White tail med gedigen (oppblåst) mage

Hei
Kan noen fortelle meg om det er normalt at White tail blir veldig "oppblåste"
i magen når de venter yngel.
Jeg vet ikke riktig hva som er normalt, men har sett at noen av mine malawi-ciklider har vært litt "rognstinn". De ser ikke oppblåst ut, bare litt "mett".
Ikke bestandig jeg ser de går med egg heller.
Oppfører den seg normalt? Spiser og er aktiv?
Hei
Hun gjemmer seg litt unna de andre, er veldig sky. De andre jager henne.
Har aldri sett en som som er så stinn. Har flere av samme type som har fått yngel, men ingen så stor som denne. Har egentlig ikke lagt merke til om hun spiser.
Hun er ikke syk, da? F.eks bukvannsot eller forstoppelse?
Jeg synes det høres mer ut som bukvannsot, eller dropsy som det kalles på engelsk... Blant Malawi-akvarister kalles det ganske enkelt "Malawi bloat" fordi det ofte forekommer blant ciklider fra de afrikanske sjøene. Feil fôring er en vanlig årsak.
Søk på Malawi bloat i google, og du får mange treff! Jeg har plukket ut noen til deg her:

Fish-disease.net om Dropsy
Cichlid-forum.com om malawi bloat

Malawi bloat and symptoms

Prevention of Malawi Bloat (forebygging av malawi bloat)
Hjelp
Skjellene spriker ikke slik jeg har sett på bilder av de fiskene som har bukvannsott. Håper virkelig ikke det er buksott, hva gjør jeg hvis det viser seg å være det? Har masse yngel og andre større fisker i samme kar.
Leser at bukvannsott er meget smittsomt, stemmer det?

Bør vi eventuelt prøve å ta henne ut av karet?

Mens jeg er igang, har en membe deep yngel som har snute som en delfin, virkel litt pusslete og i går når jeg prøvde å ta den over i annet kar var det akkurat som om den ble helt paralyser og når jeg slapp den ned i karet la den seg på rygg som om den døde og prøvde ikke engang å svømme, måtte pirke bort i den flere ganger for å få den til å svømme igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap