Elektrisk støt

får elektrisk støt i meg fra akvarievannet når jeg er nedi. Har funnet ut at dette kommer fra varmeelementet i filteret(eheim2128).
Lurte på om det er en "normal" feil, eller det er noe som bør klages på? filteret er omtrent halvannet år gammelt.
Det er ikke en "normal" feil. Og om det er det burde varen trekkes fra markedet til det fikses. Jeg ville klaget.
Selvfølgelig skal du klage på dette, det er jo en dramatisk feil!
det er ikke mer strøm enn at jeg kjenner det sitrer i fingertuppene, men likevel. kan jo ikke være behagelig å svømme i det heller.
Det høres ut som jordingsfeil. Du bør så absolut klage til forhandleren på den
vist du hadde begge hendene nedi kan strømen gå gjennom hjerte og du kan risikere å få flimmer. noe som kan resultere i plutselig hjerte stans. faren trenger ikkje å være over selv om du våkner i morgen.


Jepp, klag. Det er en alvorlig feil, og skal ikke forekomme.

fiskene merker nok ikke noe til det, men som odin sier. Det kan gi deg alvorlig skader/død siden du fører det fra vannet, og til jord (noe som vannet i og for seg er). Uansett så er det ikke hvor mye du kjenner av det som er farlig. Man kan få alvorlige indre skader og dø av strøm man ikke kjenner.
Mens strøm fra et strømmgjerde, som de fleste vet er vondt nok. Så er det ikke skadelig..

Klag. En produsent som eheim er sikkert glad for å få vite om det og. Tror ikke de vil ødlegge ryktet sitt på slike feil.

Eheim hadde en sak med noen slike Termo-filtere som ble produsert for noen få år siden. Husker ikke hvilket år det var. Men disse filterne hadde en kjent feil, og Eheim måtte betale erstatninger til en rekke mennesker som mistet fisk fordi varmeelementene i disse filterne "klikka" og kokte fisk hos både den ene og den andre. Noen mistet en hel haug med Zebra-maller faktisk, leste jeg, og det var jo ikke billig. Vedkommende fikk faktisk erstatning fra Eheim, om jeg ikke husker feil. Sikkert andre her på forumet som husker det bedre enn meg.

Så om du kontakter Eheim direkte selv og klager (finn den tyske nettsiden deres og send email), så er jeg nesten 100% sikker på at du vil få nytt filter uten mye mikkmakk. Ditt filter har en feil ved varmeelementet, om ikke akkurat den samme feilen som jeg husker det var mye snakk om en periode, så er det uansett sikkert en kjent feil for dem.

Heldigvis er det sjelden noe tull med Eheims filtere, det er nok bare med disse termo-filterne at de har fått klager

Du kan enn så lenge bare plugge ut kontakten til selve varmeelementet, og så er risikoen borte. Filteret og varmeelementet har jo hver sin stikk-kontakt, så du har fremdeles et fungerende filter selv om stikk-kontakten til varmeelementet kobles ut.
Koble pumpen fra med ein gong, og krev ny eller ei anna der du kjøpte den. Eg ville også sendt ein epost til Eheim der du beskriver pumpetype og feil, slik at dei får vite om den. (Er ofte sjelden forhandlerene tar seg bryet med å melde feil. Enklere for dei å berre gi deg ny pumpe og kaste den gamle...)
har sendt mail til både webzoo og eheim nå. siste mailen ble noe knotete, da jeg ikke har all verden til evne til å forklare meg på engelsk.
håper bare ikke det at jeg overtok filteret ved kjøp av brukt akvarie skal gjøre det mer komplisert.
Plussmedlem
Hvis du har kvitteringen fra Webzoo(?) så burde det ikke være noe problem selv om du er "eier nr. 2".
Jeg kjenner ikke Eheim 2128 eller vet hvordan det ser ut hjemme hos deg, men denne følte strømmen er et symptom på at noe ikke er som det skal, men det behøver ikke være pumpa (varmeelementet).
Forsøk å sette varmeelementet i en jordet stikk-kontakt og sjekk om det går over.


Her er noen generelle råd ved bruk av strøm:
Apparater med jordet nettplugg (stor og rund med metall på sidene) skal kun plugges inn i en jordet stikk-kontakt.
Grunnen til dette er at det i sikkerhetsforkriftene for apparater tillates mindre isolasjon og høyere lekkasjestrøm til deler koblet til jord enn til deler du kan ta på (eller som kommer i kontakt med vann) som ikke er jordet. Denne lekkasjestrømmen skal også ved en feil på apparatet kunne utløse en evt. montert jordfeilbryter.
Om du ikke kobler et slikt apparat til jord vil lekkasjestrømmen kunne gå til jord via deg og ikke direkte til jord. Du vil da føle et støt og kjenne denne strømmen gå i deg.
Om det er noe feil på apparatet eller at du f.eks søler vann på elektriske deler vil strømmen du får gjennom deg vil kunne bli så stor at den tar livet av deg og evt. jordfeilbryterer vil ikke løse ut !!

Apparater med liten, flat nettplugg (apparater merket med en "dobbel firkant") er uten jord og har ekstra isolasjon som forhindrer det ovenstående. Slike kan plugges inn overalt uten fare.

Generelt sett skal man ha en kurs med jordfeilbryter og jordete stikk-kontakter der man kan komme til å søle med vann !
Da vil jord kunne fungere som den beskyttelsen den er ment som og ikke som en potensiell fare.
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap