Ancistrusyngel i hula

Ja, da har omsider ancistrusene mine funnet det for godt å reprodusere seg!! Oppdaget egg i hula for noen dager siden, og i dag er det liv inni der.

Men, jeg er stygt redd at disse småtassene ikke får leve lengre enn den tiden der er inne i hula, for utenfor lurer det endel glupske skapninger. Ser de allerede er klar over at noe foregår inni der, men pappa`n passer godt på, enn så lenge.

Sist jeg hadde yngel, så flyttet jeg hula og pappa`n over i et annet kar da eggene var lagt, men resultatet av dette var ikke særlig heldig. Ble nok for mye stress for både pappa`n og eggene.

Jeg har jo så innmari lyst til å få noen av disse til å vokse opp, men hvordan?

Jeg hadde en ide her, men vet ikke hvor gjennomførbar den er...

Jeg har et ynglekar av den typen med plastramme og finmasket netting. Jeg så i grunn for meg at denne kanskje kan settes opp-ned i bunn av karet, over hula. Stikker den godt ned i sanden, så den holder seg på plass.

Men jeg vet ikke om dette er noe som i det hele tatt er verdt å prøve? Må vel vente til pappa`n er klar til å forlate de små evt?

Noen som mener noe om dette, eller som evt har andre forslag? Jeg kan jo også selvfølgelig bruke ynglekaret slik det er ment å brukes, men da må jeg jo vente til yngelen er frittsvømmende, og så lenge vet jeg rett og slett ikke om pappa`n klarer å passe dem...
Skal du stenge hannen inne i hula, mener du, ved å sette den tingen oppned over hulen hans? Njee, det er nok ingen god ide. Stressfaktoren kan gjøre at han tupper ut eggene eller ynglene. Han må få fri bane ut og inn og rundt i akvariet, dersom han skulle føle for det.

Hvis yngelen er klekket, så venter du til de nesten har brukt opp plommesekken. Når de har det, tapper du alt vannet som trengs fra dette karet over i yngelkaret til det er fyllt opp. Så kan du holde for huleåpningen og flytte den over til yngelkaret.
Så lenge vannverdiene er 100% de samme, så tåler yngelen det. Men de er utrolig skjøre ved vannbytter, så pass nøye på temperaturen på det nye vannet du bruker ved vannbytter! Ta mange små istedenfor et stort vannbytte.

Mja, nei...tenkte evt å vente til hannen var ute av hulen. Skjønner jo at han ikke vil sette videre pris på å bli stengt inne...

Jeg har en 20 liter gående med en liten ciklideyngel oppi, så det er dit jeg evt må flytte disse også. Men hvordan gjør jeg da med vannet? Det karet er jo fylt med vann nå, og har sikkert litt andre verdier enn det andre.

Holder det å ta ut ca halvparten av vannet i 20 literen, og så fylle opp med vann fra det andre, eller bør jeg tappe det nærmest helt tomt, og få bare vann fra det andre oppi? Og hva da med den lille tassen som fra før bor der?

Planen var jo å bare la livet gå sin gang i storkaret her, og se om yngelen klarer seg, men jeg blir jo så bløthjertet, og vil ikke legge opp til at disse små nyfødte blir mat...
Nå er det et yrende liv inne i hula. Yngelen begynner å se ut som små ancistruser nå, og de er vel omkring en cm lange. Pappa`n er veldig flink, og har ennå ikke sluppet dem ut, eller forlatt hula selv.

Men jeg antar at han kommer ut med dem snart, for han kommer lengre og lengre ut for hver dag som går, og yngelen likeså.

Jeg har nå tre alternativer for hva jeg videre gjør, og håper noen erfarne kan komme med innspill her.

1: Jeg har jo som sagt dette 20 liters karet stående. I dette bor det tre små amanoreker og en liten ciklide på knapt en cm. Yngel dette også.
Jeg kan flytte ancistrusene dit, men er noe skeptisk til dette pga endring i vannkvaliteten. Tenker i såfall å tømme det karet nesten helt ned, og fylle det med vann fra 300 literen for å gjøre overgangen minst mulig, men ser også stressfaktoren ved en slik flytting.

2: Jeg kan fange opp yngelen i en ynglenett som jeg har. Dette vil ikke medføre annet enn selve operasjonen ved å få dem fra hula og opp i nettet, og de blir i det miljøet de er født i. Minuset her er størrelsen på nettet og antall yngel. Når de vokser mer, så vil det bli trangt om plassen...

3: La naturen gå sin gang, og satse på at noen greier å unngå gapet på de andre.

Til punkt 3 kan jeg legge til at karet har godt med gjemmesteder, både i form av røtter og planter.
Og; pappa`n har som sagt holdt dem i hula i snart 14 dager, så det begynner jo å bli litt størrelse på dem. Vil anslå at de er omkring en cm nå, men de er jo tynne, så jeg vil tro at scalarene i hvert fall greier å spise dem.

Så hva mener dere erfarne er det beste å gjøre her??

Hilsen rådvill og bekymret ancistrusbestemor
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap