Hvordan bekjempe brunalger?

Er eier av et 180 l selkaps akvarie som er ca 10 mnd gammelt. Det er et juwel kar med de nyeste lys rørene. Siden dette ikke er et oppstart problem, (men har hatt det nesten hele tiden i mer eller mindre grad), så lurer jeg på om jeg må oppgradere lyset på noen måte? Har flere kar, men kun problemer i dette. Er det noen fisk som akutt kan hjelpe meg med bekjempelsen? Helst en som ikke spiser sverdplanter... og snegler er vel ikke noe alternativ da jeg har praktbotia....?
"Dette brunfargede algebelegget dekker ofte bunnlaget som på steiner og grus, planteblader og glassruta. Dukker ofte opp i nyoppsatte akvarier. Årsaken ligger trolig i for høye nitratverdier, pH over 7.5, for hardt vann, eller at belysningstiden er for lang (over 12 timer). Oftere delvannsbytter kan hjelpe. I nystartede akvarier vil disse som regel forsvinne av seg selv etter en etter hvert. Algeetende fisk som Crossocheilus siamensis og ancistrus-arter sies det kan beite disse."

Dette står å lese i artikkelen om alger

Så da blir jo spørsmålene først og fremst om du måler nitrat jevnlig og vet hva den ligger på, hva er PH, GH, hvor lenge står lyset på, og om du har prøvd å øke vannbyttefrekvensen og sett om det hjelper
Nitrat 0-12.5
Ph 7.5
Gh 6
Nitrit 0

Bytter ca 1/3 av vannet 2 ganger i uka.
Lyset er på i 8 timer.
Du er sikker på at det er brunalger du har? Er de lett å fjerne?
Sitter de dønn fast så kan det være rødalger. De er også brune.
8 timers lys? Det kan være at det er for lite. Brunalger trives der hvor det er lite lys. Grønne alger får man ved mye lys, brune ved lite lys. Brunalger dukker ofte opp i mørke hjørner og på sideglass i akvarier, siden det er lite lys der.

Har du forsøkt å øke lystiden pr døgn til 10 timer?
Er akvariet kjøpt brukt eller nytt? Dvs, var lysrørene nye da du satte dem inn for 10 mnd siden, eller var de brukt?

Kjennetegn på brunalger er veldig lette å fjerne. De gnis lett av blad med fingrene. Forsvinner dine alger lett, slik som det?

Det er en fiskeart som elsker å spise brunalger! Og det er den helt alminnelige oppdretts-Ancistrusen. Et par slike ville nok jobbet døgnet rundt med å spise seg gode og mette i akvaret ditt De rensker fort opp, spesielt hvis du lar være å fôre et par dager i karet slik at de ikke finner annen mat. Jeg ville tippe brunalgene var borte innen en uke, med et par slike Ancistrus i karet.

Et forsøk jeg gjorde en gang viste at èn enslig Ancistrus rensket opp på bare to dager i brunalgene som dekket alt i akvariet i en 85 liter jeg hadde.
Kan jeg slenge med på hvis dette da er Rødalger??
Disse får jeg ikke vekk i det hele tatt, tar ut alt av røtter og gnikker dem reke med oppvaskbørste pga dem sitter dønn fast.

Og etter etpar uker en måned er dem tilbake igjen.
Har prøvd med delvannsbytte, mørklegging, motsettning til mørklegging, masse planter osv.

Disse her er virkelig en dreper for akvairelysten.
Nei, rødalger (penselalger er vel mer vanlig å kalle dem) er en helt annen historie. Det er noe av de vanskeligste algene å bli kvitt. Helt andre metoder må til. Jeg skjønner deg godt når du sier de dreper akvarielysten, for jeg føler likedan hvis jeg får det i et kar. Jeg hater penselalger. MEN jeg har greid å bekjempe dem! )

For om man vet hva penselalgene trenger, så kan man ta fra dem det: Penselalgene elsker høy sirkulasjon! Det må de ha for å vokse. Dette trigger enorm vekst av dem. Senker man sirkulasjonen, og fjerner manuelt alt man ser av dem, kan man hindre dem i å dukke opp på nytt fordi sirkulasjonshastigheten er satt ned.

Jeg har senket sirkulasjonen i alle mine akvarier, og det er nesten ikke en penselalge å se lenger I en del akvarier er den helt borte. I andre kan man såvidt se noe på et enkelt planteblad eller noe, men det fjerner jeg bare. Det er uansett minimalt, så det funker! Jeg har holdt penselalgene borte og i sjakk ved å gjøre det på denne måten i over to år nå, og jeg kan trygt si at det fungerer.

Og for å understreke et viktig poeng; det er IKKE om å gjøre å ha høyest antall liter i timen på filtere. Det er ikke det som gir god biologisk filtrering. Det er hvor mye filtermedie man har. Det er en fordel for filteret at vannet passerer gjennom filteret saktere, slik at filterbakteriene får mer tid til å rense vannet biologisk! Det gir super filtrering.

Det er altså ingen ulempe å skru ned antall liter i timen filteret pøser ut. Det er bare fordeler; mindre penselalger, bedre biologisk filtrering

Der jeg har utvendige Eheim Pro 2224 filtere, er antall liter i timen halvert ca. (spaken til venstre på toppen av filterhuset)
Der jeg har Eheim Liberty hang-on filtere, står de på halv styrke.
Der jeg har HMF filtrering, har jeg powerhead'ene som driver dette filteret på laveste eller nest laveste hakk.

Hvordan man har justert utløpet på filteret har også mye å si. Det er vanskelig å forklare. Men har du bilde av hvordan det er hos deg? Både avstandsbilde av karet og nærbilder av filter og utløp/innsug? Da kan jeg forklare bedre hva du kan gjøre for å minske penselalgene ved å ordne disse tingene så penselalgene ikke trives.
Takk for veldig nytting informasjon

Akkurat for øyeblikket er ikke hovedpumpen i drift, men har slangene og det her, så jeg skal bare lade opp kameraet så skal jeg ta et par bilder av hvordan jeg har det i karet nå.

Men jeg har også stilt ned sirkulasjonen på pumpen min uten at jeg merket noe vesentlig forskjell på algeveksten.
Men når du sier det sånn, så har vel algene forekommet hovedsaklig der pumpen blåser ut vann, spesielt på en stor rot og bakveggen.
Hei igjen. Akvariet mitt var nytt da jeg kjøpte det så lysrørene er ikke så gamle. Algene er veldig lette å fjerne, så jeg er ganske sikker på at det er den brune varianten
iDuddits:
Jeg ser at det er penselalger du har ja. Lei å bli kvitt, men det burde la seg gjøre. Om enn ikke over natta, så ikke forvent resultarer neste uke eller no'!
Er det lenge siden du hadde ut trerøttene og rensket dem for penselalger? Det så nemlig ikke ut til å være så veldig hardt angrepet på bildene du viser.
Uansett, start med å fjerne alt du kan mekanisk.

Det jeg lurer på er; har det vært et utvendig filter her før, som ikke er i drift nå? Kom algene i perioden etter at det utvendige filteret ble koblet til i så fall, kan du huske det? Var det da begge filtere i gang før (både innvendig og utvendig) eller bare et av dem?

Det ser ut som du har et modifisert Fluval-filter der nå, stemmer det? De er litt mer vriene å styre utløpet på, dessverre. Går ikke an å justere slik at utblåsningsvannet går oppover mot vannflaten, og ikke tvers over karet? Går det an å montere noe på tuten av de filterne, så ikke vannspruten blir så konsentrert? Du kan prøve å legge en diger klase flyteplanter rundt toppen på den rota filteret blåser mot, f.eks. Hydrocotyle leucocephala. Den vil bremse vannstrålen fra filteret og dempe den, og dermed blir det mindre "tvers-over-karet-sirkulasjon", noe som penselalgene liker. Legg merke til hvor de vokser! Kun der vann passerer i ganske høy fart; i filterutløpets bane. Dempes eller brytes denne banen, kan det være alt som trengs.
Jeg har brukt en diger klase av den flyteplanten jeg nevner selv til nettopp dette, i en 180 liter og flere andre kar. Det gjorde susen det

I mine kar med utvendige Eheim filtere, har jeg fjernet det småhullete utblåsningsrøret på alle, tro det eller ei De plastrørene har små hull boret i, slik at vannet skal få stor kraft og trykk når de spruter ut av hullene. Det liker penselalgene! Men jo større hullene er, jo mykere kommer vannet ut av filteret, og jo mindre trykk får sirkulasjonen ut.

Jeg har mekket med noen "dingser" slik at utløpsrøret med en bred "tut" på står et par cm over vannflaten, og så faller vannet mykt ut av røret og ned på vannflaten. Innsugsrøret står på motsatt side i karet av utblåsnings-siden. Jeg har funnet ut at det hjelper, det også, men jeg er usikker på hvorfor. Men jeg har teorier da Skal ikke legge ut altfor mye her, det er sent på kvelden nå.
Men forresten, når utløpsvannet faller ned på vannflaten (selv om fallhøyden ikke er mer enn en cm eller to) så vil det ikke dannes overflatehinne dersom man sliter med det i blant. Dette fordi det fallende vannet kontinuerlig trekker overflatevann ned i karet. Vann som faller gjennom luft før det går ned i karet blir også oksygenrikt. Jo høyere vannfall jo bedre så klart, men jeg må nok nøye meg med et par cm bare :p (det blir ingen lyd av det heller da, jeg vil helst ha så lite lyd som mulig)
Nei, det er ikke mange ukene siden jeg hadde ute roten og skrubbet den.

Til vanlig kjører jeg en utvendig Fluval 204, da på middels styrke (du kan se hakkene på den slangekontakten)
Har hatt denne utvendige pumpen i drift siden i fjor høst, og stort sett hatt problemet hele tiden.
Fant etterhvert ut at jeg kunne skru ned trykket litt og det hjalp muligens litt, men ikke nok.
Har som du sier modifisert denne Fluval 2+'en som ligger i karet for å få best mulig effekt av den siden det bare er den jeg har i karet for øyeblikket.
Nevnt tidligere gikk utvendig pumpe i stykker og dette er nødløsningen min frem til helgen.

Har som regel utløpet til den utvendige pumpen akkurat i overflaten slik at jeg slepper surklelyden hele tiden siden denne står på soverommet.

Grunnen til at jeg har både innsug og utblåsning er pga plassering og lengde på slanger ikke er lange nok for å ha dette på hver side.

Takker for tips.

Ikke i tvil det er penselalger.
Hør på mona o, så kanskje du løser"problemet".
Har disse selv i et karr med massiv gjennomstrømning, de digger god vanngjennomstrømning.
Er ikke så mye i tvil selv heller er bare det at jeg har aldri fått dreisen på å få dem vekk.

Noe skikkelig herk.

Og jeg må bare beklage til trådstarer at jeg har stjålet tråden din, beklager.
Benedikte Kjeksrud
Hei igjen. Akvariet mitt var nytt da jeg kjøpte det så lysrørene er ikke så gamle. Algene er veldig lette å fjerne, så jeg er ganske sikker på at det er den brune varianten

Da er det det egentlig rart at brunalgene skal plage deg nå, siden akvariet er såpass gammelt som 10 mnd. Det er gjerne noen uker i en periode etter oppstart at brunalger kommer, og så forsvinner helt av seg selv igjen.

Men, brunalger pleier å dukke opp av en eller begge grunnene; enten fordi karet er nyoppsatt, eller fordi lyset er for svakt eller for dårlig.
Det kunne kanskje hjelpe om du opplyste hva slags lysrør dette er, hva de heter og merke? Husk at det er stor forskjell på lysrør. Noen egner seg for akvarieplanter, og noen gjør det ikke. Noen egner seg bare for alger
Antar det er akvarielysrør du bruker, men for sikkerhets skyld kan du kanskje fortelle hvilke det er?

Det er snart (om et par mnd) tid for å bytte dem ut, og det kunne jo vært spennende å se om det fikk brunalgene dine til å forsvinne (lysrør bør byttes en gang pr år)

Det er mange mennesker her på AF som kan tipse deg om gode lysrør til akvariebruk. Et rimelig og godt alternativ er for eksempel dagslysrørene
Osram 965 som Webzoo selger for en hundrelapp stykket. Det er halv pris av hva mange andre rør koster. Jeg har brukt disse i mange kar, og er veldig godt fornøyd.

ETTER-REDIGERT;
ser nå at det er en 180 liter du har. Da trenger du 30 watts rør tror jeg, og det har ikke Osram. Eller i hvert fall ikke Webzoo Det var synd.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap