Ancistrus død:(

Trenger noen råd nå- Jeg har et 20l.akvarie med 7 yngler i (mollyer og platy+en mystisk fisk). Det er grus og 4 planter nedi,samt Resun(?)pumpe,(utvendig og innvendig). Det begynte å bli litt "algete" nedi dette lille karet,så for at ynglene ikke skulle drukne i alger,fikk jeg i 2 små(6-7cm.)ancistrus for en uke siden. Nå lå altså den ene død. Jeg leste her at de trenger røtter+større plass?? Gjør de det? Betjeningen på dyrebutikken sa at det nok ville gå greitt med dem i dette karet,men de var usikre på om røtter var nødvendig. Jeg har altså ingen rot, men kan det være årsaken? Bør jeg flytte den andre,som ennå lever? Håper noen har erfaring med disse søte vesnene.
De krever røtter å tygge på for fordyelsens del. Om det er dødelig er jo usikker på, men ville ikke sjokkert meg...

20 liter for ancistrus virker litt for lite, selv for en på 6-7 cm?
FiskeTove
Trenger noen råd nå- Jeg har et 20l.akvarie med 7 yngler i (mollyer og platy+en mystisk fisk). Det er grus og 4 planter nedi,samt Resun(?)pumpe,(utvendig og innvendig). Det begynte å bli litt "algete" nedi dette lille karet,så for at ynglene ikke skulle drukne i alger,fikk jeg i 2 små(6-7cm.)ancistrus for en uke siden. Nå lå altså den ene død. Jeg leste her at de trenger røtter+større plass?? Gjør de det? Betjeningen på dyrebutikken sa at det nok ville gå greitt med dem i dette karet,men de var usikre på om røtter var nødvendig. Jeg har altså ingen rot, men kan det være årsaken? Bør jeg flytte den andre,som ennå lever? Håper noen har erfaring med disse søte vesnene.

Ancistrus trenger fiber i kosten, enten ved å gnage på røtter eller ved å fores med spesialfor. Siden du har godt med alger i karret regner jeg vel med att du ikke forer de serlig så en liten bit rot hadde nok vært å annbefale....
Ved uvented fiskedød er det en fordel å teste vannet da årsaken ofte ligger der, ancistrus tåler en del, men er en fordel å være på den sikre siden.
Karret er nok i minste laget for en Ancistrus og jeg ville nok ikke hatt den der fast (men hender jeg også bruker ancistrus til "opprydding" i mine småkarr, de kan trives godt på lite plass i perioder)
Beste og enkleste måten å holde ett lite karr rent på synes jeg foresten er eplesnegler, de er flittige og krever ikke plass.
Tusen takk for svar, ja, hadde det på feelingen at en rotbit hadde gjort seg,typisk, bør vel følge mavefølelsen?
Tør jeg å flytte den da:0-- for i akvariet( med rot), bor en "enorm" kinesisk algespiser.....Men det akvariet er på 64l.
Den er allerede flyttet- til rot-akvariet:0
Den siste ancistrusen lever enda-jippi. Altså må en rotbit egentlig være veldig viktig for denne mallen. Den setter/henger seg på roten flere ganger om dagen. Greitt å vite for sånne som meg
Fint at det ordnet seg =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap