Palettciklider som ikke leker - hvorfor?

Jeg har et palettciklidepar som har bodd sammen i 3 uker. De har godt med gjemmesteder, 2 huler, 25grader i vannet. Men de ser ikke ut to fall in love altså. De er mye sammen, hannen risker på seg i nærheten av hunnen in i mellom og hun vrir på halen , men det er det.

Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe dette paret til å sette igang eller er jeg bare utålmodig?. Kan det hende at hun er for ung? Hun er ca 3-4 cm stor.

Legger ved bilder av dem
Har de en hule da?

Er de gamle nok, har en hule, får god variert mat og noen vannbytter med kjøligere vann, er det kun snakk om tid før det kommer egg. Paletter leker ganske lett
De har to huler, godt med gjemmesteder. Variert mat med mygglarver, flak og pellets. Jeg vet ikke hvor gamle de er men hun er ca 3-4 cm han er 6-7cm.

Takk for rådene
Da er det nok bare snakk om tid Hun virker litt liten, men det trenger ikke bety noe.

Når du bytter vann kan du godt bruke litt kjøligere vann slik at temperaturen i karet synker noen få grader (bare du ike har yngel i karet, eller små ancistrus). Det pleier å hjelpe dem i gang

Ellers er det bare å ta tiden til hjelp. Med paletter er det som regel ikke et spørsmål om de vil leke - bare et spørsmål om når
Det høres bra ut, da gjør jeg det i morgen når jeg gjør det ukentlige vannskiftet. Tusen takk for gode råd.
Egg
Nå har jeg gjort som annbefalt , tok vannbytte der jeg senket vanntemperatur med 1 grad. Igår kveld la palettene egg og nå er de rene nazier mot de andre fiskene. Dette er gøy, gleder meg til å se de små snart!
Hei!
Så bra at det årdnet seg, hadde tenkt å anbefale å fore litt med røde mygglarver.
Husker at jeg også ble litt utolmodig, om når mine paletter hadde tenkt å legge egg

Ja, det fungerte her også de elsker røde mygglarver. Alle sammen, stor baluba hver gang jeg fôrer med de!

Lurer nå på hvor lenge etter de små er klekt jeg skal begynne å fôre dem. For de har vel en eggesekk de lever på liten stund. Og må jeg fore med artemia? Eller holder det med tørrför for yngel?
Martina
Ja, det fungerte her også :-) de elsker røde mygglarver. Alle sammen, stor baluba hver gang jeg fôrer med de! Lurer nå på hvor lenge etter de små er klekt jeg skal begynne å fôre dem. For de har vel en eggesekk de lever på liten stund. Og må jeg fore med artemia? Eller holder det med tørrför for yngel?

Hvis dine har lakt egg i en hule, vil eggene klekkes der og de vil ikke komme ut før om ca. 5 dager etter klekking, da er som regel plommesekken brukt opp og man kan begynne å fore dem nesten med en gang de kommer ut.

Jeg ga mine nyklekket artemia, dette tok de i mot med god appetitt., dette skjønte de med en gang at var til å spise.

Mosede reker
jeg har ikke fått tak i artemiaegg. Tenkte da at jeg skulle mose reker og mate dem med sprøyte. Håper det vil fungere.
Martina
jeg har ikke fått tak i artemiaegg. Tenkte da at jeg skulle mose reker og mate dem med sprøyte. Håper det vil fungere.

Ønsker deg lykke til med yngelpleien!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap