- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Platy-problemer
Platy-problemer
Platy-problemer
--------------------------------------------------------------------------------
Heisann.. Jeg har over lengre tid, dvs omtrent så lenge jeg har hatt akvariene mine hatt problemer med at platyer dør fra meg. De blir plutselig veldig asosiale og står mye for seg selv på bortgjemte plasser. I denne perioden ser de tilsynelatende friske ut. Så etterhvert får de problemer med å ta til seg mat. De prøver men tar liksom bare inn maten for så å spytte den ut igjen. Neste fase er at de rett og slett ikke klarer å spise. Da er de syltynne og får nærmest en slags pukkelrygg. Så dør de jo etterhvert. noen som har samme problem eller vært borti det? Vet ikke hvor mange platy som har dødd for meg. Er det bare for at rasen er så gjennom-avlet at den tåler lite eller er det noe jeg kan gjøre. Kan jo nevne at jeg har testet og behandle med esha 2000 så fort jeg har sett tegn uten at det ser ut til å hjelpe nevneverdig... meget forvirret og frustrert, for jeg har litt sansen for denne naive men morsomme fisken
--------------------------------------------------------------------------------
Heisann.. Jeg har over lengre tid, dvs omtrent så lenge jeg har hatt akvariene mine hatt problemer med at platyer dør fra meg. De blir plutselig veldig asosiale og står mye for seg selv på bortgjemte plasser. I denne perioden ser de tilsynelatende friske ut. Så etterhvert får de problemer med å ta til seg mat. De prøver men tar liksom bare inn maten for så å spytte den ut igjen. Neste fase er at de rett og slett ikke klarer å spise. Da er de syltynne og får nærmest en slags pukkelrygg. Så dør de jo etterhvert. noen som har samme problem eller vært borti det? Vet ikke hvor mange platy som har dødd for meg. Er det bare for at rasen er så gjennom-avlet at den tåler lite eller er det noe jeg kan gjøre. Kan jo nevne at jeg har testet og behandle med esha 2000 så fort jeg har sett tegn uten at det ser ut til å hjelpe nevneverdig... meget forvirret og frustrert, for jeg har litt sansen for denne naive men morsomme fisken
Postet 20.05.09 kl 13:08
Postet 20.05.09 kl 13:16
Inaktiv bruker
Knus maten til støv, det gjør jeg til min platy, da spiser den opp alt og den er mye mer fornøyd. Men viss ikkje det går ann bare klager du i butikken du kjøpte dei i da.
Postet 20.05.09 kl 13:49
Tror kanskje dere har misforstått problemet litt. Problemet med maten kommer først etter en stund. Dette kan dreie seg om måneder etter jeg har kjøpt de. Og de ha ikke problemer med å spise før denne "sykdommen" kommer.. Manglende matinntak er nok bare en følge av sykdommen. Og ikke langt man kommermed en klage til butikken når den eventuelt skjer etter 2-6 måneder..hehe
Postet 20.05.09 kl 14:40
Postet 20.05.09 kl 18:30
Postet 20.05.09 kl 18:37
Postet 22.05.09 kl 22:55
Postet 23.05.09 kl 19:51
Postet 26.05.09 kl 19:31
Postet 28.05.09 kl 08:13
Postet 28.05.09 kl 12:07
Postet 28.05.09 kl 13:50
ZulusilverHmm.. Ja det stemmer jo godt med i alle fall noen av de som har dødd hos meg. Men hvor ofte bør de få vegetabilsk for da? Jeg har oppi vegtartabletter der i blant, men er jo ikke sikkert jeg har det ofte nok.. Er en gang i uken nok?
Hei, ikke så lett å vite hvorfor dette skjer dine platyer,og foring er heller ikke alltid så lett å finne ut av, men tror man må prøve å variere en del
Mine platyer forer jeg slik :
Morgenen:liten mengde med Nutron Hi-fi flakfor,mallene får malletabletter( platyene spiser også litt av dem).
Kveld: Artemia( frossenfor)/ eller Nutron Green(grøntfor)
I helgene,når jeg har fri, hender det at de kan få litt snadder midt på dagen også, men husk,jeg forer lite av gangen,og heller oftere
du kan jo prøve litt forsiktig,og så finnes det garantert mye annet for du kan bruke. Ville bare si hva jeg forer med,da det ser ut til at de trives og har det bra. De eter jo sannelig på planter også( en glupsk fisk,rett og slett
Postet 29.05.09 kl 20:57