Maretards akvarietråd (side 2)

Da har jeg fått to hunnplatyer til. Ikke wagtail riktignok, men en rød med sort mikkemushode og blå speilplaty(?) Nå blir det vel mindre jaging på den ene hunnen jeg hadde fra før, og det er bra.

Den speilplatyen ser gravid ut, så jeg har lagt mer gulrotgress på toppen slik at noe yngel kan slippe unna, selv om jeg tror få vil vokse opp desverre. Jeg får plukke opp de jeg ser og plassere i yngelkar.
Da er storkaret satt opp og de to 60literne er lagt ned ihvertfall for øyeblikket. Alle fisker er flyttet til den nye leiligheten, med unntak av den ene kampfisken min som moren min ikke hadde særlig lyst til å gi fra seg. (Hun har passet den siden jul pga. plassmangel der jeg bodde før.) Menmen, hun kan godt beholde den når hun liker den så godt:P

Ellers går det ikke så bra med den andre hannen min. Den spiste litt i dag, og det er jo bra. Den var ikke blek i fargen heller sist jeg sjekka, men jeg liker ikke at den kun holder seg på bunnen.

De andre fiskene ser ut til å like å plutselig fått et dobbelt så stort akvarium. Ancistrushannen er litt sky da, og ble veldig sint da jeg flytta han i går, men den kommer seg. Den gjemmer seg ikke for hver minste bevegelse utenfor karet lenger, og den vet at når luka åpner seg, kommer det mat.

Det neste som skal skje er at jeg skal skaffe noen sverdplanter for å dekke filterne og gi fiskene mer ly. Jeg luka vekk det meste av plantene da fiskene flytta, siden de ikke hadde klart seg så bra i sommervarmen når lyset måtte være av.
Eneste som har klart seg bra er vel anubiasen som vokser i ett sett.
Da har jeg og samboeren min vært ute og kjøpt planter til 140 literen. Var først på city syd, der hadde de spennende typer av sverdplanter, kjøpte en bunt med rød sverdplante og to vanlige. Etterpå dro jeg på Tiller torget, der hadde de flere av den vanlige typen, mindre, men fyldigere. Kjøpte fem bunter med dem til å ha innimellom de store sverdplantene så det skjuler bedre.

Det ble veldig mye planter, jeg har en tendens til overdrive mengden jeg trenger.. Ser ut som en liten jungel oppi der nå, men bladene vil ha rettet seg ut i morgen, og gi et ryddigere inntrykk. Dessuten er jeg veldig streng når jeg luker, da er det ingen ødelagte blader igjen.
Fiskene blir vel fornøyde med mer skjul iallefall=)
Da har jeg fått luket i jungelen 140literen. Søstra mi har tatt over 54 literen inntil videre, og trenger planter. Tok ut fire sverdplanter, en rød sverdplante og en gigantisk anubias til henne. Ph@en i karet er litt høy, like over sju. Håpet på at den store roten i karet ville senke den litt, men nei. Tenker å hive oppi noen eikeblader om jeg får tak i.
Oppdaget at jeg begynner å få et lite algeangrep i 140-literen, så nå er det slutt på etegildene til ancistrusene med agurk og squash, nå skal de få gjøre jobben sin. Bare synd at de delikate bladene på sverdplantene er mer fristende en algeflekkene..!
Nå er den ene platyhunnen min blitt kjemetjukk. Litt lei av at yngelet alltid blir spist før jeg rekker å ta dem, men nå har jeg plassert hunnen i et eget lite akvarie. Regner med at hun føder i dag eller i morgen, men man vet jo aldri. Håper å få berget yngelet nå da, det er klinkekuler på bunnen som de kan gjemme seg i.
Da har jeg fått ordnet med tetratec´en som skal ta over filtreringen i 140-literen, mangler bare slangene. Den skal kjøre paralelt med fluvalene i en måneds tid før jeg setter opp ene 60-literen. Det siste filteret skal gå i 140-literen i fall jeg trenger et karantenekar.
Da har jeg akkurat gått tur med hunden. Ønsker meg veldig hund, men det er et dårlig tidspunkt å skaffe valp nå på grunn av skole. Men jeg har fått låne en liten cavallier et par timer hver dag før eierne kommer hjem=) Da får jeg vært med hund, og hunden har ikke så lange dager alene.

Ellers begynner jeg å tro at den minste ancistrusen min blir mobbet av de to andre så den ikke slipper til maten lenger. Hun stikker alltid av når de andre kommer, og holder seg unna maten. Hun vokser ikke noe særlig heller. Fullt mulig jeg lar søstra mi få henne slik at hun kan vokse i fred og ro.
Nesten alle plantene i 140literen er oppspist nå, så vurderer å flytte ancistrusene til et annet kar.
I stedet for ancistrus skal jeg ha en fin coryart på bunnen, eller kanskje kuhliiål. Eplesnegler får ta seg av algene.

Platyene skal også vekk, til et kar der yngelen har mulighet til å overleve. Dumt at tvert moren presser dem ut, står de andre klare til å spise:P
Den yngste platyen min som så vidt er blitt ungfisk er på oppforing for seg selv nå. Den var ikke rask nok i matfatet, og ved hver mating gjemte den seg. Nå når den går for seg selv tør den å spise mygglarvene som daler ned, men den tør ikke opp til overflaten for å spise flakfor.
Regner med at det vil gi seg med en gang den kommer vekk fra sebrafisken.
I dag har jeg handlet nye slanger til tetratec´en. Senere i kveld skal jeg begynne å gjøre klart et nytt akvarie også, der for eksempel platyene skal gå. VIL ha yngel til å overleve, så da bør jeg ikke ha de sultne sebrafiskene der. Det blir også mye mose i karet som kanskje hjelper til med tanke på gjemmesteder.

Iallefall, på dyrebutikken hadde de svære platy i tøffe farger, blå, rød, og grønnmetallic, likna litt på en pakke med assortertye lekebiler for barn. Kjøpte ingen siden jeg foretrekker wagtails, men tøffe var de.

Den yngste platyen kommer seg forresten! Spiser godt nå når den ikke blir jagd vekk av sebraene. Satser på at det vil gå bra når den skal i platykaret, det gikk iallefall bra før den havna i 140literen.
Tenkte i dag at det blir for trangt hvis jeg skal flytte ancistrusene. Får ikke kjøpt nytt kar med det første, så eneste alternativ hadde vært 60-literskar. Derfor skal jeg heller innrede storkaret uten sverdplanter, og heller ha dem i karet hvor platyene skal gå. Har et skikkelig tøft oppsett med mose og røtter i hodet, tror det blir bra. Skal også skaffe noen flyteplanter siden jeg planlegger blågurami i akvariet. De liker visstnok litt sånt. Tenker da på salvinia natans.
Hørte at vasspest er forbudt
Hva skjer hvis du blir tatt i hold av vasspest? Blir planten avlivd?
Da har jeg fått eplesnegler i hus! Fikk dem av Smokey på forumet her siden hun hadde for mange. Fargene på bildene er litt mørkere enn i virkeligheten.

Bilde 1: Rosa, brun, blå og brun

Bilde 2: Legg spesielt merke til den nydelige lysebrune med mørke striper

Bilde 3: På dette bildet er fargene litt lysere enn virkeligheten. Der forsøkte jeg å ta bilde av den mørkblå/lilla sneglen med striper. Den andre er den lysebrune på bilde 2.
Her er de nettopp kommet i akvariet. Tok ikke lange stunda før de begynte på algene.
Maretard
Hva skjer hvis du blir tatt i hold av vasspest? Blir planten avlivd?;)


Hehe, du fikk meg ut på jakt nå, Maretard

Det er nok litt værre enn en avlivd plante er jeg redd.

Straffen følger av §49 i denne loven: Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v.

Kan jo sitere litt:

"(...)straffes med bøter eller fengsel i inntil 1 år dersom forholdet ikke rammes av et strengere straffebud. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel i inntil 2 år anvendes. Gjelder overtredelsen også naturmangfoldloven, skal straffebestemmelsen i naturmangfoldloven § 75 anvendes."

Når det er sagt, er ikke dette snakk om den planten vi kjenner som vasspest. Forbudet handler om de to artene Elodea canadensis og Elodea nuttallii. Så vidt jeg vet er ikke disse så vanlige i akvariehobbyen lengre.

Den planten jeg kjenner som vasspest er Egeria densa og Egeria najas, og disse er ikke omfattet av forbudet

Nydelige snegler du har fått deg forresten!!
Dumt er det uansett når folk setter ut planter og dyr, resultatet blir jo bare forbud på forbud, ikke minst kan den norske fauna bli ødelagt.

Takk, er ganske fornøyd med sneglene selv, de frisker opp akvariet!
Amen til det

Eplesnegler er kjempemorsomme og dekorative Jeg hadde en gjeng i halvannet år, men de falt fra sånn litt etter hvert det siste halvåret. Vet ikke om det kunne være alder, de var store når jeg fikk de også. Har ikke skaffet meg nye siden vannkvaliteten min ikke er helt i tråd med hva de trenger.
I dag blir det blågurami! Må hive meg rundt og få i gang et akvarie til nå, blir trangt med all platyen der i tillegg.

Fikk en ny kampfiskhunne i går. Da den var akklimatisert, begynte den nye og den gamle hunnen å flotte seg veldig, spesielt den nye som blåste ut gjellene og sto på. Den gamle fisken ble lysere og med langsgående striper, men i morgest hadde den leksdrakt med loddrette striper!
Kanskje det er en plakathanne jeg har fått meg?
Hvis den nye har 'skjegg' når den blåser seg opp er det mest sannsynlig en hann. Men jeg har sett tilfeller hvor hunner blir litt forvirret og får vertikale striper uten at det er en hann tilstede...
Sebrafiskegg!
Har prøvd sebraoppdrett et par ganger, men det har ikke gått så bra. Nå prøvde jeg igjen, og det ble masse egg! Flesteparten mugna da, men har plukket ut de jeg så, og tilsatt vannet en dose med esha exit, siden den inneholder methylenblått som hindrer mugg.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2013
Reklame for plussmedlemskap