Er 7 neontetra ilag for lite?

Kjøpte meg 7 neontetra til mitt 110 akvarie i dag=) Men så lurte jeg på om jeg burde ha noentil, siden det står i basen at det trivest som minimum 10 i stim..( så det ikke før etter kjøpet)På dyrebutikken sa di selfølgelig at 7 var kjempefint da stimen kunne dele seg om ble for mange...? Har fra før av 3 ancistrus yngel i..
Jo flere jo bedre, mye penere med en stor stim enn en liten. Ja de kan nok bli tryggere med flere, men de er da mye penere med flere å da.

Viktig å holde seg til en type stimfisk i de forskjellige sjiktene i akvariet (bunn, midt og topp) Neonene holder seg omtrent litt nede i midtsjiktet.
Blir bare rot med masse stimfisk som svømmer i samme sjikt.
men du må gjerne blande inn noen kardinaltetra. disse er dyrere, men er flinkere til å stime som reger.
En blandningh får neontetraene til å stime bedre og du slipper masse forvirret fisk
Jeg har 6-7 neon sammen med en 15-20 kardinaltetraer (som er mye mer fargerike og vakre), og disse stimer fint sammen Kunne hatt enda 10 mer, bare for å få en stor fin fargerik stim. Jo flere man har, jo finere ser man at de er - 7 stykk, er veldig lite synes jeg .
hvordan type filter hardu i akvariet?
Husk at mange fisk krever større filter
Jeg har 7 neon og 7 kardinaltetra i en 116 liter sammen med en dverggurami-hann og en ancistrus. Flere tror jeg ville blitt trangt. Kunne sikkert hatt færre.

For fiskens del, tror jeg egentlig ikke det spiller så stor rolle om de er 7 eller flere så lenge det ikke er noen fisk som representerer en trussel i karet.

Til daglig når alt er trygt og greit stimer de ikke noe særlig, bare hvis det skjer en endring, f.eks da jeg flyttet pumpa. Da rottet de seg sammen en stund.

Ok, takk for mange gode svar! Jeg har tenkt å kvitte meg med ene ancisrusen min når den er blitt litt større, slik at jeg har to ancistruser i 110 literen min, men innebygd juwel pumpe..

Litt usikker på hvilke flere fisk jeg skal ha, men har lyst å ha et par dvergciklider kanskje? Eller noen som er litt store lixom..Et par stykker..Noen gode forslag?

Hva om jeg slenger på kardinaltetra som foreslått, hvor mange av den typen da sammen med neontertaen min, for lite med tre så jeg har ti til sammen? Nå stimer neontetarene ganske bra egentlig deler seg litt opp, men holder seg mest ilag..er di nervøse da el?

Og når jeg da har har neon og kardinaltetra og to ancistruser ( skal kvitte meg med ene da jeg tror det er nok med to..) Hvilke andre type fisk hadde passet fint da? Eller er det på kanten til å bli fullt da?

Sikkert litt dårlig forklart men... =)
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap