Id på cory.

Etter å ha lest en god del om cory, samt den fine artikkelen fra mona har vi blitt coryfrelste vi også...

Så i går kom madammen hjem med en ny gruppe cory, disse ble solgt som VF assortert corydoras (Hater når butikker gjør dette). Det var kun fire stk. igjen, så vi skal få tak i flere så snart vi vet hva den heter.

[External Image]

Den går nå sammen med en gruppe Sterbai'er som skal flyttes til en annen tank i kveld Bildet er fælt, om det er for dårlig skal jeg prøve å få til ett bedre bildet utover dagen.
Mitt forslag er Corydoras elegans. De hører definitivt til Elegans-gruppen iallefall, men enkelte av artene i den gruppen kan være vriene å skille fra hverandre. Men jeg tror det er C. elegans du har der.

Fikk du vite noe mer om lokasjon på dem, siden de er viltfanget?

PS!
Kult at dere ble Cory-frelst etter å ha lest artikkel av meg! Intet gleder et Corydoras-varmt hjerte mer enn det! Tenk at jeg har greid å "frelse" en ny Corydoras-entusiast, hehe!
Kan godt være Elegans ja. Våre har to sterke linjer langs kroppen, En svart over og rød/brun under...

Ang. lokasjon aner vi ikke, da sjefen er foreløpig på hytta. Men madammen skal spørre på mandag.

Ps! Du har ikke frelst en, men to stk. Meg og madammen
Corydoras elegans har ofte ganske variable markeringer på kroppen, avhengig av lokasjon osv. Man må derfor se på et ganske stort antall bilder for å se hvor forskjellige de egentlig kan være - og derfor er de så vanskelige å identifisere utifra et enkelt bilde også

Det er også litt vrient å si eksakt fordi bildet ditt sannsynligvis er tatt når de er relativt nylig satt ut i akvariet? Småskremte og redde, litt stressa kanskje? De har ikke fått sine fulle tegninger og farger ser det ut til, litt redde.

Det hadde hjulpet om du tok nye og bedre bilder senere, når de har fått sine virkelige farger og mønstere.
Jeg tenkte litt på en annen art i samme gruppe, for jeg synes jeg kunne skimte skyggen av en kroppslinje nr to på dine, veldig svakt? To lyse linjer altså.
Da kan Corydoras bilineatus (bilineatus betyr to linjer) være en kandidat, men jeg tror ikke det foreløbig - jeg må se bedre bilder først.

Men jeg er 90% sikker på at din er en C. elegans (har kikket på bildene på Corydorasworld nå også, og der var de helt like dine)

PS!
Ian Fuller lister opp en haug lignende men ubeskrevne arter også, som har fått C-nummer eller CW-nummer.... du har altså mye å velge i.
Ian Fuller:
There are also more recently, new undescribed forms appearing in the hobby having the numbers
C41, C88, C89, C123, C126, C132, CW008, CW018, CW19, CW22 & CW29.
Hehe, Selfølgelig kan det være vanskelig å indentifisere med ett bilde som grunnlag. Spesielt når elegans har så mange forskjellige fargetegninger.

Bildet som jeg tok ble tatt dagen etter coryen var kommet i akvariet. Jeg tror ikke stressnivået var så høyt, men at de ikke viser seg fra sin fineste side tror jeg ikke. I tillegg er lysrøret over elendig (Ikea T5). hehe.

Skal få lagt ut flere bilder når coryen har kommet i sitt nye kar, og de har slått seg til ro... Og skal også prøve å finne ut av lokasjonen.

Ett lite spørsmål til. Vi har rådasand i det nye akvariet, men det er av kornstørrelse 0,8-1,2 mm. Er denne grei å bruke?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap