Pumpa starter ikke igjen! hjelp?

Har fått lagt opp stikkontakter bak akvariet for å "samle" slik at det blir penere.
Byttet fra støpsel til støpsel og pumpa starter ikke. Hva gjør jeg??

Fluval 3 +
Ta ut filteret (ikke ha kontakten i støpselet, da), ta av pumpehodet.

På undersiden av pumpehodet ser du impelleren (rotor). Dra den ut, vask den godt, og bruk en q-tips i det hullet der impelleren sitter for å få ut eventuell skitt derfra.

Montér alt sammen igjen, sett på plass filteret, stikk i kontakten, og jeg vil tro filteret starter
Om ikke løsningen fra ElinH fungerer (eller du er like lat som meg) tar du bare opp filteret (la kontakten stå i) , ta av selve filteret slik at du har motorenheten fri, knips rotoren igang (rundt) og den starter, sett den sammen igjen og ned i karret med den...
Veldig typisk feil på 3+, tror de har brukt litt dårlige permanentmagneter... (har 4 stk selv, noen er verre enn andre)
Tusen takk for hjelp nok engang Elin!
har samme problemet som i svaret over. har grunnet gammelt el-anlegg til tider strømstans, og fluvalpumpene har en tendens til ikke å starte igjen etter strømstans.
Da fjerner jeg bare filterdelen og gir impeller litt hjelp så er de i full drift igjen.
Digi
Om ikke løsningen fra ElinH fungerer (eller du er like lat som meg) tar du bare opp filteret (la kontakten stå i) , ta av selve filteret slik at du har motorenheten fri, knips rotoren igang (rundt) og den starter, sett den sammen igjen og ned i karret med den... Veldig typisk feil på 3+, tror de har brukt litt dårlige permanentmagneter... (har 4 stk selv, noen er verre enn andre)

Godt å vite til en senere anledning. Har bare en ekstra pumpe som står og "klargjør seg" så hadde ingen erstatningspumpe!
Dette her er vel egentlig den eneste bakdelen jeg har funnet med fluval-filtrene (de innvendige).... etter en tid samler det seg så mye skitt oppi der at rotoren ikke begynner å gå rundt når kontakten stikkes i. Men det er jo enkelt og kjapt å fikse da. Håper den startet igjen!
Det gjorde den. Så nå kan jeg "bare" grue meg til eksamen igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap