Hvorfor trives ikke platy og kuhlii ål?

Hei

Det er enkelte som ikke trives i akvariet mitt for tiden, så lurer på hva som kan være galt og hva jeg kan gjøre. Håper denne informasjonen kan hjelpe til å løse problemet:

- 5 uker siden: Så og si tett pumpe når jeg kom hjem fra påskeferie, 3 platy og en dverggurami forsvunnet og dermed døde. Rensket pumpa ved å klemme lett på svampene i akvarievann. Fint trykk igjen. Ingen tegn til nitritt.

- 4 uker siden: Kjøper 10 neon netra og en platy ei uke seinere. To Neon Tetra borte første natt, Platyen død 3. natta etter å ha gjemt seg inne i ei plante helt tiden. Tok med død fisk og vannprøve til butikken, fikk nye fisker og tilbakemelding om at det ikke var tegn til noe uregelmessig i prøven og at det lignet springvann. Altså ingen nitritt.

- 3 uker siden: Pumpa tetter seg igjen, oppdager det veldig raskt. Rensker den og gjennomfører vannskifte. Pumpa har hatt god gjennomstrømning hele tiden etter det.

- Situasjonen nå: De to siste dagene har alle de tre ett år gamle Kuhlii-ålene mine ligget døde på bunnen. Platyen jeg fikk ny fordi den andre døde er kjempesløv. Ser den stort sett ligger paralysert oppe på den invendig Fluval-pumpa, akkurat som når de sover. Kan ta en liten svømmerunde når jeg mater, men er totalt uinteressert i maten. Har i tillegg ancistrus , ti Neon Tetra og fire Platy som er født i akvariet. Virker som alle har det topp.

Verdiene i akvariet er:

Nitritt 0 (dråpeteller)
Nitrat 10-50 (resten med strips)
Total hardhet 6-7
Karbonat hardhet 0-6
ph 6,8-7,2

temp 24-26

Har ukentlige 1/3 vannskift og ikke salt i vannet, noe butikken forøverig sa de brukte masse av.

Så har noen et forslag på hvorfor nyintroduserte platyer ikke trives og hvorfor plutslig alle kuhliiene døde?
Sykdom kanskje?
Det høres ut som du putter nyinnkjøpte fisk rett fra butikken opp i ditt eget akvarie. Dette medfører en viss risiko, det er du sikkert klar over. De er ikke alltid friske... Butikk-fisk kan være smittebærere av en rekke uhumskheter og sykdommer, de behøve ikke vise noen symptomer selv.
Spesielt er det mye sykdom på guppy og platy synes jeg, det er fisk det selges masse av. Derfor produseres de på løpende bånd også, og kvaliteten blir deretter. Sykdommer florerer blant levendefødere.
ALLE fisk man kjøper kan være syke. Man har ingen garantier selv om man ikke ser noe der og da, sykdom kan bryte ut flere uker etterpå.

Å smitte sine gamle fisker med sykdom og død er en risiko man tar når man kjøper fisk og ikke setter dem i karantene hjemme, dessverre.

Karanteneperioden (isolerte i eget karanteneakvarie uten kontakt med andre fisk) bør vare i minimum 3 til 4 uker. Helst enda et par uker til om man kan.
I dette tilfellet er det den nyinnkjøpte platyen som er sløv og virker syk. Det er forøverig ingen ytre symptomer. Spørsmålet er kanskje om platyer takler overgangen fra masse salt til ikke noe dårlig?

At kuhlii-ålene har fått en sykdom av de nyinnførte Noen Tetra eller Platyene kan jo være.

Jeg har bare ett akvarium og dermed ikke mulighet til å sette fisk i karantene.

sew
Jeg har bare ett akvarium og dermed ikke mulighet til å sette fisk i karantene.

Eh.... Jeg hadde heller ikke det - før jeg kjøpte det

Men du er nå klar over risikoen, og da må du bare takle det når det oppstår problemer ved å hive oppi nye fisk uten karantene. Jeg ville nevne det for deg, fordi det så egentlig ikke ut til at du tenkte på sykdom i det hele tatt til tross for mange nye fisk på få uker. Husk at hver eneste lille neontetra er en potensiell sykdomsbærer. Hver eneste.
For å si det på en annen måte: jeg har bare plass til å ha ett akvarium.

Greit nok at det er innført sykdom ved ny fisk, men kanskje noen har et forslag til hva det er? Sløv platy som virker sovende og paralysert store deler av dagen, ikke spiser mye men virker likevel frisk og rask når den første svømmer litt rundt.

Er den kanskje rett og slett litt lat, eller kanskje den har narkolepsi ? Eller er den fornærma fordi de 4 damene han har til disposisjon ikke er bra nok og den bare venter på noe bedre :P
Kan hende den er utslitt av fire damer?
Sikker på at du ikke har noe i karet som de ikke tåler da? Kanskje noen av plantene? Eller gjenstander?
Prøv med litt salt,kanskje,bruker selv Ektozon(kjøpt på dyrebutikken),som forebygger mot parasitter/sopp. Men dødsårsaken til dine fisker,har jeg ikke peiling på.
Glemte å fortelle at min Black mollyhann, lå mye oppe på den innvendige pumpa-en GOD stund,flere uker,før den este ut og dessverre døde,mest sannsynlig av bukvannssott. Kanskje et tidligere stadie på at din kanskje har det? Men det trenger jo ikke være det da.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap