Planter og mose "over vann"

Kan planter klare seg over vannet i akvariet. det er bare litt vann i akvariet og noen av plantene er over vann nivået.... Er mange typer planet og noe mose...
Er tett dekkglass så det blir damp.
Hvor lenge kan det stå slik uten å skade plantene, om i hele tatt?
dyrkes ikke de fleste akvarieplantene over vann? Så da vil jeg påstå at ja, de klarer seg med bladene over vann
Min mose trives godt litt over vann, så lenge den har fuktighet nok.
Noen planter får bare blomster hvis de får komme over vann, andre ingen har helt andre blader over vann enn under. Bare la plantene vokse du, de som vil og kan strekker seg over vann, mens de andre bare vokser bortover i vannflaten.
Det har tidligere vært vann over plantene. men har nå måttet tappe ned vannmengden grunnet flytting av karet. Så De er vant til å være under vann...
Hvor lenge går det bra slik?
Ønsker ikke å finne en masse døde planter....
Har ikke fylt opp igjen karet da jeg er usikker på om bordet det står på nå tåler det... må skaffe en plate å legge under......

Så hva tror dere?

Ps. noen av plantene berører ikke vannet en gang....
Hvis plantene er over vann og det ikke er fuktighet nok vil de tørke. Windeløv feks tørker utrolig fort. Så hvis de er over vann og skal være sånn lenge kan du jo evnt løsne de og bare la de flyte i vannskorpa. Det tåler dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap