Uforklarlig sykdom/dødsfall på voksen diskus
Kan noen klare å gi meg "stikkordet/forklaring på hva som skjer"?
Hjemme har jeg pt 5 lekspar av store discus som jeg har hatt gleden av å opplevd lenge, men noen ganger inntreffer det uforklarlige hendelser.
Forrige dagen opplevde jeg at en av mine største hanner, ca 18-20 cm +, plutselig ble syk. Det virket som den mistet helt retningssans - svømte opp/ned, sidelengs osv. Den går samme med ei flott hu og den synes ikke å være smittet av noe som helst. Sjekket vannverdier og alt synes å være Ok, PH'n er på ca 6-6,5, lav KH, temp 28-29C - akvariet har ikke grus eller planter ("tomt" akvarie kun med ei rot). Vannskift hver annen, tredje dag ca 10-15% av vannmengden. Det er neste rørende å se hennes omsorg for den døende hannen - veldig tankevekkende å se denne oppførselen...
Det som gjør meg frustrert er att jeg har opplevd dette med voksne discus 3 ganger tidligere - senest sist høst. Samme hendelses forløp og død innen 48 timer. Alle er store +/- 20 cm - den jeg mistet sist høst var en meget flott han på 21-22 cm da den ble målt før "begravelse".
Er forklaringen så enkel at de dør av høy alder eller har jeg oversett noe?
Midt i skuffelsen må jeg se glede over å ha ca 45 stk 5 cm store discus yngel av dette paret gående i ett annet akvarie - født ca 01.mars 09.
Har noen noe kvalifiserte tanker om hva forklaringen er?
Hjemme har jeg pt 5 lekspar av store discus som jeg har hatt gleden av å opplevd lenge, men noen ganger inntreffer det uforklarlige hendelser.
Forrige dagen opplevde jeg at en av mine største hanner, ca 18-20 cm +, plutselig ble syk. Det virket som den mistet helt retningssans - svømte opp/ned, sidelengs osv. Den går samme med ei flott hu og den synes ikke å være smittet av noe som helst. Sjekket vannverdier og alt synes å være Ok, PH'n er på ca 6-6,5, lav KH, temp 28-29C - akvariet har ikke grus eller planter ("tomt" akvarie kun med ei rot). Vannskift hver annen, tredje dag ca 10-15% av vannmengden. Det er neste rørende å se hennes omsorg for den døende hannen - veldig tankevekkende å se denne oppførselen...
Det som gjør meg frustrert er att jeg har opplevd dette med voksne discus 3 ganger tidligere - senest sist høst. Samme hendelses forløp og død innen 48 timer. Alle er store +/- 20 cm - den jeg mistet sist høst var en meget flott han på 21-22 cm da den ble målt før "begravelse".
Er forklaringen så enkel at de dør av høy alder eller har jeg oversett noe?
Midt i skuffelsen må jeg se glede over å ha ca 45 stk 5 cm store discus yngel av dette paret gående i ett annet akvarie - født ca 01.mars 09.
Har noen noe kvalifiserte tanker om hva forklaringen er?
Postet 16.05.09 kl 10:59
Jeg er ingen diskusekspert, bare så det er sagt Men jeg har lest mye. Inntil en eller flere av AFs glitrende diskuseksperter melder seg, så kan jeg jo nevne det første som slo meg:
Vannbyttene er for små og temperaturen for lav.
Øk temperaturen til 30°C.
Øk vannbyttene dine til 20%, og helst hver dag. Ikke annenhver eller hver tredje, men hver dag.
Om du gjør dette noen uker, kan det hende du ser forbedringer.
PS!
Mellomlagrer du vannet til vannbyttene, eller pøser du kaldt vann rett i karet?
Vannbyttene er for små og temperaturen for lav.
Øk temperaturen til 30°C.
Øk vannbyttene dine til 20%, og helst hver dag. Ikke annenhver eller hver tredje, men hver dag.
Om du gjør dette noen uker, kan det hende du ser forbedringer.
PS!
Mellomlagrer du vannet til vannbyttene, eller pøser du kaldt vann rett i karet?
Postet 16.05.09 kl 11:05
Postet 16.05.09 kl 11:53
Hvor mye synker temperaturen i karet når du bytter vann? Når jeg har mine daglige vannbytter på ca 12-15% så synker temperaturen fra 29 og ned til 27 grader. Det tåler discusen fint, men blir temperaturen for lav, under 25 grader , vil det skje ting med svømmeblæra og discusen vil miste "retningssansen" som du sier og svømmer/oppfører seg slik du nevner. Etterhvert vil fiskene dø. Dette er bare en av flere muligheter, flagelatutbrudd kan også påvirke "retningssansen" .
Jon
Jon
Postet 16.05.09 kl 11:54
Flott med nye innspill - personlig tror jeg ikke tempraturen er avgjørende.
Er ingen ekspert men har holdt Discus siden beynnelsen av 1980 med noen avbrudd underveis og aldri opplevd tilsvarende.
Ved vannskift så synker temp ca 3-4 grader, benytter vann rett fra springen i veldig lavt trykk - benytter god tid på å fylle opp igjen.
Det som oppleves rart er att man ikke har ett eneste forvarsel - fra å være frisk med flotte farver og har godt inntak av mat til plutselig å oppleve fisken helt "gal".
Det som har vært tanken min er om det har vært store variasjoner i f.eks PH fra vannverken noe jeg har opplevd et par ganger tidligere.
Om det kan være angrep av flagelater vet jeg ikke men det er ingen tradisjonelle ting som viser det med unomal avføring, farve endr. etc.
Dersom det skulle være flagelater tror dere det er noen mulighet å redde discus'n når den nå ligger mer enn den svømmer?
Fiskene det er vært snakk om er fort en ca 5-6 år gamle...
Er ingen ekspert men har holdt Discus siden beynnelsen av 1980 med noen avbrudd underveis og aldri opplevd tilsvarende.
Ved vannskift så synker temp ca 3-4 grader, benytter vann rett fra springen i veldig lavt trykk - benytter god tid på å fylle opp igjen.
Det som oppleves rart er att man ikke har ett eneste forvarsel - fra å være frisk med flotte farver og har godt inntak av mat til plutselig å oppleve fisken helt "gal".
Det som har vært tanken min er om det har vært store variasjoner i f.eks PH fra vannverken noe jeg har opplevd et par ganger tidligere.
Om det kan være angrep av flagelater vet jeg ikke men det er ingen tradisjonelle ting som viser det med unomal avføring, farve endr. etc.
Dersom det skulle være flagelater tror dere det er noen mulighet å redde discus'n når den nå ligger mer enn den svømmer?
Fiskene det er vært snakk om er fort en ca 5-6 år gamle...
Postet 16.05.09 kl 12:22
Jeg fikk et flagelatutbrudd for noen mndr. siden. Om kvelden spiste alle discusene kveldsmaten med sedvanlig god apetitt. Om morgenen etter så rørte dem ikke maten og noen av fiskene svømte begynte å svømme på siden og med hodet opp. Jeg fikk tak i esha Hexamita og noen dager etterpå var alt i orden igjen. Jeg mistet ikke en discus. Men som sagt, hurtige, store temperaturfall kan påvirke svømmeblæren. Hvis discusene dine svømmer med hode ned er det typisk for svømmeblæren.
Jon
Jon
Postet 16.05.09 kl 12:47
Takk for tipset og alle innspill - har medisinert og holder på med det man blant mennesker ville ha kalt kunstig åndedrett, vi får se...
Jeg har hatt veldig lite problemer tidligere men synes dagens oppdretts varianter ikke holde samme kvalitet og styrke som tidligere. Kjøpte for en kort tid siden flere "import" discus men alle døde i løpet av 4 uker. De viste heller ingen tydelige tegn til sykdom, andre diskus som gikk i samme akvarie lever ennå i beste velgående uten synlige problemer.
Har andre opplevd lignende..?
Jeg har hatt veldig lite problemer tidligere men synes dagens oppdretts varianter ikke holde samme kvalitet og styrke som tidligere. Kjøpte for en kort tid siden flere "import" discus men alle døde i løpet av 4 uker. De viste heller ingen tydelige tegn til sykdom, andre diskus som gikk i samme akvarie lever ennå i beste velgående uten synlige problemer.
Har andre opplevd lignende..?
Postet 16.05.09 kl 17:22
Discus hannen død i natt.
Takke for alle innspill og gode forslag til hva som kan ha skjedd.
Hobby'n har gitt meg masse gleder og noen skuffelser som denne... Vet pt ikke hva som var årsaket til dødsfallet. Ukjent om det kan være vannet eller sykdom... Men midt opp i skuffelsen får jeg bare glede meg med denne flotte dicus hannen's siste kull som består av ca 5 cm store 45 stk flotte avkom.
Har satt hunnen sammen med to flotte hanner fra et annet akvarie, så vil fremtiden vise om hun er monogam eller kan akseptere en annen kavaler...
Takke for alle innspill og gode forslag til hva som kan ha skjedd.
Hobby'n har gitt meg masse gleder og noen skuffelser som denne... Vet pt ikke hva som var årsaket til dødsfallet. Ukjent om det kan være vannet eller sykdom... Men midt opp i skuffelsen får jeg bare glede meg med denne flotte dicus hannen's siste kull som består av ca 5 cm store 45 stk flotte avkom.
Har satt hunnen sammen med to flotte hanner fra et annet akvarie, så vil fremtiden vise om hun er monogam eller kan akseptere en annen kavaler...
Postet 17.05.09 kl 18:13
Endret: 17.05.09 kl 18:16
HansMHar satt hunnen sammen med to flotte hanner fra et annet akvarie, så vil fremtiden vise om hun er monogam eller kan akseptere en annen kavaler...
Tipper hun vil parre seg opp med en av hannene. Når hunnen først er kommet i gang med yngling så stanser de ikke på grunn av detaljer
Synd med hannen, man må bare innse at det av og til oppstår uforklarlige ting som man på ingen måte kan rå over.
Postet 17.05.09 kl 23:28
Postet 18.05.09 kl 06:48