig. Slik som jeg ser det har du forsatt et alternativ, og det er å levere de tilbake. Du er jo blitt annbefalt discus til karet ditt av butikken. Det er de som har gjort feilen her, selv om man bør gjøre det til en regel og undersøke hva man skal kjøpe. Jada har selv kjøpt fisk tidlig i min kariere uten å helt vite hva jeg kjøpte Den gangen fantes hverken akvaforum eller andre opplysningskilder.

Å skifte mye vann vil jo selvføgelig hjelpe på. Om jeg bodde i et kleskap kunne jeg borret et hull i veggen og gjort mitt fornødende gjenom hullet. Men det ville likevel hvert trangt å stusselig der inne.

Så derfor blir det å gi råd om hva som blir minst feil, egentlig håpløst. Når karet er så lite vil de som jeg har nevnt tidligere ikke nå sitt potensiale. De blir små med spise snuter, store øyne, rett å slett styggt å se på. Som Nils nevner, vi har ansvar får å gi alle dyr så gode forhold som mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap